011430121
Medlem
Vad erbjöds du?Ikväll missade jag min connection: OSL-ARN är försenad så jag hinner inte med sista flighten ARN-UME. Allt samma sas-bokning.
Vet nån vad de brukar erbjuda?
Vad erbjöds du?Ikväll missade jag min connection: OSL-ARN är försenad så jag hinner inte med sista flighten ARN-UME. Allt samma sas-bokning.
Vet nån vad de brukar erbjuda?
Bra för dig! Jag tyckte att det var väldigt märkligt hanterat i mitt fall. Jag gav givetvis upp, vilket jag förutsätter var SAS ambitioner från första början.Spännande, de behandlade mitt ärende trots att jag åkte från Mexico hem till Sverige. De hann dock inte behandla klart innan jag till slut fick svar av Turkish som jag flög med efter 5 mån, men dessförinnan tog de sig an ärendet och begärde svar från Turkish i flera vändor.
i förra veckan blev jag försenad sju timmar HEL-JFK på grund av tekniskt strul med planet. Det var tydligen låga kvävenivåer i stötdämparna till landningställen, om jag förstod allt rätt. Vi fick vänta på plattan i flera timmar, sedan gå av planet så att de kunde fixa det. Det var kallt (-19) men övrig flygtrafik hade ganska små förseningar och flygplan av samma typ startade och landade.
Solklart fall för ersättning tycker jag men Finnair säger nej i första rundan. Förseningen orsakades av ”weather and de-icing of the aircraft” enligt Finnair. De erbjuder en värdecheck på 200€ eller 40 000 poäng som goodwiill.
Någon som har färsk erfarenhet av att driva ärenden mot Finnair?
Har sluppit hålla på med sådant, men Finnair har varit besvärliga. Finns en bauta-tråd på flyertalk. Om jag minns rätt har folk sagt att det oftare nu är förut betalats ut ersättningar. Men jag vet inte vad det betyder i verkligheten.
Med de två valen tror jag det är solklart att driva ett small claims ärende från svensk tingsrätt. Jag vet att jag tittade på det för många år sedan och det såg enkelt ut, lämna in en anmälan till tingsrätten, betala en avgift, visa att du försökt få bolaget att rätta sig och sedan får du en dom som (om du har rätt) gör att du kan med kronofogden mäta ut.
Nu har SAS sagt nej till att ersätta mig för retur-flyget från Madeira den 6 januari, fast det inte var mitt flyg som hade problem med landningen. Desutom klarade alla andra piloter landningen den dagen. Det var inte dåligt väder.... Jag tror inte jag orkar driva det själv så nu ska jag välja någon av företagen som driver detta åt mig. Är det någon som har någon bra erfarenhet av dem. Det finns många att välja på...Om du inte får positiv respons på din begäran om ersättning så kan du gå till Allmänna reklamationsnämnden eller gå till domstol direkt.... Alternativt så finns ju bolag som driver ärendet åt dig, mot en andel av eventuell ersättning.
Vilken väg du väljer hänger kanske på hur samarbetsvilligt SAS är och hur mycket arbete du orkar att lägga ner själv.
Vad är det som är jobbigt?Nu har SAS sagt nej till att ersätta mig för retur-flyget från Madeira den 6 januari, fast det inte var mitt flyg som hade problem med landningen. Desutom klarade alla andra piloter landningen den dagen. Det var inte dåligt väder.... Jag tror inte jag orkar driva det själv så nu ska jag välja någon av företagen som driver detta åt mig. Är det någon som har någon bra erfarenhet av dem. Det finns många att välja på...
Har du drivit fallen i ARN eller i tingsrätten? Känns som jag måste ta reda på mycket om väder vind och lagar för att kunna föra min egen talan i tingsrätten….Vad är det som är jobbigt?
Har alltid drivit fallen själv, om man skriver det som man upplever gör att bolaget skall ersätta så ersätter SAS.
I bland så har det hjälp att kolla FR24 och förklara varför maskinen blev sen/ inställd
Det kostar inget att gå via ARN om man upplever att man inte får ersättning som man är berättigad till.
Kom ihåg att bevisbördan ligger hos bolaget.
Nej, när man får ett nej vilket sker ungefär varannan gång skriver att det inte stämmer och förklarar ytterligare vad som skett.Har du drivit fallen i ARN eller i tingsrätten? Känns som jag måste ta reda på mycket om väder vind och lagar för att kunna föra min egen talan i tingsrätten….