Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Du ska rikta kraven mot flygbolaget och inte resebyrån. I det här fallet är det ju i och för sig nästan samma sak eftersom de ingår i samma koncern, men de är ändå två olika bolag.
Saxat från från Konsumentverkets sida om flygförseningar:
"Du ska vända dig till flygbolaget med dina krav. Om du har köpt en vanlig flygbiljett på en resebyrå är resebyrån som regel endast återförsäljare av flygbolagets biljetter. Du kan därför inte vända dig till resebyrån med dina krav."
Men när det gäller charter är det väl annorlunda?

Vid charter är ju Ving arrangören (de chartrar planet), och inte återförsäljare (vilket de är om de erbjuder en reguljärbiljett plus hotell). Sedan är det en ersättningsfråga mellan Ving och Thomas Cook, men gentemot kunden är min uppfattning att Ving har ansvaret när de arrangerar resan - dock inte om de enbart förmedlar tjänsten såsom resebyrå (i.e. säljer reguljärbiljetter).

Men när det gäller charter är det väl annorlunda?

Vid charter är ju Ving arrangören (de chartrar planet), och inte återförsäljare (vilket de är om de erbjuder en reguljärbiljett plus hotell). Sedan är det en ersättningsfråga mellan Ving och Thomas Cook, men gentemot kunden är min uppfattning att Ving har ansvaret när de arrangerar resan - dock inte om de enbart förmedlar tjänsten såsom resebyrå (i.e. säljer reguljärbiljetter).

Det är möjligt att det inte spelar någon roll vem man vänder sig till. Med den lilla erfarenhet jag har så funkade det att vända sig direkt till flygbolaget (till slut...) och inte gå omvägen via resebyrån.

På förekommen anledning, flight #1 mellan X och Y ställs in, det blir hotellövernattning och flyg nästa morgon ist, vilket gör att planerad flight #2 , tidig morgonflight mellan Y och Z, missas. Separata bokningstillfällen och såklart olika PNR's på de två bokningarna. Förutom kompensation för hotellnatten, vad är bolaget 'skyldighet' i form av kompensation gällande flight #2 ? Några öht? Tydligen inte, enligt bolaget.

"Eftersom denna resa var bokad med två separata kontrakt, d.v.s. två olika bokningar på två olika biljetter, har vi därför inte haft någon möjlighet att boka om dig efter önskemål.

Möjligtvis har du ett försäkringsskydd som kan träda in och täcka kostnaderna istället, och behöver du då ett intyg som styrker din försening hjälper vi dig givetvis med detta!"

Känns fel..

Olika biljetter = ditt problem. Tyvärr.

Det finns ett undantag jag känner till och det är AA som har en mycket generös policy även om man har olika biljetter (så länge nästa biljett är på ett oneWorld-bolag då). Annars är det ditt problem om du bokat två olika biljetter och det skiter sig, tyvärr.

Det jag skulle göra om jag vore dig, är att kolla med hem/reseförsäkring som kanske täcker problem med allmäna transportmedel på väg till resa.

På förekommen anledning, flight #1 mellan X och Y ställs in, det blir hotellövernattning och flyg nästa morgon ist, vilket gör att planerad flight #2 , tidig morgonflight mellan Y och Z, missas. Separata bokningstillfällen och såklart olika PNR's på de två bokningarna. Förutom kompensation för hotellnatten, vad är bolaget 'skyldighet' i form av kompensation gällande flight #2 ? Några öht? Tydligen inte, enligt bolaget.

"Eftersom denna resa var bokad med två separata kontrakt, d.v.s. två olika bokningar på två olika biljetter, har vi därför inte haft någon möjlighet att boka om dig efter önskemål.

Möjligtvis har du ett försäkringsskydd som kan träda in och täcka kostnaderna istället, och behöver du då ett intyg som styrker din försening hjälper vi dig givetvis med detta!"

Känns fel..

Jag råkade ut för motsvarande för ett år sen och läste på lite grann, och det är tyvärr som agehall skriver. Fick samma besked som du. Det löste sig till slut, men det var mer tur än skicklighet.

Däremot har jag läst eller hört att det kan bli förändringar när det gäller dylika händelser. Jag ska se om jag hittar källan på det, det var bara några veckor sen.

Ah surt! Tack för snabba svar i vilket fall som helst. En förändring där hade definitivt varit önskvärd; bolaget kontaktades så snart det stod klart att kvällsflighten skulle ställas in, men till ingen nytta.

Kompensation vid försening

Kära forum

Jag skulle resa från CDG till ARN via HEL med finnair men boardingen tog lång tid på grund av personalen var tvungen att räkna passagerarna flera gånger vilket medförde att jag missade anslutningen i Helsingfors och fick fortsätta resan nästa dag ca 12h försenad. Nu verkar det i och för sig omöjligt att få svar på reklamationen som lämnades in via hemsidan samma dag men har jag förstått det rätt att jag är berättigad till en kompensation på €400?

/Daniel

I följande memo från EU finns lite matnyttig info:

EUROPA - PRESS RELEASES - Press release - Översyn av flygpassagerarnas rättigheter? vanliga frågor

Bl a kan man läsa att missade connections ger rätt till assistans och ersättning, felstavade namn ska kunna ändras utan kostnad och hemresan ska gå att nyttja även fast men inte varit med på utresan.

Vad som ryms i assistans kommer nog att debatteras, hittar ingen tydlig definition på detta, men om läser om att det inte finns alternativa connections med egna bolaget inom 12h finns det möjlighet/skyldighet att nyttja andra bolag.

Men som det står i inledning av memot, detta är än så länge bara ett förslag.

Kära forum

Jag skulle resa från CDG till ARN via HEL med finnair men boardingen tog lång tid på grund av personalen var tvungen att räkna passagerarna flera gånger vilket medförde att jag missade anslutningen i Helsingfors och fick fortsätta resan nästa dag ca 12h försenad. Nu verkar det i och för sig omöjligt att få svar på reklamationen som lämnades in via hemsidan samma dag men har jag förstått det rätt att jag är berättigad till en kompensation på €400?

/Daniel

Tycker det låter som ett solklart fall där du ska ha ersättning. Jag hoppas verkligen de även gav dig hotell i HEL?

I följande memo från EU finns lite matnyttig info

Jag vet inte om det var mer som en allmän upplysning, men det där memot tycker jag pratar mest om vad EU vill införa för nya regler och hur de relaterar till dagens. Vill man ha aktuella regler rekommenderar jag Wikipedia som har en utmärkt artikel (i mer lättläst format än lagtexten) om EU261/2004.

Hotell funkade och vi hann även se planet till stockholm lyfta men de ville inte vänta på oss. Finnair verkar totalt ointresserade att svara på min claim trots påminnelser. Lite lustigt att om man skriver in Eg 261/2004 i kontaktformuläret så går det inte att skicka pga "felaktigt värde", fel eller finess?

Toppen