Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej,

Fick idag svar från SAS gällande ersättning för inställt flyg under strejk/nästan strejk i maj. De nekar ersättning och hänvisar självklart till extraordinär omständighet enligt följande:

"Din rätt till kompensation beror på om flygningen "försenades på grund av en omständighet som varken kunnat förutses eller avvärjas" eller inte.

SAS hade ingen möjlighet att på förhand förhindra denna situation. Den inställda flygningen berodde således på en s.k. extraordinär omständighet.

En sådan omständighet kan till exempel vara säkerhetsrisker och oförutsedda säkerhetsproblem, som berör flygplanets drift, som är nämnt i EU 261/2004 under Förordningens skäl, pkt. 14.

Det var i detta fall tal om en facklig aktion som inte tillät en landning/avgång, för flight SK998, enligt tidtabell den 22 maj 2015.

Av detta skäl kan vi inte tillmötesgå ditt ersättningskrav enligt EU 261/2004, då SK998 den 22 maj 2015 ställdes in som en följd av ovan beskrivna förhållande.
"

Är det någon annan som fått liknande svar? Tycker att flyg som ställs in pga att det kanske blir strejk är ett riktigt gränsfall.

Jag fick avslag på poäng enligt orginalbokning när jag blev ombokad till Air China istället för SAS, en skillnad på ca 3000 baspoäng, trots att detta utlovades per telefon i.o.m. ombokningen. Detta var dock via guldsupporten, och dom hänvisade mig att "prova" med ebretro. Dom sa dock att det var samma orsak som gjorde att dom inte kunde ge poäng enligt orginalbokning.

Jag har fått i princip samma svar. Har inte bestämt mig för om jag orkar ta en omgång till med dem, med just argumentet att det faktiskt aldrig blev någon strejk, och att flyget ställdes in redan innan det var strejk.

Jag har fått i princip samma svar. Har inte bestämt mig för om jag orkar ta en omgång till med dem, med just argumentet att det faktiskt aldrig blev någon strejk, och att flyget ställdes in redan innan det var strejk.
Jag blev nekad ersättning för inställt SK1415 till CPH 6/6 med hänvisning till facklig aktion på CPH 5/6 (lastarna gick på möte och struntade i att komma tillbaka). Eftersom det inte var en utlyst strejk bad jag dem specificera hur den fackliga aktionen påverkade mitt flyg från ARN dagen efter. Fick direkt svar att de vidarebefordrat mitt mail till avdelningen som har hand om EU ersättning. Återstår att se vad de har att säga om saken.

Frågan kvarstår - hade du ett utskrivet papper med ett biljettnummer på med dig till flygplatsen?

För att möta deras påstående, så är det detta som är kritiskt. Att du checkat in och valt sittplats är inte samma sak som att du har en biljett utställd - det styrs enbart av om du hade ett biljettnummer eller inte. Eftersom allt (nåja, med få undantag) är e-tix idag, så är det biljettnummret som är det viktiga.
I sak har du helt rätt, det som får mig att fundera är att man inte brukar kunna checka in utan att det är biljetterat...

I sak har du helt rätt, det som får mig att fundera är att man inte brukar kunna checka in utan att det är biljetterat...

Jag har lyckats checka in på obiljetterad bokning (resebyråbokning hos SAS). Givetvis blev det totalkäbbel vid bagageinlämningen, och jag höll på att missa flyget.

Jag har lyckats checka in på obiljetterad bokning (resebyråbokning hos SAS). Givetvis blev det totalkäbbel vid bagageinlämningen, och jag höll på att missa flyget.
Oopps, så det går alltså. Jag har aldrig kunnat det dock utan bara blivit hänvisad till att checka in på flygplats när biljetteringen var sen...

Jag förstår om det blir totalkäbbel för jag är inte helt säker på att det är tokenkelt att checka ut personen igen, och biljettering kan vara svårt om personen är incheckad...

