Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Kopierar igen då ingen respons har getts hittills :)

Hej!

Jag bedrev ett ärende hos thomas cook airlines som jag tänkte ställa en följdfråga om.

Jag åker alltså från Teneriffa och mitt flyg som då är ifrån ARN är 8 timmar förenat pga att en truck kört in i planet (vilket faktiskt hänt en gång innan mirakulöst nog) betyder det då enligt den hänvisning du har att de av denna anledning behöver betala ut enligt EU 261/2004 pga att förseningen uppstod innan?

Så man kan säga att :

ARN-TFS = försening på 7 timmar pga truckfel
TFS-ARN (min flygning) försenad 8 timmar pga tidigare försening,

vad händer här?
 
Kopierar igen då ingen respons har getts hittills :)

Hej!

Jag bedrev ett ärende hos thomas cook airlines som jag tänkte ställa en följdfråga om.

Jag åker alltså från Teneriffa och mitt flyg som då är ifrån ARN är 8 timmar förenat pga att en truck kört in i planet (vilket faktiskt hänt en gång innan mirakulöst nog) betyder det då enligt den hänvisning du har att de av denna anledning behöver betala ut enligt EU 261/2004 pga att förseningen uppstod innan?

Så man kan säga att :

ARN-TFS = försening på 7 timmar pga truckfel
TFS-ARN (min flygning) försenad 8 timmar pga tidigare försening,

vad händer här?

Jeg tror lignende spørgsmål er blevet besvaret flere gange i denne tråd, måske er det derfor der ikke er så meget respons?

Du har ret til kompensation jf EU261/2004 da der ikke er nogen umiddelbar sammenhæng mellem flyvningerne - selvom det er samme fly der udfører ARN-TFS og TFS-ARN. En forsinkelse på flyvning A, der foresager en forsinkelse på flyvning B er altså ikke en "gyldig grund."

Så klag, klag, klag og klag igen til de udbetaler kompensationen.
 
Tack för svaren på min fråga, men det ser ju lite mörkt ut att kunna få ut ersättning från SAS.
Men, är det någon som har erfarenhet att begära ersättning från en US baserad carrier?

Otroligt nog så råkade jag ut för en liknande händelse på vägen hem från US vid samma resa: UA ställde in min resa AUS-ORD vilket till följd att jag missade anslutningen ORD-CPH. Jag blev ombokad enligt AUS-IAD-FRA-ARN vilket gjorde att jag kom hem 3 timmar senare än planerat. Frågan är alltså om det finns möjlighet till ersättning liknande den som anges i 261/2004, när man flyger med tex UA?
 
Otroligt nog så råkade jag ut för en liknande händelse på vägen hem från US vid samma resa: UA ställde in min resa AUS-ORD vilket till följd att jag missade anslutningen ORD-CPH. Jag blev ombokad enligt AUS-IAD-FRA-ARN vilket gjorde att jag kom hem 3 timmar senare än planerat. Frågan är alltså om det finns möjlighet till ersättning liknande den som anges i 261/2004, när man flyger med tex UA?

På långflyg är det minst 4h som gäller så här skulle du iaf inte få något IMHO
 
Är det 261/2004 som du relaterar till eller någon annan regel typ Rule 240?
Det är EU 261/2004 jag syftar på:
Article 6

Delay

1. When an operating air carrier reasonably expects a flight to be delayed beyond its scheduled time of departure:

(a) for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less; or

(b) for three hours or more in the case of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and of all other flights between 1500 and 3500 kilometres; or

(c) for four hours or more in the case of all flights not falling under (a) or (b),
 
Otroligt nog så råkade jag ut för en liknande händelse på vägen hem från US vid samma resa: UA ställde in min resa AUS-ORD vilket till följd att jag missade anslutningen ORD-CPH. Jag blev ombokad enligt AUS-IAD-FRA-ARN vilket gjorde att jag kom hem 3 timmar senare än planerat. Frågan är alltså om det finns möjlighet till ersättning liknande den som anges i 261/2004, när man flyger med tex UA?

Som redan noterats kommer det nog bli svårt att få ersättning för denna försening. Icke EU-carrier och dessutom mindre än 4 timmars försening.

Även om gränsen hade varit en eller två timmar och jag haft formellt rätt att få ersättning är jag personligen tveksam till att kräva ersättning i dessa fall om inte
a) förseningen kostat mig betydande pengar eller
b) flygbolaget har nekat mig ombordstigning för deras egen vinnings skull eller
c) personalen har genom sin attityd irriterat mig till den grad att jag önskar dem åt hel*e

Det sistnämnda har hänt och är den enda gång jag begärt ersättning då SAS ställde in en nästan tom flight till Paris med kort varsel och sedan kallt nyttjade samma plan att flyga till Frankfurt i stället. Personalens attityd var under all kritik och det var dessutom tredje inställda planet på kort tid. Jag kom fram 4 timmar försent till Paris. Hade SAS personal helt enkelt agerat bättre hade jag aldrig dragit fallet till ARN. Jag vann striden efter ett år.

