Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

TP12

Medlem
Visa bifogad bild 150245

Stämmer verkligen detta? Jag har en kompis som suttit fast efter problemet med TUI flyget som fick vända. Bara gå till advokatservice direkt då eller för hans familj? De verkar frånskriva sig ansvar vid förseningar som i detta fall på flera dygn. Jag trodde EU261 gäller även charter.

Någon som vet? Jag flyger typ aldrig charter själv.
Ovan text rör paketreselagen. De "råkar" inte nämna EU261....
 

M.K

Medlem
Bara köra advokat direkt då. Jag gör alltid det mot bolag som fular sig så öppet. Jag vill hjälpa min vän här som förlorade en hel del inkomst med detta.
 

Thornado

Medlem
Bara köra advokat direkt då. Jag gör alltid det mot bolag som fular sig så öppet. Jag vill hjälpa min vän här som förlorade en hel del inkomst med detta.

Jag skulle ändå börja med att köra en vända själv och försöka claima kompensation (kom ihåg att EU-claim ska riktas mot flygbolaget, inte charterarrangören, har inte full koll på hur det ser ut för TUI, antar att de själva äger flygbolaget men att det iaf är ett eget bolag).
Bolaget "straffas" ju inte extra om ni går via någon advokat, utan det blir bara ni som får dela med er av ersättningen.
När jag hjälpte mina föräldrar claima mot ett charterbolag för några år sen så hade jag räknat med mycket motstånd, men det var faktiskt en av de mest smidiga erfarenheterna. Nu tror jag dock inte att det var TUI.
 

mrestes

Medlem
Ovan text rör paketreselagen. De "råkar" inte nämna EU261....
Jag skulle köra en runda till. Citera delar av EU261 och säg att du komma att gå vidare med ARN om de inte ge rätt kompensation inom 30 dagar. Om de fortfarande spelar fult försök först med ARN. När jag hade problem med SAS under pandemin, förhalade de i månader, sedan gjorde jag ARN anmälan och fick pengarna inom 2 veckor.
Advokat blir dyr. Finns säkert någon online företag som gör det billigare.
 

M.K

Medlem
Tack för svar!

Jag har använt flygförsening tidigare och bl a vunnit mot erkänt svåra Ethiopian. Värt 30% arvode då tid är pengar och jag heller inte kommer driva detta case. Min kompis har garanterat inte tid till det. Jag kör dock själv mot bolag som är öppna med ersättning. SAS är utmärkta här!
 

TasselT

Medlem
Stämmer verkligen detta? Jag har en kompis som suttit fast efter problemet med TUI flyget som fick vända. Bara gå till advokatservice direkt då eller för hans familj? De verkar frånskriva sig ansvar vid förseningar som i detta fall på flera dygn. Jag trodde EU261 gäller även charter.

Någon som vet? Jag flyger typ aldrig charter själv.
Det är flygbolaget TUI du ska rikta dina ersättningsanspråk mot.
Se https://www.tuiflynordic.se/forseningar-och-reklamationer/forseningar/

Ersättningen begär du här: https://www.tuiflynordic.se/forseningar-och-reklamationer/formular/
 

mbglo

Medlem
Efter att claimat 'right to care'-kostnader från Air Dolomiti i samband med en inställd hemresa i samband med snökaoset i München svarade de att vi även har rätt till kompensation i enlighet med EG261. Det var en trevlig överraskning och inget väntat - vi ville egentligen bara ha ersättning för hotell- och middagskostnader då det var rätt solklara extraordinära omständigheter. Antar att det bara är att tacka och ta emot. Rätt skön kontrast till moderbolaget Lufthansa...
 
Vänner,
Finns säkert tidigare i tråden och ber om ursäkt för frågan men finns det något enkelt sätt att ta reda på varför en flight blev försenad (i detta fall Norwegians flight ARN-TFS D84269, 28/11-23? I det svar jag erhållit har de "blankat" denna information samt på annat ställe skrivit extra-ordinära omständigheter... MVH V.Sifuentes?
 
Toppen