Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Banbul

Medlem
Hej Banbul

Hänvisar till mottagen e-post daterad den 29 augusti och beklagar lång behandlingstid.

Punktlighet är viktigt för våra kunder och Norwegian arbetar ständigt för att våra flyg ska avgå enligt tidtabell. Trots detta och oundvikligen, kan det finnas trafikavvikelser, som påverkar våra kunders researrangemang. Norwegian beklagar att resan inte kunde genomföras som planerat, och de konsekvenser detta medförde för er.

DY942 från Oslo till Köpenhamn den 14 augusti 2013 blev dessvärre inställd på grund av ett oförutsett tekniskt problem med 6 av våra flygmaskiner denna dag. Ni ombokades till DY3240 senare samma dag.

I samband med ombokning, genom vår kundkontakt, har ett missförstånd uppstått i samband med uppdateringar i vårt system, då flera avgångar ändrats. Vi beklagar att du inte informerats om ändring av din hemresetidspunkt per telefon, endast via nytt utskickat resedokument. Vi ber om ursäkt för den missvisande informationen.

Gällande den inställda flygningen den 14 augusti följer Norwegian alla direktiv gällande underhåll som krävs av Luftfartsverket och flygplanstillverkaren. Vi har också våra egna underhållsåtgärder utöver ovan nämnda.

I de fall då avvikelser orsakats av extraordinära omständigheter undantas flygbolaget från skyldigheten att betala ersättning eller ytterligare kostnader. Omständigheter utanför flygbolagets kontroll är situationer som inte orsakas av en handling eller försummelse av flygbolaget. Vi anser att orsaken till avvikelsen var utanför vår kontroll. På grundval av detta kan vi tyvärr inte tillmötesgå ert krav om kompensation.

Norwegian vill dock ersätta för mat och dricka (ej alkohol) under väntetiden. Vänligen sänd oss originalkvitto samt fullständiga bankupplysningar för utbetalning till nedanstående adress


Tekniskt fel = Force Majeure?

Kan också upplysa om att informationen vid tillfället sa det var p.g.a "mangel på personal"
 

taxvalp

Medlem
Absolut inte per automatik. Visst, får de en birdstrike på inkommande kärra är det ju svårt att hålla dem ansvariga, men de får allt vara väldigt tydliga med exakt vad problemet var och varför de anser att det inte kunde förebyggas med underhåll.

Bara att anmäla till ARN! Då får ju DY också chansen att presentera sina tekniska loggar, vilket kan bli spännande om det nu var personalbrist som låg bakom...
 

falling

Medlem
Hej Banbul
Gällande den inställda flygningen den 14 augusti följer Norwegian alla direktiv gällande underhåll som krävs av Luftfartsverket och flygplanstillverkaren. Vi har också våra egna underhållsåtgärder utöver ovan nämnda.


Om inte annat kan du ju roa dig med att slå dom lite på fingrarna eftersom de har en rejält gammal svarsmall. Luftfartsverket har inte varit tillsynsmyndighet sedan 2005 då Luftfartsinspektions bröts ut och blev en fristående myndighet. Bytte namn till Luftfartsstyrelsen innan de slogs samman med diverse andra myndigheter och bildade Transportstyrelsen.

Fast det gynnar kanske inte ditt fall att vara besserwisser - så jag håller med övriga, skribenter. ARN nästa.
 

Nemo

Medlem
Hej Banbul
...
DY942 från Oslo till Köpenhamn den 14 augusti 2013 blev dessvärre inställd på grund av ett oförutsett tekniskt problem med 6 av våra flygmaskiner denna dag. Ni ombokades till DY3240 senare samma dag.

I samband med ombokning, genom vår kundkontakt, har ett missförstånd uppstått i samband med uppdateringar i vårt system, då flera avgångar ändrats. Vi beklagar att du inte informerats om ändring av din hemresetidspunkt per telefon, endast via nytt utskickat resedokument. Vi ber om ursäkt för den missvisande informationen.
...
I de fall då avvikelser orsakats av extraordinära omständigheter undantas flygbolaget från skyldigheten att betala ersättning eller ytterligare kostnader. Omständigheter utanför flygbolagets kontroll är situationer som inte orsakas av en handling eller försummelse av flygbolaget. Vi anser att orsaken till avvikelsen var utanför vår kontroll. På grundval av detta kan vi tyvärr inte tillmötesgå ert krav om kompensation.

Tekniskt fel = Force Majeure?

Kan också upplysa om att informationen vid tillfället sa det var p.g.a "mangel på personal"
Konsumentverket vill (dock ännu ej beslutat) Konsumentverkets synpunkter på Kommissionens förslag till ändring av förordning (EG) nr 261/2004 - Konsumentverket att Definition av extraordinära omständigheter m.m Trestegsprocessen innebär 1) att en bedömning måste ske i det specifika fallet, 2) att flygbolaget måste bevisa omständigheterna och dess kausalitet samt 3) att flygbolaget måste förklara vilka rimliga åtgärder som vidtagits för att undvika störningen. Därefter ankommer det på den ansvariga myndigheten att fatta beslutet i kompensationsfrågan.
Finns flera fall att luta sig mot från ARN tex https://lagen.nu/arn/2008-9288
 

u1

Ny medlem
Hej,

Tänkte bidraga med ytterligare ett exempel på svar från ett flybolag... I det här fallet handlar det om Estonian air som ställde in mitt flyg för några veckor sedan. Det var ett rent tekniskt problem, vilket dom håller fast vid:

"On behalf of Estonian Air we very much apologize for inconveniences caused by unexpected flight irregularity.

