Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Du ringde en part som inte har med detta att göra och bad de boka om. Det var LOT som skulle hantera detta, istället vände du dig till sas och bad dom boka om dig till ekonomi då det var vad ni hittade. SAS har inga skyldigheter alls att boka om och är inte skyldiga att betala dig någon ersättning eller något.

Att det står i biljetten att de bokar om gissar jag är mer tekniskt, annars hade du inte kunnat bokat om Star Alliance över huvud taget.

Men vill du driva detta mot SAS så önskar jag dig lycka till samt att du hittar någon EU förordning eller liknande som styrker ditt case då EU261/2004 inte är möjligt att tillämpa på SAS för ekonomisk kompensation när LOT ställt in ett flyg.
Att SAS är en part som inte har med saken att göra vore svårt att argumentera för, då SAS på flera sätt kommunicerat att det är dem jag ska kontakta angående alternativ efter att flyget blev inställt. Även LOT har bestämt hävdat att SAS är ansvariga för att hitta alternativ och boka om mig. SAS har inte heller i någon kommunikation nämnt att jag egentligen borde prata med LOT eftersom det är deras ansvar (till och med när jag frågat SAS-kundtjänst om jag borde kontakta LOT har de antingen sagt nej eller att det nog inte är någon poäng med det). Detta får SAS att framstå som en part som i högsta grad har med saken att göra, trots att all denna information går emot så som det faktiskt borde fungera.

Jag får nog testa att göra ett claim efter att resan är genomförd. Om inte annat vill jag ju ha tillbaka lite av skatterna och avgifterna eftersom jag är ganska säker på att min nya rutt kostar mindre i skatter och avgifter än min ursprungliga rutt.

Att SAS är en part som inte har med saken att göra vore svårt att argumentera för, då SAS på flera sätt kommunicerat att det är dem jag ska kontakta angående alternativ efter att flyget blev inställt. Även LOT har bestämt hävdat att SAS är ansvariga för att hitta alternativ och boka om mig. SAS har inte heller i någon kommunikation nämnt att jag egentligen borde prata med LOT eftersom det är deras ansvar (till och med när jag frågat SAS-kundtjänst om jag borde kontakta LOT har de antingen sagt nej eller att det nog inte är någon poäng med det). Detta får SAS att framstå som en part som i högsta grad har med saken att göra, trots att all denna information går emot så som det faktiskt borde fungera.

Jag får nog testa att göra ett claim efter att resan är genomförd. Om inte annat vill jag ju ha tillbaka lite av skatterna och avgifterna eftersom jag är ganska säker på att min nya rutt kostar mindre i skatter och avgifter än min ursprungliga rutt.
Jag skulle nog tipsa dig om att läsa EU261/2004 och vad som gäller vid inställt flyg.

Det står extremt tydligt att det är utförande flygbolag som är skyldiga att boka om, inte det bolag/företag man bokat resan genom. Det är LOT som är utförande flygbolag, inte SAS. Sen kan du och jag och alla andra tycka vad vi vill, men inget av vad vi tycker står högre än EU förordningen.

Att LOT hävdar att SAS ska sköta detta är inte så konstigt, klart de hellre skyller på annan part än tar ansvar själv, väldigt många bolag gör så, men det blir inte rätt enligt EU261/2004 för det. Att SAS dessutom lämnat alliansen gör att de än mindre vill hjälpa till, men det var ju en risk alla valde att ta när de bokade Star Alliance resor med avresa långt efter sas lämnat alliansen.

SAS har möjlighet att boka om till andra award platser om det finns, men där slutar också deras åtaganden, då det då blir en vanlig ombokning.

På vilket sätt skulle din nya rutt vara billigare än den gamla? Är det vissa flygplatser du inte passerar nu som du hade i orginalbokningen där avgifterna var högre? Att resa går från Business till Ekonomi gör inte per automatik att skatter och avgifter blir läge, det är enbart poängpriset som med garanti blir lägre.

Jag skulle nog tipsa dig om att läsa EU261/2004 och vad som gäller vid inställt flyg.

Det står extremt tydligt att det är utförande flygbolag som är skyldiga att boka om, inte det bolag/företag man bokat resan genom. Det är LOT som är utförande flygbolag, inte SAS. Sen kan du och jag och alla andra tycka vad vi vill, men inget av vad vi tycker står högre än EU förordningen.

Att LOT hävdar att SAS ska sköta detta är inte så konstigt, klart de hellre skyller på annan part än tar ansvar själv, väldigt många bolag gör så, men det blir inte rätt enligt EU261/2004 för det. Att SAS dessutom lämnat alliansen gör att de än mindre vill hjälpa till, men det var ju en risk alla valde att ta när de bokade Star Alliance resor med avresa långt efter sas lämnat alliansen.

SAS har möjlighet att boka om till andra award platser om det finns, men där slutar också deras åtaganden, då det då blir en vanlig ombokning.

På vilket sätt skulle din nya rutt vara billigare än den gamla? Är det vissa flygplatser du inte passerar nu som du hade i orginalbokningen där avgifterna var högre? Att resa går från Business till Ekonomi gör inte per automatik att skatter och avgifter blir läge, det är enbart poängpriset som med garanti blir lägre.
När det gäller information som jag som resenär fått direkt från SAS handlar det ju inte alls om att någon tycker något. Informationen från SAS har tydligt signalerat att jag ska vända mig till dem (och inte LOT) för hjälp.

Att det skulle handla om "en vanlig ombokning" finns det inget som tyder på eftersom jag då även borde behövt betala en ombokningsavgift.

