Att SAS är en part som inte har med saken att göra vore svårt att argumentera för, då SAS på flera sätt kommunicerat att det är dem jag ska kontakta angående alternativ efter att flyget blev inställt. Även LOT har bestämt hävdat att SAS är ansvariga för att hitta alternativ och boka om mig. SAS har inte heller i någon kommunikation nämnt att jag egentligen borde prata med LOT eftersom det är deras ansvar (till och med när jag frågat SAS-kundtjänst om jag borde kontakta LOT har de antingen sagt nej eller att det nog inte är någon poäng med det). Detta får SAS att framstå som en part som i högsta grad har med saken att göra, trots att all denna information går emot så som det faktiskt borde fungera.Du ringde en part som inte har med detta att göra och bad de boka om. Det var LOT som skulle hantera detta, istället vände du dig till sas och bad dom boka om dig till ekonomi då det var vad ni hittade. SAS har inga skyldigheter alls att boka om och är inte skyldiga att betala dig någon ersättning eller något.
Att det står i biljetten att de bokar om gissar jag är mer tekniskt, annars hade du inte kunnat bokat om Star Alliance över huvud taget.
Men vill du driva detta mot SAS så önskar jag dig lycka till samt att du hittar någon EU förordning eller liknande som styrker ditt case då EU261/2004 inte är möjligt att tillämpa på SAS för ekonomisk kompensation när LOT ställt in ett flyg.
Jag får nog testa att göra ett claim efter att resan är genomförd. Om inte annat vill jag ju ha tillbaka lite av skatterna och avgifterna eftersom jag är ganska säker på att min nya rutt kostar mindre i skatter och avgifter än min ursprungliga rutt.