Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

011430121

Medlem
Gäller detta även på en charter resa till Phuket med TUI? Sällskapet har precis blivit notifierade om att det avgår först 14:00 imorgon pga fel på planet, från planerat 19:20 idag.
Planet verkar ha stått i Phuket sen landning igår, ska ha avgått här idag 17:00 tillbaka till ARN men fortfarande inte i luften.
Frågan är alltså gäller även ersättning för charter resor för i det fallet borde det ju gälla i detta case?
Har du noterat att ni får flyga en Norse B787-9 imorgon och avgången är satt till kl 11.00 enligt Swedavias hemsida.
 

palmen

Moderator
Grymt! Och tack för snabbt svar då blir det att fylla i ett claim efter dom har kommit fram då, var en stund sen jag senaste gjorde det och då hade jag en mall att utgå från men den är nu borta nån som kan tipsa om något eller bara köra ChatGPT?
Skriv kort och koncist exakt vad som hände. Vilket flyg ni skulle med och hur sena ni blev och att ni yrkar på ersättning med 600€ per person i enlighet med EU261/2004.

Blanda inte in känslor, att ni är arga över att missa en dag semester eller något annat. Sånt är irrelevant för ett claim då det enda som spelar roll är om ni blev mer än 3h sena och om det var extraordinärt eller ej.
Tänk less is more när du skriver till dom
 

palmen

Moderator
Dra dem till domstol. Lufthansa har praxis för nedgradering enligt följande. Jag är lite osäker på bokningsklass för F för bonus om det är O eller I men jag har tidigare skrivit i forumet om detta.

Bokningsklass I -> C (award) ska ge 1000 euro
Det är O som är First Award, jag redigerar det i inlägget ovan så det inte blir några otydlogheter.

/Moderator
 

SK989

Medlem
Uppdatering på mitt ärende om inställd fligth med LH First.... Som vanligt läser LHs kundservice aldrig vad man skriver i sitt claim... "Thank you very much for contacting us regarding refund for unused ticket. The respective operating carrier, who has access to all relevant flight operations data, is best suited to address flights which fall under EU regulation 261/04. We have therefore forwarded your correspondence to the operating carrier Scandinavian Airlines to facilitate the fastest and most accurate answer. Because the ticket issued by Scandinavian Airlines. "
Ska man skratta eller gråta.
Kontakta dem igen och påtala att de inte besvarat ditt klagomål och att det är Lufthansa och inte SAS som ställlt in flyget.

Får du inget svar, eller ett svar i stil med goddag-yxskaft igen så kan du anmäla ärendet till svenska Allmänna reklamtionsnämnden (ARN), eftersom det rör sig om en inställd flygning med en genomgående biljett som påbörjades i Sverige - för de flesta av oss är det nog enklare att ha att göra med ARN än en tysk motsvarighet. Tyvärr händer det att ARN (ibland) bara ser på var den enskilda flygningen skulle gått ifrån istället för att se det som EN resa och hänvisar vidare till landet var inställda anslutningsflyget skulle gått ifrån men det är fel sett till EU-domstolens definition av hur en resa ska ses i förhållande till 261/2004.

Svensk tingsrätt är behörig att pröva en tvist i ett sådant här fall, då EU-domstolen fastslagit att en domstol på den ort var flygresan inom EU påbörjades är en (av flera) behöriga domstolar för en tvist enligt 261/2004 och EU-domstolen ser alltså inte landet var ett anslutningsflyg ställdes in som landet var resan påbörjades, utan landet var man s.a.s. checkade in på en genomgående biljett som landet var resan påbörjades. Andra behöriga domstolar är platsen var resan avslutades (inom EU) samt landet var flygbolaget har sitt säte.
 
Last edited:

Matore

Medlem
Dra dem till domstol. Lufthansa har praxis för nedgradering enligt följande. Jag är lite osäker på bokningsklass för F för bonus om det är O eller I men jag har tidigare skrivit i forumet om detta.

Bokningsklass O -> C (award) ska ge 1000 euro
A->C 2000 euro
F->C 4000 euro

Det är fasta summor som kommer godkännas av Lufthansa men de kommer inte släppa ifrån sig det lättvindigt. Du kommer behöva anmäla dem via Tysklands arbitreringstjänst för flygstrul. Jag har drivit mitt ärende hela vägen och vann till slut, det tog 9 månader men hade minimal arbetsinsats.

Några poäng kommer dock inte tillbaka då ni genomförde resan.
Tack! Jag har tålamod så driver gärna själv. Men funderar först på om det nån ide att fortsätta maila med kundservice? Det är ju på nivån att de säger att de inte ens opererat LH424 MUC-BOS utan att det är SAS.... Och det har jag skrivit 3 gånger nu.
Och när ni säger domstol är det då tyska ni menar, kostar det nåt om jag förlorar? Nån bra länk med info här som ni vet?
Och är det nån som har erfarenhet av ECC-kontoret i Sverige - de är väldigt tillmötesgående vet jag och vill hjälpa till, men har de någon "tyngd" i sammanhanget. Har ett annat ärende med Lufthansa sedan ett år tillbaka hos tyska SÖP men de verkar överhopade med jobb och har enorma väntetider nu.
 

Hachans

Medlem
Tack! Jag har tålamod så driver gärna själv. Men funderar först på om det nån ide att fortsätta maila med kundservice? Det är ju på nivån att de säger att de inte ens opererat LH424 MUC-BOS utan att det är SAS.... Och det har jag skrivit 3 gånger nu.
Och när ni säger domstol är det då tyska ni menar, kostar det nåt om jag förlorar? Nån bra länk med info här som ni vet?
Och är det nån som har erfarenhet av ECC-kontoret i Sverige - de är väldigt tillmötesgående vet jag och vill hjälpa till, men har de någon "tyngd" i sammanhanget. Har ett annat ärende med Lufthansa sedan ett år tillbaka hos tyska SÖP men de verkar överhopade med jobb och har enorma väntetider nu.