Anledningen till att jag misstänker att nya rutten borde vara billigare är för att den inkluderar två färre ben. Visserligen har även flygplatserna ändrats något, så jag är inte helt säker. (Däremot låter det otroligt osannolikt att skatter och avgifter skulle vara exakt samma). Ursprunglig rutt var GOT-ARN-WAW-PEK-TPE-NRT, ny rutt är GOT-IST-PEK-HND.

När det gäller information som jag som resenär fått direkt från SAS handlar det ju inte alls om att någon tycker något. Informationen från SAS har tydligt signalerat att jag ska vända mig till dem (och inte LOT) för hjälp.

Att det skulle handla om "en vanlig ombokning" finns det inget som tyder på eftersom jag då även borde behövt betala en ombokningsavgift.

Anledningen till att jag misstänker att nya rutten borde vara billigare är för att den inkluderar två färre ben. Visserligen har även flygplatserna ändrats något, så jag är inte helt säker. (Däremot låter det otroligt osannolikt att skatter och avgifter skulle vara exakt samma). Ursprunglig rutt var GOT-ARN-WAW-PEK-TPE-NRT, ny rutt är GOT-IST-PEK-HND.
OK, men om du då ska kräva något av SAS kan du inte förlita dig på EU261/2004 då den uttryckligen säger att det är LOT som ska ordna detta och inte SAS.

Vad sen SAS och LOT säger är helt irrelevant då deras ord inte står över någon EU förordning.

Jag önskar dig lycka till i dina claims och att du hittar något sätt att bli kompenserad. Med det lämnar jag denna diskussion

OK, men om du då ska kräva något av SAS kan du inte förlita dig på EU261/2004 då den uttryckligen säger att det är LOT som ska ordna detta och inte SAS.

Vad sen SAS och LOT säger är helt irrelevant då deras ord inte står över någon EU förordning.

Jag önskar dig lycka till i dina claims och att du hittar något sätt att bli kompenserad. Med det lämnar jag denna diskussion
LOT hävdar att de har ett avtal med SAS som säger att SAS tar hand om ombokningar i fall som detta. Givet att detta avtal finns borde det rimligtvis även specificera hur EU261 claims ska skötas. I slutändan är det ju LOT som är ansvariga, men avtalet skulle exempelvis kunna specificera att SAS ska betala ut ersättning och sedan få tillbaka detta från LOT enligt avtal. Att kontakta LOT angående EU261 verkar det, baserat på erfarenhet och vad jag läst online, i vilket fall som helst inte vara någon poäng med eftersom de inte respekterar förordningen och inte heller verkar få några konsekvenser på grund av det med huvudkontor i Polen.

LOT hävdar att de har ett avtal med SAS som säger att SAS tar hand om ombokningar i fall som detta. Givet att detta avtal finns borde det rimligtvis även specificera hur EU261 claims ska skötas.
Det är en avtalsteknisk sak mellan SAS och LOT i så fall.

Om du ska begära ersättning på juridisk grund (via ARN, tingsrätten etc) så ska du ställa en sådan talan mot det utförande flygbolaget. Det är solklart i förordningen.

Uppdatering: Norwegian vägrar såklart ombokning till SAS. Var inte farligt dyrt och fanns bonus åt ett hål, så nya biljetter på plats. Har lagt en claim hos Norwegian for prisskillnad på 888kr (totalt för 3) för bara cash betalda benet. Vi får se, inte så farligt på totalen. Att vara i Tromsö i norrskensäsong är dyrare.

Det finns några rättsfall i svenska hovrätter som fastslagit att ett alternativ som innebär fler byten än man ursprungligen bokat inte är likvärdigt. Ska bli intressant att se vad Norwegian säger till din begäran om ersättning för mellanskillnaden.
Uppdatering: jag har skickat in stämningsansökan för ett FT-mål under EG261 i början av mars till Västmanlands tingsrätt.

Det var lite bökigt att hitta vilket Norwegian bolag att stämma. Kvittot hänvisar till ett svenskt organisationsnummer som inte längre är aktivt sedan Norwegian omstrukturerades för flera år sedan. Jag har påpekat det och idag fått besked att de ska rätta det.

Norska bolaget/koncernen har en registrering i Sverige under 502090-6953. Postadress i Norge: Norwegian Air AS, Oksenøyveien 3, 1366 Lysaker, Norway.

Det finns även ett svenskt AOC bolag som skulle utföra min flygning som blev inställt, och jag valde stämma det. Bolaget heter Norwegian Air Sweden AOC AB, orgnr 559290-7298, Tornvägen 17 A, 8 tr, 190 60 Stockholm-Arlanda, Sweden.

Det är ännu oklart Norwegian kommer hänvisa till sitt koncernbolag för stämning och hur de reagerar på stämningsansökan. Uppdaterar när det har kommit längre. Men ovanstående kan vara till hjälp om någon annan vill stämma Norwegian i EG261 ärende. PMa om ni vlll ha mer detaljer.

Har man rätt till någon typ av kompensation om ens bokning short haul+ long haul i SAS Plus blir inställd och man bokas om till ett annat flygbolag där short haul blir i vanlig ekonomi?

Har man rätt till någon typ av kompensation om ens bokning short haul+ long haul i SAS Plus blir inställd och man bokas om till ett annat flygbolag där short haul blir i vanlig ekonomi?
Ja, för nedgradering. Jag har behövt stånga med SAS om det under pandemin sist, men ibland ger de med sig direkt.

Toppen