Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej!
Norwegian ställde in CPH-ARN igår kväll. Dom erbjöd ombokning CPH-OSL-ARN, framme 1 dygn senare. Dom vägrade boka om till annat flyg. Kunde inte vänta så länge så då bokades SAS morgonflyg. Då ville inte Norwegian längre stå för hotell i CPH, bara återbetalning av biljett.
Vad gäller?
€250 i kompensation?
Tycker dom borde stå för hotell?
Återbetalning och köpa egen biljett med SAS låter rimligt.
Nån som vet?
 
Hej!
Norwegian ställde in CPH-ARN igår kväll. Dom erbjöd ombokning CPH-OSL-ARN, framme 1 dygn senare. Dom vägrade boka om till annat flyg. Kunde inte vänta så länge så då bokades SAS morgonflyg. Då ville inte Norwegian längre stå för hotell i CPH, bara återbetalning av biljett.
Vad gäller?
€250 i kompensation?
Tycker dom borde stå för hotell?
Återbetalning och köpa egen biljett med SAS låter rimligt.
Nån som vet?
Hej,
Du har rätt till ersättning för hotell och mat.
Vidare bör du har rätt till kompensation (eur250) om inget extraordinärt föreligger.
Du har rätt till antingen återbetalning eller ombokning. Jag hade sett på vilket alternativ som blir ekonomiskt bäst, sannolikt är det väl så att det är bättre för dig att välja ombokning och om de inte gör det själva, så hade jag bokat och sedan yrkat ersättning för kostnaden för SAS-biljetten som ju bevisligen gick att köpa.
 
Instämmer med föregående inlägg. Du har rätt till hotell, mat, och ombokning (även på andra bolag). Kompensation kan bero på som skrevs.

Jag hade bokat ARN-TOS med Norwegian i höstas för februari i år. Två månader innan tog de bort alla direktflyg och bokade om oss ARN-OSL-TOS (och retur). Jag efterfrågade direktflyg på SAS. Norwegian vägrade i skrift flera gånger. Därpå begärde jag återbetalning under protest och bokade nya biljetter hos SAS.

Jag stämde sedan Norwegian i ett FT-mål i lokala tingsrätten. Norwegian medgav återbetalning av prisskillnaden i sitt första svar. Målet är inte avgjort än (små punkter vi inte är överens om). Så det behöver inte vara jättebesvärligt att få de att lyda lagen.
 
Hej, har en flight till Valencia i december där Brussels Airlines ändrat hemresan från 8:e till 7:e december. Passar mig inte och jag begärde återbetalning. Biljetten är köpt via förmedlare och utresan är med Lufthansa. En genomgående bokning och ett biljettnummer. Flygbolaget hänvisar till förmedlaren och förmedlaren till flygbolaget. Tog ärendet till tingsrätten och första svaret är att Brussels går med på att betala halva kostnaden då de menar att de inte kan ansvara för flighterna som utförs av Lufthansa. De vill inte heller betala anmälan till tingsrätten.

EU-förordningen använder använder formuleringen "hela kostnaden" vid återbetalning. Har jag rätt till hela biljettkostnaden eller ½?
 
Hej, har en flight till Valencia i december där Brussels Airlines ändrat hemresan från 8:e till 7:e december. Passar mig inte och jag begärde återbetalning. Biljetten är köpt via förmedlare och utresan är med Lufthansa. En genomgående bokning och ett biljettnummer. Flygbolaget hänvisar till förmedlaren och förmedlaren till flygbolaget. Tog ärendet till tingsrätten och första svaret är att Brussels går med på att betala halva kostnaden då de menar att de inte kan ansvara för flighterna som utförs av Lufthansa. De vill inte heller betala anmälan till tingsrätten.

EU-förordningen använder använder formuleringen "hela kostnaden" vid återbetalning. Har jag rätt till hela biljettkostnaden eller ½?
Vem ställde ut biljetten, eller är det två enkelresor som förmedlaren har gjort i en reservering?
 
Toppen