Frågan kvarstår - hade du ett utskrivet papper med ett biljettnummer på med dig till flygplatsen?

För att möta deras påstående, så är det detta som är kritiskt. Att du checkat in och valt sittplats är inte samma sak som att du har en biljett utställd - det styrs enbart av om du hade ett biljettnummer eller inte. Eftersom allt (nåja, med få undantag) är e-tix idag, så är det biljettnummret som är det viktiga.

Jag hade ett utskrivet boarding pass med ett 220-nummer.
Biljetten köptes i 8:e januari 2014. Vet inte hur det fungerar men att man inte får en biljett fram till 26/9/2014 verkar helt knas.

Hittade precis svaret från resebolaget:

Hej XX!

Det Lufthansa säger stämmer inte. I och med att du har ett biljettnummer, så är den utställd. Sedan kan det vara tekniska orsaker varför inte incheckningspersonalen inte såg biljettnumret men då ligger felet i så fall i deras system.

Med vänlig hälsning

Tommy

Last edited:
Tycker att flyg som ställs in pga att det kanske blir strejk är ett riktigt gränsfall.

Jag håller med. De flyg om SAS valde att ställa in borde vara klockrena fall för EU261/2004 imho. Räkna dock med att du kanske måste gå till tinget för att få rätt, men jag har svårt att se hur SAS skulle vinna..

Vi pratar flygbolag och deras IT nu... :)

Jag hade ett utskrivet boarding pass med ett 220-nummer.

Dåså - har du biljettnumret på boardingkortet du hade med dig till flygplatsen så är det ju bara att idiotförklara LH och fråga hur du kunde ha detta. Var dock noggrann med att skriva att du "hade ett boardingpass med biljettnummer 220-xxxx utskrivet redan när du kom till flygplatsen". Om du använder fel terminologi, som "biljett" eller liknande, så är sannolikheten stor att de kommer att misstolka dig och svara goddag yxskaft igen.

Biljetten köptes i 8:e januari 2014. Vet inte hur det fungerar men att man inte får en biljett fram till 26/9/2014 verkar helt knas.

Det kan hända, men jag har inte hört talas om det på LH. Vissa bolag köar upp biljetteringar och de kan ske väldigt sent (och ibland inte alls!) före avresa, oavsett när biljetten bokades.

Hittade precis svaret från resebolaget:

Hej XX!

Det Lufthansa säger stämmer inte. I och med att du har ett biljettnummer, så är den utställd. Sedan kan det vara tekniska orsaker varför inte incheckningspersonalen inte såg biljettnumret men då ligger felet i så fall i deras system.

Det låter ju onekligen som att de har rätt. Hsh, jag skulle ge mig på LH igen.

edit: Btw, det är inte så att jag misstror dig eller på något sätt tror att du försöker bluffa. Anledningen att jag varit väldigt noga med att få svar på om du har biljettnummer eller inte är att det är en detalj som är extremt viktig. Hade du inte haft det på ett papper, så hade du varit rökt. Nu när du bekräftat att du har det så borde LH ha ganska svårt att förklara vad som hänt...

Det låter ju onekligen som att de har rätt. Hsh, jag skulle ge mig på LH igen.

edit: Btw, det är inte så att jag misstror dig eller på något sätt tror att du försöker bluffa. Anledningen att jag varit väldigt noga med att få svar på om du har biljettnummer eller inte är att det är en detalj som är extremt viktig. Hade du inte haft det på ett papper, så hade du varit rökt. Nu när du bekräftat att du har det så borde LH ha ganska svårt att förklara vad som hänt...

Det är lungt.
Min fråga är fortfarande detsamma - ska jag skicka vidare info till ARN eller avvakta och se vad utfallet blir? Har ingen erfarenhet om ARN sedan tidigare. Tycker inte det är värt för mig att tjafsa med LH under tiden.

Last edited:
Toppen