Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Japp, vi hjälps åt på BC :)
Tack!

@henke12 du glömde 2timmars regeln eftersom dom hänvisar till 3timmar....

Höga kusten sa:
Du är inte berättigad till kompensation vid följande tillfällen:
1) Då orsaken till att flygningen ställs in eller är mer än 3 timmar försenad vid ankomst är extraordinära omständigheter.

De menar väl att när flygningen är mer än 3 timmar sen så räknas den som inställd?
I mitt fall är ju flygningen de facto inställd!?

Min tolkning av deras svar är att eftersom din försening bara var 2.40 och inte mer än tre timmar är du inte berättigad till ersättning. Men på den sträckan gäller förseningar på 2timmar och du borde således vara berättigad till ersättning.

Flighten var inställd samma dag som den skulle avgå (mindre än två veckor före avgång är det som är viktigt) och då spelar det ingen roll hur stor förseningen blir. Även om man skulle bli omroutad och komma fram 10 minuter tidigare, så säger EU261/2004 att flygbolaget ska betala ut kompensation för obehaget. Punkt slut.

Hur stor förseningen blir, spelar bara roll om bolaget ställer in flygningen mer än två veckor före avgång eller om flighten INTE faktiskt blir inställd. I det senare fallet räknas flighter som inställda och ger därmed kompensation ifall man blir mer än 3h försenad.

Här lär man sig saker varje dag.....

@agehall mitt inställda SK548 från AMS den 29sep och där jag fick åka LH istället kan göra att jag är berättigad till ersättning trots att den nya rutten gjorde att jag kom hem fortare?

Flighten var inställd samma dag som den skulle avgå (mindre än två veckor före avgång är det som är viktigt) och då spelar det ingen roll hur stor förseningen blir. Även om man skulle bli omroutad och komma fram 10 minuter tidigare, så säger EU261/2004 att flygbolaget ska betala ut kompensation för obehaget. Punkt slut.

Hur stor förseningen blir, spelar bara roll om bolaget ställer in flygningen mer än två veckor före avgång eller om flighten INTE faktiskt blir inställd. I det senare fallet räknas flighter som inställda och ger därmed kompensation ifall man blir mer än 3h försenad.

Stämmer verkligen detta?
Jag kan ju ha hittat fel länk i hastigheten, men c) iii) nedan tycker jag antyder att efter omrouting måste man fortfarande komma fram två timmar sent för att kunna kräva kompensation.

1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna

a) erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen, och

b) erbjudas assistans i enlighet med artikel 9.1.a och 9.2 samt, om omdirigering sker och den nya flygningens rimligen förväntade avgångstid är åtminstone dagen efter den avgång som var planerad för den inställda flygningen, assistans i enlighet med artikel 9.1.b och 9.1.c, och

c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte

i) de minst två veckor före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, eller

ii) de mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden, eller

iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.

Toppen