Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

ekf

Medlem
Detta är en tjänsteresa och det finns försäkring, men har han någon chans att få från SAS ersättning enligt EU261/2004?
Om det är något bolag som ska vara skyldiga att betala ersättning så är det bolaget som orsakat förseningen, dvs Alaska förutsatt att SAS inte var sena in till EWR och orsakade förseningen genom det. Då blir ju krånglet att Alaska inte är ett EU-bolag och inte flugit från EU.. så jag vet inte hur rättsläget ser ut då, men bortsett från det så lär ju myndighetsbeslut på att ställa en stor del av flottan räknas som extraordinärt… Så jag skulle lägganer tanken på ersättning enligt 261/2004 redan där…
 

Jannes

Medlem
Ja, hade det varit nåt annat så tror jag att iom en genomgående biljett finns så hade man haft rätt till kompensation. (Hur lätt det skulle bli att få sådan av Alaska är en annan historia).
Men för att det är ett väldigt drastiskt, men rättfärdigat, ingripande från myndighet som orsakade detta så tror jag det är hopplöst.
Men ombokning och ”duty of care” ska väl gälla, så mat och boende ska Alaska stå för.
 

Moa159

Ny medlem
Jag har själv vunnit mot SAS i liknande fall. Det plan som skulle landa kunde enligt SAS inte lämna sin flygplats pga extraordinära omständigheter och det var rejäl hög med papper jag fick gå igenom, både väderfenomen och säkerhetsmarginal för flygplanstypen, men jag kunde påvisa att de kunde ha tagit mig hem tidigare än vad det blev. Bevisbördan ligger på flygbolaget att de gjort allt de kunnat.
Det låter jobbigt! Hoppas jag slipper det arbetet....
 

ekf

Medlem
Det låter jobbigt! Hoppas jag slipper det arbetet....
Om du inte får positiv respons på din begäran om ersättning så kan du gå till Allmänna reklamationsnämnden eller gå till domstol direkt.... Alternativt så finns ju bolag som driver ärendet åt dig, mot en andel av eventuell ersättning.
Vilken väg du väljer hänger kanske på hur samarbetsvilligt SAS är och hur mycket arbete du orkar att lägga ner själv.
 

011430121

Medlem
Om det är något bolag som ska vara skyldiga att betala ersättning så är det bolaget som orsakat förseningen, dvs Alaska förutsatt att SAS inte var sena in till EWR och orsakade förseningen genom det. Då blir ju krånglet att Alaska inte är ett EU-bolag och inte flugit från EU.. så jag vet inte hur rättsläget ser ut då, men bortsett från det så lär ju myndighetsbeslut på att ställa en stor del av flottan räknas som extraordinärt… Så jag skulle lägganer tanken på ersättning enligt 261/2004 redan där…

Ja, hade det varit nåt annat så tror jag att iom en genomgående biljett finns så hade man haft rätt till kompensation. (Hur lätt det skulle bli att få sådan av Alaska är en annan historia).
Men för att det är ett väldigt drastiskt, men rättfärdigat, ingripande från myndighet som orsakade detta så tror jag det är hopplöst.
Men ombokning och ”duty of care” ska väl gälla, så mat och boende ska Alaska` stå för.
SAS var i tid, Alaska fixade och stod för hotell, han har nu fått ett boarding card till en avgång lokaltid klockan 19 med en 737-900 hela 27 timmar efter bokad avgång.
Jag är överens om att det är lite speciellt när det är två bolag varav ett inte är EU bolag och förseningen sker utanför EU

Tror att han lägger ner tanken att begära ersättning när han kommer i väg till LAX
 

Matore

Medlem
Case: Hade LH F bokat för tre pers ARN-MUC-BOS t o r en natt för att hälsa på en vän. När vi är i F loungen på MUC får vi sms 30 min före avgång att MUC-BOS är inställd (ingen kom och kontaktade oss vilket förvånar mig men det är en annan femma). Inga alternativ samma dag finns och nu följer några minuter av panik och stressigt beslutsfattande eftersom det är sen eftermiddag och svårt att ta sig över Atlanten i F på något sätt.
Servicepersonalen gör sitt bästa att på något sätt hitta 3 stolar. Slutar med att vi kastar oss iväg i C till EWR och får F på hemvägen dagen efter. Inga flyg vidare till BOS finns, så de uppmanar oss att lösa det själva. Vi försöker då ombord hitta flyg vidare till BOS men slutar med att vi blir kvar ii NYC och åker hem dagen efter. Vi kommer alltså aldrig fram till slutdestinationen.
Nu till mina frågor: vad har vi för case här mot LH och SAS? Jag vill ju ha tillbaka alla poäng, och voucher (eller dubbla poäng), EU 600/pers och alla kostnader som uppstod i NYC med hotell och mat, eftersom vår originalresa var till BOS med boende hos vänner.
 

