Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hur skulle ni hantera situationen? Jag vet fortfarande inte varför förseningen har hänt och jag har inte fått någon direkt info att KL856 är försenad och hur länge?

Eftersom du kommer att få en försening på mer än 3h, så är din flight att jämställa med en inställd flight. Därför kan du kräva rerouting enl EU261/2004.

Om du blir mer än 4h försenad, är det läge att kika på om du även har rätt till ersättning.

Jag kan fylla på med ett "gott" exempel från Lufthansa. Jag skickade nedanstående till deras Customer Support den 26 maj 2014.

Dear Madam or Sir,

I am referring to the cancelled flight of LH2454, MUC-OSL, on 21 May 2014. The cancellation resulted in a delay to my final destination of over 3 hours. The distance between MUC and OSL is less than 1500 km and as such I am requesting compensation under Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament and of the Council of 11 February 2004, specifically Article 5(1)(c), of €250 as stipulated by the regulation (Article 7(1)(a)).

I conferred with ground staff at MUC airport to elucidate the cause of the cancellation and I was told on site that the delay was due to technical issues, and specifically an oil leakage (information from staff in the tower). Such a technical issue is not deemed as an extraordinary circumstance that could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken (ref. ECJ Case C-549/07 Wallentin-Hermann v Alitalia), and Lufthansa is as such obliged to provide compensation of €250. Lastly, I was not informed about the decision in due time in order for the Regulation to not apply for compensation.

Please find the specifics of my itinerary and delays below:

Traveller: XXXXXXXXXXXXXXX
ETKT: XXX XXX XXX XX XX

LH2454, MUC-OSL, 21 MAY 2014 – Scheduled arrival time: 17:40. CANCELLED
LH2456, MUC, OSL, 21 MAY 2014 – Scheduled arrival time: 21:25. Actual arrival time: 22:28.

As such, the delay was 4 hours and 48 minutes.

Please find my bank details in the form provided. I look forward to a timely reply and compensation of my claim.

Sincerely,
XXXXXXXXXXXXXXXX

Min kollega, som var på samma flight, kopierade mitt mail och skickade samma fast med hennes detaljer såklart. Lufthansa ringde upp henne ca 1 vecka efter och bekräftade att hon skulle få pengar. Jag själv fick inget svar, och den 18 juni skickade jag ett påminnelsemail. Idag (10 juli), alltså 7 1/2 vecka efter mitt anspråk kom telefonsamtalet från Lufthansa.

De var väldigt korrekta, men hävdade såklart att det var ett "oförutsett tekniskt problem" men att de ville ära mitt anspråk för "customer satsifcation". Så samma gamla visa som vanligt. Jag bad om att få skriftligt på mailen, och det har jag nu fått med €250 på väg till mitt konto.

Summa summarum gick det bra till slut, men jag är lite missnöjd på svarstiden. Intressant dock att de löste min kollegas problem på ca en vecka men att mitt tog sju.

De var väldigt korrekta, men hävdade såklart att det var ett "oförutsett tekniskt problem" men att de ville ära mitt anspråk för "customer satsifcation". Så samma gamla visa som vanligt. Jag bad om att få skriftligt på mailen, och det har jag nu fått med €250 på väg till mitt konto.

Haha, samma gamla visa. Vägrar erkänna fel och ger istället ersättning som goodwill. Allt för att inte skapa praxis.

Finnair vägrar gå med på någonting annat än resecheckar som "goodwill" i det ärende jag skrev om tidigare, de själva hänvisar till ARN för vidare diskussion. Men enligt ARN är det den finska motsvarigheten Konsumenttvistenämnden som gäller för ett ärende som hänvisar till EU-reglerna eftersom att det var från det EU-landet flygningen gick.

Är det någon av er som har någon erfarenhet av att dra saker med Konsumenttvistenämnden?

Är det någon av er som har någon erfarenhet av att dra saker med Konsumenttvistenämnden?

Har ingen egen erfarenhet, men hur svårt kan det vara? :)

Finland har väl fortfarande Svenska som officiellt språk, så skriv på svenska och förklara ditt ärende. Inkludera även underlag/referenser direkt till de fall som utgör prejudikat för att problem på tidigare flighter inte kan åberopas som extraordinära omständigheter på efterkommande flighter.

Får man inte kommunicera på valfritt officiellt språk oavsett vilket lands konsumentorganisation man kontaktar? Eller gäller enbart svenska i Sverige?

Får man inte kommunicera på valfritt officiellt språk oavsett vilket lands konsumentorganisation man kontaktar? Eller gäller enbart svenska i Sverige?
Inom Norden, och numera EU, har du rätt att använda ditt modersmål (så länge det är ett officiellt EU-språk). Länge var svenska officiellt språk i endast ett land, det landet som dessutom har den kommun som har högst andel svensktalande, dvs Finland.

Spårkmässigt är det inga problem, deras sajt finns till och med helt på svenska. Jag funderade mer om någon hade erfarenhet av att ta saker genom dem, handläggningstider etc och om någon har en uppfattning om hur de är i förhållande till ARN.

Jag har ett öppet ärende mot SAS gällande en försenad SAS flight WAW-CPH vilken ledde till att jag skulle missa min anslutning CPH-TXL (Ja, lite märkligt resemönster men vad gör man inte för att få lite fler miles till semestern...) SAS hanterade förseningen elegant och bokade om mig till en direktflight med AB WAW-TXL så jag var knappt försenad. Dock var WAW-CPH bokad i A och borde således ge ersättning för nedgradering i enlighet med 261/2004.

Jag har mailat lite med customer care och de erbjuder €150 i handen eller resecheckar till ett värde av €300. När jag läser 261/2004 blir jag dock inte klok på hur de kommer fram till €150, någon som läser lagen bättre än jag? Ska jag fortsätta driva frågan eller glad acceptera 150/300?

Toppen