Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

micke

Medlem
Jag hade en förvånansvärt snabb respons från SAS i juni med utbetalning av voucher (€600) efter 12 dagar utan bråk från SAS sida.

Några nyare datapunkter SAS:

1. typ 3 flyg början av juli med rätt till halverad schablonersättning (= €600 voucher), svar efter 30 dagar med godkännande direkt

2. typ 3 flyg början av juli med rätt till halverad schablonersättning (= €600 voucher), nekande svar efter 30 dagar med hänvisning till att ersättning endast kan beviljas 1 gång per resväg ("path of journey"). Customer claims menar att detta är "EU law". När jag svarar med referens till avgörande i Court of Justice of the European Union (CJEU) i frågan så har det därefter varit radiotystnad från SAS.
- Kommer driva ärendet antingen via ARN eller tingsrätten beroende på svar på ärende nummer 3 nedan.

3. typ 3 flyg mitten av juli med rätt till schablonersättning (= €1200 voucher). Inget svar ännu efter 6 veckors väntan.

Förväntade mig längre handläggningstid jämfört tidigare i somras men nu börjar SAS bli lite väl besvärliga.

- Någon som har erfarenhet av aktuell handläggningtid hos ARN? (mer än de 6 månader som står på deras hemsida. mitt senaste ärende tog närmare 1 år till avgörande jmf 1 mån för tingsrätten)
- Någon som har erfarenhet av om SAS försökt förhala i tingsrätten med hänvisning till att de är i 'chapter 11'? Jag är inte expert men utgår från att en amerikansk konkursdomstol inte på något vis kan befria SAS från civilrättsligt ansvar i Sverige?
Jag hade ett ärende hos ARN med SAS ang. nekad ersättning för hotell i år.
Inskickad 3/7, ok från SAS 26/7 och beslut från ARN 25/8.
 
Hejsan

Skulle uppskatta lite feedback. Notera att detta är en bonusresa (business). Så enbart betalat flygskatt utöver 60000p.

Skulle flyga hem från Boston igår
BOS-CPH 17:15 - 06:45 (+1)
Skulle sedan ta
CPH-GOT 08:20 - 09:15

1h innan landning till Köpenhamn så får
Mail från SAS om att min resa mellan CPH-GOT är inställd (tacka för bra in-flight Wi-Fi). De bokar istället om mig till

CPH-OSL 08:00 - 09:10
OSL-GOT 12:05 - 13:05

Det betyder en försening med 3h 50min.
Jag valde dock att inte checka in och sa till de i transfer center att jag hellre tar tåget då jag hellre hade velat komma hem snabbt då jag hade ett möte och tåget går ju direkt från Kastrup till Göteborg. De löste så jag fick ut väskan!

Jag förstår att jag måste stå för min egna biljett för tåget, då det var jag som valde det istället för deras alternativ.

Om jag har förstått det rätt så kan jag få återbetalning för resan mellan CPH-GOT samt även ersättning för försening?

Aldrig tidigare skickat in en förfrågan till de. Skulle uppskatta hjälp om jag förstått det rätt.


EDIT
Vet inte om det har någon betydelse men flyget kom faktiskt in 13:16 från Oslo, så egentligen hade förseningen varit 4h1min om jag var på den. Har det någon betydelse? https://www.flightstats.com/v2/flight-tracker/WF/0334?year=2023&month=8&date=7

Har nu fått ett mail från SAS. Men väldigt osäker på vad jag skall göra
De skrev;
Greetings from SAS.

Please confirm that the flight number you have claim for compensation is correct or not SK0433

We appreciate your patience and understanding.

Have a great day!

Detta var vad som var bokat på vägen hem;
BOS-CPH 17:15 - 06:45 (+1) SK0928
Skulle sedan ta
CPH-GOT 08:20 - 09:15 SK0434

De cancellerade flighten mellan CPH-GOT SK0434 och bokade om mig på;

SK1462 Copenhagen (CPH) 08:00 Oslo (OSL) 09:10
WF0334 Oslo (OSL) 12:05 Gothenburg (GOT) 13:05


Nu frågar de om jag gör en claim på SK0433? Jag vill ju ha ersättning för att deras ombokning skulle försena mig över 3h även om jag valde att inte ta deras ombokning. Hur skall jag svara de? Är claimen på SK0434 eller på SK1462+WF0334?
 