mbglo

Medlem
Case: Hade LH F bokat för tre pers ARN-MUC-BOS t o r en natt för att hälsa på en vän. När vi är i F loungen på MUC får vi sms 30 min före avgång att MUC-BOS är inställd (ingen kom och kontaktade oss vilket förvånar mig men det är en annan femma). Inga alternativ samma dag finns och nu följer några minuter av panik och stressigt beslutsfattande eftersom det är sen eftermiddag och svårt att ta sig över Atlanten i F på något sätt.
Servicepersonalen gör sitt bästa att på något sätt hitta 3 stolar. Slutar med att vi kastar oss iväg i C till EWR och får F på hemvägen dagen efter. Inga flyg vidare till BOS finns, så de uppmanar oss att lösa det själva. Vi försöker då ombord hitta flyg vidare till BOS men slutar med att vi blir kvar ii NYC och åker hem dagen efter. Vi kommer alltså aldrig fram till slutdestinationen.
Nu till mina frågor: vad har vi för case här mot LH och SAS? Jag vill ju ha tillbaka alla poäng, och voucher (eller dubbla poäng), EU 600/pers och alla kostnader som uppstod i NYC med hotell och mat, eftersom vår originalresa var till BOS med boende hos vänner.
Knepigt med många moment. Vad hade ni för ursprunglig biljett? ToR Boston? Och isf för hur länge?
1: Ni har rätt till 600 EUR ersättning för inställt flyg,
2: Om ni har rätt till full återbetalning eller inte, skulle jag gissa på att det beror på om resan har blivit 'avbruten'. Kostnaden för vidare transport mellan New York och Boston hade ju varit Lufthansa att täcka också. Oavsett, så torde ni väl ha rätt till återbetalning av ett visst "belopp" för 'nedgradering'.
3: Huruvida ni har rätt till 'right to care' tror jag också beror på om resan avbröts - tror tyvärr inte argumentet om att ni skulle bott hos vänner i Boston har någon betydelse.
 

Sir Lemon

Medlem
Case: Hade LH F bokat för tre pers ARN-MUC-BOS t o r en natt för att hälsa på en vän. När vi är i F loungen på MUC får vi sms 30 min före avgång att MUC-BOS är inställd (ingen kom och kontaktade oss vilket förvånar mig men det är en annan femma). Inga alternativ samma dag finns och nu följer några minuter av panik och stressigt beslutsfattande eftersom det är sen eftermiddag och svårt att ta sig över Atlanten i F på något sätt.
Servicepersonalen gör sitt bästa att på något sätt hitta 3 stolar. Slutar med att vi kastar oss iväg i C till EWR och får F på hemvägen dagen efter. Inga flyg vidare till BOS finns, så de uppmanar oss att lösa det själva. Vi försöker då ombord hitta flyg vidare till BOS men slutar med att vi blir kvar ii NYC och åker hem dagen efter. Vi kommer alltså aldrig fram till slutdestinationen.
Nu till mina frågor: vad har vi för case här mot LH och SAS? Jag vill ju ha tillbaka alla poäng, och voucher (eller dubbla poäng), EU 600/pers och alla kostnader som uppstod i NYC med hotell och mat, eftersom vår originalresa var till BOS med boende hos vänner.
Fy fasen, vad surt! Hade ni F både på ut och hem i biljetten? Ordentlig ersättning för nedgradering ett måste. 600E självklart. Hursomhelst mitt medlidande.
 
Last edited:

airac

Medlem
Case: Hade LH F bokat för tre pers ARN-MUC-BOS t o r en natt för att hälsa på en vän. När vi är i F loungen på MUC får vi sms 30 min före avgång att MUC-BOS är inställd (ingen kom och kontaktade oss vilket förvånar mig men det är en annan femma). Inga alternativ samma dag finns och nu följer några minuter av panik och stressigt beslutsfattande eftersom det är sen eftermiddag och svårt att ta sig över Atlanten i F på något sätt.
Servicepersonalen gör sitt bästa att på något sätt hitta 3 stolar. Slutar med att vi kastar oss iväg i C till EWR och får F på hemvägen dagen efter. Inga flyg vidare till BOS finns, så de uppmanar oss att lösa det själva. Vi försöker då ombord hitta flyg vidare till BOS men slutar med att vi blir kvar ii NYC och åker hem dagen efter. Vi kommer alltså aldrig fram till slutdestinationen.
Nu till mina frågor: vad har vi för case här mot LH och SAS? Jag vill ju ha tillbaka alla poäng, och voucher (eller dubbla poäng), EU 600/pers och alla kostnader som uppstod i NYC med hotell och mat, eftersom vår originalresa var till BOS med boende hos vänner.
Eu261 är det utförande bolag som du vänder dig mot, så Lufthansa. SAS har begränsad ansvar här.
 

mha321

Medlem
För nedgradering gäller återbetalning av 75%.

Frågan är om new York istället för Boston räknas som att ni "accepterat rerouting". Men spontant tror jag de får svårt att komma undan med en sådan ursäkt när de inte lyckats hitta något och bett er lösa det själva (och betalat för det i efterhand får man utgå från).

Skillnaden är att om ni accepterat omrouting så räknas det som försening och inte som cancelation.
 
Toppen