I ditt fall verkar UA åtgärdat problemet och skickat hem dig så snabbt som möjligt. Jag har dock ingen aning om hur det gick till på plats eftersom jag inte var där.
 
Tack för era svar, alltid lika informativt att läsa på forumet.

Men, jag inser att jag har svårt att få ut något från SAS och United, då 261/2004 inte gäller när man flyger utanför Europa, även om det är en genomgående resa med en europeisk carrier.

Bara för att rätt ska vara rätt så vill jag dock påpeka att OM min hemresa hade varit inom Europa så hade jag varit berättigad till ersättning då jag enligt avsnitt 5 hade fått en flight INSTÄLLD, då jag fått min resa hem omroutad via en annan flygplats än den tänkta. Sedan skulle ersättningen minskas med 50% då jag blev mer än 3 timmar försenad.

Det är iallafall min tolkning av Avsnitt 5 i 261/2004.
 
Återkoppling på mitt ärende nu när ARN har svarat. Kopierar in hela svaret nedan då någon kan ha nytta av det framöver. Får se om jag någonsin får några pengar då dom svarade mig att dom inte skulle betala även om dom åkte dit i ARN.

Tack för hjälp med råd, och ett extra tack till @Nemo :)

- - - - - - --

Ärendet: Reguljärresa, flyg
Nämndens beslut
Nämnden rekommenderar Thomas Cook Airlines att betala totalt 3000 euro till K........
N...........
Vad parterna yrkat och uppgett
K......... N......... har yrkat kompensation enligt förordning (EG) nr 261/2004 med 600 euro per
person för fem resenärer.
Den 27 januari 2013 skulle de flyga mellan Stockholm och Teneriffa. De var inbokade på ett
plan som skulle avgå klockan 08:00. Klockan 09:30 fick de veta att ett pitot rör var trasigt på
planet och att ett nytt skulle flygas in från England. Flyget avgick kl. 14:38, cirka sju timmar
försenat.
Thomas Cook Airlines har motsatt sig kravet.
Resesällskapet var inbokat på en paketresa med utresa den 27 januari 2013 kl. 08:00, tyvärr
drabbades de av en försening med 7 timmar och 8 minuter. Förseningen orsakades av
extraordinära orsaker som flygbolaget inte kunnat undvika även om alla rimliga åtgärder
vidtagits och det motsätter sig därför krav på kompensation.
Flyget som skulle utföra flygningen var en Airbus 333. Under natten upptäckte flygbolagets
tekniker att pitot röret på flyget är defekt. Pitot röret är den del på flyget som styr hastigheten,
alltså en viktig del. Det är tillåtet att flyga med ett defekt pitot rör så länge det är perfekt väder,
det innebär att lufttemperaturen måste vara över fem plusgrader om det finns vatten eller
snö/slask på startbanan. Startbanan får heller inte vara fuktig eller isig. I januari är sådant
väderlag mycket vanligt, vilket också resulterade i att det inte gick att flyga med det defekta
röret. En Airbus 333 har tusentals specialdelar. Flygbolaget sökte efter den aktuella reservdelen
hos andra flygbolag på Arlanda, men utan framgång. Flygbolaget följer alla de kontroller och
serviceåtgärder som myndigheten kräver och flyget har inte haft någon anmärkning avseende
den berörda delen. Flygbolaget har gjort allt för att minimera förseningen. Under väntetiden har
representanter från Ving funnits på plats och matvouchers har delats ut. Flygbolaget har gjort
allt i sin makt ur ekonomiska synpunkter och är inte skyldigt att kompensera resesällskapet.
Flygbolaget vill även hänvisa till den lista som EU-kommissionen kom ut med i april 2013. På
2013-11374
2014-03-21
025