NotRyan

Medlem
Har nu fått ett mail från SAS. Men väldigt osäker på vad jag skall göra
De skrev;


Detta var vad som var bokat på vägen hem;
BOS-CPH 17:15 - 06:45 (+1) SK0928
Skulle sedan ta
CPH-GOT 08:20 - 09:15 SK0434

De cancellerade flighten mellan CPH-GOT SK0434 och bokade om mig på;

SK1462 Copenhagen (CPH) 08:00 Oslo (OSL) 09:10
WF0334 Oslo (OSL) 12:05 Gothenburg (GOT) 13:05


Nu frågar de om jag gör en claim på SK0433? Jag vill ju ha ersättning för att deras ombokning skulle försena mig över 3h även om jag valde att inte ta deras ombokning. Hur skall jag svara de? Är claimen på SK0434 eller på SK1462+WF0334?
SK434 som de ställde in.
 

Gus

Medlem
Vårt bagage blev försenat på vår resa till Kap Verde med TAP på höstlovet i november 2022. I mars sa TAP att de godkände mitt krav och att pengarna var på väg. Hela våren frågade jag dem vart pengarna tagit vägen men de bara svarade att de var ivägskickade. De sista månaderna har TAP inte svarat på mina mail alls.

Nu ser jag dock att någon från Portugal fört över motsvarande 238 euro till mitt konto, precis den summan som inköpen vi gjorde. Tack TAP! :) Dock godkände de inte handskrivna kvitton, men det gjorde istället Amex så vi fick ersättning för våra landslagströjor med Kap Verde därifrån istället.

Har också fått mail från Air Help att TAP till slut gått med på våra krav (efter domstol?) för person 4/4 då vårt plan blev kraftigt försenat på samma höstlovsresa till Kap Verde. (Dock ej fått pengar för den personen ännu, bara för de tre första personerna)
 

stare

Medlem
Blev ett hygglig försenad flight hem i söndags från sydeuropa. Enligt tiderna som finns i appen så var Departure över 3tim 15min försenat, dvs ersättning ligger nära till hands. Men arrival blev 2 tim och 59 minuter, såklart...
Då jag inte håller med om arrival time så undrar jag hur man definierar arrival time (är det vid gate?), och om det går att hitta någonstans mer publikt, länk?
 

andreas

Medlem
Blev ett hygglig försenad flight hem i söndags från sydeuropa. Enligt tiderna som finns i appen så var Departure över 3tim 15min försenat, dvs ersättning ligger nära till hands. Men arrival blev 2 tim och 59 minuter, såklart...
Då jag inte håller med om arrival time så undrar jag hur man definierar arrival time (är det vid gate?), och om det går att hitta någonstans mer publikt, länk?
”När dörrarna öppnas och passagerarna tillåts att stiga av” om jag inte missminner mig.
Om du kan spåra flighten via Flightradar24 så kanske det kan hjälpa lite?
 

Hachans

Medlem
Blev ett hygglig försenad flight hem i söndags från sydeuropa. Enligt tiderna som finns i appen så var Departure över 3tim 15min försenat, dvs ersättning ligger nära till hands. Men arrival blev 2 tim och 59 minuter, såklart...
Då jag inte håller med om arrival time så undrar jag hur man definierar arrival time (är det vid gate?), och om det går att hitta någonstans mer publikt, länk?

Vis av erfarenhet brukar jag numera ta en bild när jag går av planet. Den är geotaggad, daterad och visar att jag var ombord.

En praxis jag lärt mig efter att ha fajtats med SJs kundservice när de inte tycker tåget alls varit försenat.

Men detta har hjälpt mig en gång. Vet ju aldrig när man behöver det dock.
 
Toppen