Du har försökt med kundtjänst. Skit i det och gå direkt till SÖP.

Det är gratis att anmäla och ingenting som kostar något. Det är rätt många sidor i anmälan att fylla i så du måste ha koll på tider och sånt. Men när du gjort det så är det bara att vänta. Först granskar de ditt ärende för att se om du har på fötterna, sen skickar de till Lufthansa och så maler kvarnarna långsamt.

Tar det lika lång tid för dig som för mig så mailar de dig var tredje månad med uppdateringar tills ärendet är avgjort. Då har antingen Lufthansa gått med på ditt förslag eller get ett motförslag du måste ta ställning till. Kommer ni inte överens bestämmer SÖP åt er.

Fördelen med SÖP är att de har bindande avtal medan ARN bara är rekommendationer.

 

SK989

Medlem
Tack! Jag har tålamod så driver gärna själv. Men funderar först på om det nån ide att fortsätta maila med kundservice? Det är ju på nivån att de säger att de inte ens opererat LH424 MUC-BOS utan att det är SAS.... Och det har jag skrivit 3 gånger nu.
Och när ni säger domstol är det då tyska ni menar, kostar det nåt om jag förlorar? Nån bra länk med info här som ni vet?
Och är det nån som har erfarenhet av ECC-kontoret i Sverige - de är väldigt tillmötesgående vet jag och vill hjälpa till, men har de någon "tyngd" i sammanhanget. Har ett annat ärende med Lufthansa sedan ett år tillbaka hos tyska SÖP men de verkar överhopade med jobb och har enorma väntetider nu.
Du behöver inte driva det här i tysk domstol utan du kan driva det i svensk domstol, vilket följer av EU-domstolens rättsfall C-204/08. Då du började resan på Arlanda är det Attunda tingsrätt i Sollentuna som är en av de behöriga domstolarna enligt den praxis som EU-domstolen etablerat, då Arlanda tillhör domkretsen för Attunda. Du kan också välja att stämma i Solna tingsrätt var Lufthansas svenska filial har sitt säte (organisationsnummer 502027-1135). Det finns flera rättsfall var en svensk passageare stämt Lufthansa i såväl Attunda som Solna tingsrätt och de domstolarna har prövat målen. Det finns också exempel var svenska passagerare har stämt Lufthansa i Stockholms tingsrätt med hänvisning till s.k. konsumentforum (man stämmer då i den tingsrätt som ligger närmast var konsumenten bor) och Stockholms tingsrätt har tagit upp det till prövning också. Så för att sammanfatta - svensk domstol är behörig och du kan välja Attunda tingsrätt, Solna tingsrätt eller tingsrätten för domkretsen var du bor - det senare gäller dock bara om ditt krav understiger ett halvt prisbasbelopp = 26 850 kr.

Om den tvistiga summan överstiger ett halvt prisbasbelopp, vilket väl är fallet här, så får den part som förlorar målet stå såväl sina egna som motpartens rättegångskostnader som huvudregel.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Om den tvistiga summan överstiger ett halvt prisbasbelopp, vilket väl är fallet här, så får den part som förlorar målet stå såväl sina egna som motpartens rättegångskostnader som huvudregel.
Kan inte detta bli extremt dyrt om Lufthansa drar in alla sina advokater för att försäkra sig om att risken för förlust är minimal? Ska man då stå för dessa kostnader om man förlorar så är ju risken rätt stor i detta?
 

apknug

Medlem
Kan inte detta bli extremt dyrt om Lufthansa drar in alla sina advokater för att försäkra sig om att risken för förlust är minimal? Ska man då stå för dessa kostnader om man förlorar så är ju risken rätt stor i detta?
Det ska vara "skäliga" processkostnader men helt klart en inte helt obetydlig risk. Högst påtaglig.

Det är därför det heter Sveriges Rikes Lag.....

Fråga exempelvis Håkan Lantz....
 

LPC123

Medlem
Efter att sk944 blev inställd igår är vi kvar i Chicago. Det hela började med att sk943 inte fick någon gate för alla gater hade frusit och då blev dom stående i drygt 3tim på backen och väntar på gate. När dom väl fick en gate hade cargoluckorna frusit så det tig lång tid att få ur bagaget. När man redan drygt 2tim sena med sk944 skulle tanka fans det bara 1 tankbil/pumpbil på hela terminal 1 påstod man. Efter ytterligare 1timme var det dags att tanka med den bilen och boarding började. Det gick inte att tanka med den bilen och man vet inte om det är bilen, flygplanet eller i backen där bränslet finns som är problemet. Ny pumpbil fixas fram och nytt försök görs men detta med samma resultat :(. Efter 5 olika pumpbilar har piloternas arbetstid börjat ta slut och man har bara 30min kvar innan vi behöver vara airborn men nej det slutar med att flyget ställs in och alla får kliva av. Pratade med både styrman och kapten och den otroligt trevliga kabinpersonalen om vad som hände och kaptenen svarade att ”tyvärr är vi bara 2st i cockpit idag ” ”hade vi varit 3st hade det inte varit någon fara med tjänstgöringstid för då kan en av oss vila”
Misstänker att ersättning kommer bli svårt eftersom det beror på kylan men vad tror ni andra om detta?
Vi har tillslut fått hotell men vi var här kl5:30 lokal tid och det blev en lång dag igår :)
 
Toppen