Estonian Air operates in strict compliance with all flight safety requirements as well as relevant normative-legal regulations.
The cancellation of Tallinn-Kiev flight OV311 on October 2nd 2013 was caused by extraordinary circumstances, where unexpectedly two aircrafts needed unscheduled maintenance as the on-board computer systems indicated technical faults.

According to the court rulings the EC regulation 261/2004 cannot be applied when the technical fault has risen from normal operations, therefore it is extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken.
All Estonian Air aircrafts passed scheduled preflight check before the flights on October 2nd 2013, but after few flights inficated technicalt failures and had to be grounded for flight safety reasons."


vi har haft en del mail fram och tillbaka med en del underliga svar från dom... Känns som vi använder samma argument för att nå två olika mål...

Nu sist fick jag:

"Airline statement as per EC261/2004: In accordance with EU-regulation 261/2004 any airline is obliged to award compensation in the event of a cancellation, if the reason for cancellation is not as a result of extraordinary circumstances.
By carrying out regular maintenance in line with legal requirements and in accordance with aircraft manufacturers, we are taking all reasonable measures to avoid any technical faults. Nevertheless it can still happen, that we are unable to process a flight according to schedule, if a problem occurs at short notice.
A technical defect can therefore constitute very much an extraordinary circumstance. Item 14 of the preamble of the EU-Regulation 261 explains that safety risks or unexpected flight safety deficiencies are regarded as extraordinary circumstances. Taking these circumstances into consideration, we unfortunately have to decline request for compensation."

Om punkt 14 som dom hänvisar till nu sist skulle vara en OK utväg för dom (att då hävda att ett tekniskt fel innebär en säkerhets risk) så betyder väl det att dom kan avisa alla tekniska fel i och med det. Tekiskt fel på ett flygplan kommer alltid vara en säkerhetsrisk.

Hade nog gett upp om dom inte var så irriterande ovilliga att ens argumentera för sin sak med mer än att säga att det är "extraordinary circumstances" (det här sista svaret undantaget) :)
 

Nemo

Medlem
Flygbolagen behöver detaljera de extraordinära omständigheterna för att den indivuella prövningen ska kunna ske. Det räcker inte med att ange "tekniska problem" och/eller "extraordinär omständighet" för att komma undan betalningsansvar.
Air passenger compensation guidelines published | CAA Newsroom | About the CAA

Det finns en preliminär lista med extraordinära omständigheter och vad som inte är extraordinära. Notera att oavsett så behöver flygbolaget i detalj 1. bevisa omständigheten, 2. på vilket sätt detta kunnat påverka och 3. vad flygbolaget gjort för att undvika det.
http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb-extraordinary-circumstances-list.pdf

Välkommen till BusinessClass, u1!
 

u1

Ny medlem
Hej Nemo,

Jag har hängt här rätt länge utan att vara reggad/bidragit... :)

Problemet att jag inte har något leverage, ARN funkar inte mot estland, testade med euclaim, men dom ville inte heller ha den (även om dom sa att jag antagligen hade rätt till ersättning -- vet inte om det också var för att det var estland. Jag har skickat hänvisningar till andra case mm, men vi kommer ingen vart eftersom dom enbart hävdar "extraordinära omständigheter" oavsett vad jag skickar till dom.

/Johan
 

Nemo

Medlem
Problemet att jag inte har något leverage, ARN funkar inte mot estland, testade med euclaim, men dom ville inte heller ha den (även om dom sa att jag antagligen hade rätt till ersättning -- vet inte om det också var för att det var estland. Jag har skickat hänvisningar till andra case mm, men vi kommer ingen vart eftersom dom enbart hävdar "extraordinära omständigheter" oavsett vad jag skickar till dom.
Det är ju tyvärr vanlig taktik från flygbolagen, att trötta ut passagerarna. Och den fungerar tyvärr ibland. Du kan vända dig till Konument Europa Inställt flyg - Konsument Europa "Om du inte får svar från flygbolaget eller får ett svar som du inte är nöjd med – kontakta Konsument Europa." Kanske hänvisar de till Tarbijakaitseamet (Consumer Protection Board) i Estland Tarbijakaitseamet men låt dem ta initiativet isåfall.
Vill du själv gräva i det så fråga exakt vilket fel det var, det räcker inte med att säga att en dator indikerar ett fel. Fråga på vilket sätt detta fel kunnat påverka, det räcker inte med schablonmässigt svar. Och exakt vad hade de gjort innan dess för att undvika exakt detta fel. Uppfyller de dessa krav, så kan det ju visa sig att det var extraordinära omständigheter. Men så länge de inte i detalj visar det så är det svårt att hävda extraordinära med trovärdigheten i behåll, och om de inte vill ge detaljer så behöver de troligen betala ut ersättning. Lycka till!
 
Toppen