Änr 2013-11374 2(3)
listan framgår det att ovanstående försening orsakades av en extraordinär händelse som
flygbolaget inte hade kunnat undvika. Listan finns publicerad på EU-kommissionens hemsida
och bör därför i allra högsta grad tillämpas av nämnden.
Mot denna bakgrund och med stöd av förordningen och EU-domstolens praxis anser flygbolaget
att förseningen berodde på extraordinära omständigheter som inte kunnat undvikas även om alla
rimliga åtgärder vidtagits.
Skälen för beslutet
Tvisten i ärendet gäller huruvida Thomas Cook Airlines är skyldigt att betala kompensation
enligt förordning (EG) nr 261/2004 till följd av en försenad flygning. Förordningen omfattar
enligt sin ordalydelse inte en sådan rätt. EU-domstolen har dock i de förenade målen C-402/07
och C-432/07 slagit fast att vid försening kan passagerare åberopa rätten till kompensation
enligt artikel 7, om de till följd av försenad flygning når sin slutliga bestämmelseort tre timmar
eller mer efter den ankomsttid som ursprungligen fastställts av lufttrafikföretaget.
Av domen framgår också att denna rätt kan falla bort, om lufttrafikföretaget kan visa att den
kraftiga förseningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas
om alla rimliga åtgärder hade vidtagits, det vill säga omständigheter som ligger utanför
lufttrafikföretagets faktiska kontroll (punkt 69 f. i nämnda dom; se också domstolens dom i mål
C-549/07). Det är i ärendet ostridigt att flygningen varit försenad med drygt sju timmar.
Resesällskapet är därför som utgångspunkt berättigat till kompensation enligt förordningen
såvida inte Thomas Cook Airlines kan visa att förseningen berott på extraordinära
omständigheter som bolaget inte skulle ha kunnat undvika även om alla rimliga åtgärder hade
vidtagits.
Flygningen har försenats på grund av ett tekniskt fel med ett pitot röt. EU-domstolen har i fråga
om tekniska fel och om de kan befria lufttrafikföretag från att betala kompensation i
sammandrag anfört att artikel 5.3 i förordning (EG) nr 261/2004 ska tolkas på så sätt att ett
tekniskt problem med ett flygplan, som leder till att en flygning försenas, inte omfattas av
begreppet extraordinära omständigheter, i den mening som avses i denna bestämmelse, såvida
detta problem inte uppkommit till följd av händelser som, till sin art eller sitt ursprung, faller
utanför det berörda lufttrafikföretagets normala verksamhet och ligger utanför dess faktiska
kontroll. Domstolen har också uttalat att det inte, enbart utifrån den frekvens med vilket ett fel
har uppträtt hos ett flygbolag, går att sluta sig till att fråga är om en extraordinär omständighet
enligt artikel 5.3. (Se domstolens dom i mål C-549/07, särskilt punkterna 34 och 37; jfr
domstolens dom i målen C- 402/07 och C-432/07 punkt 70).
EU-domstolens tolkning av en rättsakt är bindande för nationella domstolar och myndigheter
och en numera långvarig praxis i nämnden har den innebörd som framgår av de redovisade
avgörandena från EU-domstolen.
Angående den lista över extraordinära omständigheter som vid ett möte den 12 april 2013
upprättats mellan företrädare för de myndigheter som utövar tillsyn enligt förordning 261/2004

Änr 2013-11374 3(3)
har nämnden sedan tidigare konstaterat att det diskuteras huruvida en del av de kriterier och
exempel som redovisas i listan är förenliga med EU-domstolens rättspraxis. Det är heller inte de
nationella tillsynsmyndigheternas sak att på detta generella sätt precisera EU-förordningens
innebörd. Det är lagstiftarens uppgift och ett sådant arbete pågår också. Nämnden gör mot den
bakgrunden det ställningstagandet att listan inte kan ges någon avgörande betydelse vid
bedömningen huruvida det förelegat extraordinära omständigheter i den mening som avses i
artikel 5.3.
Nämnden ifrågasätter inte Thomas Cook Airlines uppgifter om att flygningen försenats till följd
av ett tekniskt fel. För att undgå att betala kompensation på grund av förseningen måste dock
flygbolaget visa att det tekniska felet uppkommit till följd av en händelse som, till sin art eller
sitt ursprung, faller utanför det berörda lufttrafikföretagets normala verksamhet och som ligger
utanför dess faktiska kontroll. Thomas Cook Airlines har inte utvecklat vad som orsakat det
tekniska fel som lett till förseningen och kan inte i enlighet med EU-domstolens uttalanden och
nämndens praxis, anses ha visat att omständigheterna varit sådana att skyldigheten att betala
kompensation fallit bort.

Avståndet är sådant att Thomas Cook Airlines, enligt artikel 7.1, ska rekommenderas att betala
totalt 3 000 euro till K..... N...... och dennes medresenärer.
Beslutet har fattats av xxxxxxx, verksjurist.
Föredragande: xxxxxxxxxx beredningsjurist.
Upplysning till parterna
Beslutet kan inte överklagas. Däremot kan beslutet under vissa förutsättningar
omprövas. Information om vad som krävs för att beslutet ska omprövas finns i ett
informationsblad, som skickas med. Det finns också information om vad som
gäller på vår webbplats www.arn.se. En begäran om omprövning ska vara
skriftlig och ha kommit in till nämnden inom två månader från dagen för beslutet
 
Last edited:
Toppen