Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

micke

Medlem
Hej,

Försökt söka efter någon som upplevt följande, men kan inte hitta något, så uppskattar gärna lite feedback.

Skulle flyga CPH - CDG med SAS den 8/7 för att sedan samma dag ta tåget mot Biarritz som slutdestination.

Den 5/7 så avbokar SAS flighten utan anledning och bokar då in oss den 8/7 i stället. Pga ovannämnda planer med tåg osv. lirade det inte alls, vilket slutade med att vi fick flyga in den 7/7 i stället, och därmed övernatta i Paris.

Jag tänker självklart att SAS då står för kostnad av hotell + frukost eftersom de ställde in den första flighten, men har nu fått avslag på kompensationen för detta.

Skulle ni säga att komma tidigare till destinationen i likhet med ovan är samma som att komma för sent till destinationen?

Är det något man bara ska ta vidare med ARN? Ser att HD haft ett liknande fall uppe på prövning vilket resulterade i att resande fick rätt.

https://www.domstol.se/hogsta-domst...är ersättning,eller partens kostnad för detta.

Tack på förhand!
Ja, tyvärr måste du nog dra det via dem.
Gissar på att du får rätt där och då lär ju SAS följa det beslutet.
 

nili

Medlem
Hej,

Försökt söka efter någon som upplevt följande, men kan inte hitta något, så uppskattar gärna lite feedback.

Skulle flyga CPH - CDG med SAS den 8/7 för att sedan samma dag ta tåget mot Biarritz som slutdestination.

Den 5/7 så avbokar SAS flighten utan anledning och bokar då in oss den 8/7 i stället. Pga ovannämnda planer med tåg osv. lirade det inte alls, vilket slutade med att vi fick flyga in den 7/7 i stället, och därmed övernatta i Paris.

Jag tänker självklart att SAS då står för kostnad av hotell + frukost eftersom de ställde in den första flighten, men har nu fått avslag på kompensationen för detta.

Skulle ni säga att komma tidigare till destinationen i likhet med ovan är samma som att komma för sent till destinationen?

Är det något man bara ska ta vidare med ARN? Ser att HD haft ett liknande fall uppe på prövning vilket resulterade i att resande fick rätt.

https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2022/110137/#:~:text=Om en privatperson begär ersättning,eller partens kostnad för detta.

Tack på förhand!
Jag var med om liknande. ARN-MAN inställt och fick flyga dagen före i stället. Fick hotell frukost+ lunch + kompensation enligt EU261/2004 utan problem av SAS. Detta var dock strax före pandemin
 

pswe

Medlem
Hej,

Försökt söka efter någon som upplevt följande, men kan inte hitta något, så uppskattar gärna lite feedback.

Skulle flyga CPH - CDG med SAS den 8/7 för att sedan samma dag ta tåget mot Biarritz som slutdestination.

Den 5/7 så avbokar SAS flighten utan anledning och bokar då in oss den 8/7 i stället. Pga ovannämnda planer med tåg osv. lirade det inte alls, vilket slutade med att vi fick flyga in den 7/7 i stället, och därmed övernatta i Paris.

Jag tänker självklart att SAS då står för kostnad av hotell + frukost eftersom de ställde in den första flighten, men har nu fått avslag på kompensationen för detta.

Skulle ni säga att komma tidigare till destinationen i likhet med ovan är samma som att komma för sent till destinationen?

Är det något man bara ska ta vidare med ARN? Ser att HD haft ett liknande fall uppe på prövning vilket resulterade i att resande fick rätt.

https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2022/110137/#:~:text=Om en privatperson begär ersättning,eller partens kostnad för detta.

Tack på förhand!
Ska du dra det vidare får du nog vara lite noggrannare med datumen, eller blev du ombokad till samma dag?
 

Davvelavve

Medlem
Vad gäller, är ett bagage sett som förlorat när det har gått mer än 21 dagar?

Har inte sett min väska sedan 16 Juli...(utresa)
Då skall den ersättas efter väskans innehåll upp till ca 15000 (eller något sånt).

Vilket flygbolag flög du med?

Blev själv av med en väska förra året när jag flög Austrian. De har fortfarande inte betalat mig och svarar väl ungefär 1 gång var tredje månad. De vill inte heller följa ARNs beslut...
 

Mr Planning

Medlem
Då skall den ersättas efter väskans innehåll upp till ca 15000 (eller något sånt).

Vilket flygbolag flög du med?

Blev själv av med en väska förra året när jag flög Austrian. De har fortfarande inte betalat mig och svarar väl ungefär 1 gång var tredje månad. De vill inte heller följa ARNs beslut...

Det var med TAP

Dom svarar på mail, där dom ber om mer tålamod, men är det så att det är reglerat att väskan är "lost" och inte "missing" efter såpass lång tid så är det dags att maila återigen...

Illa i ditt fall, du har inte funderat på dra det till tinget/kronofogden?
 

Davvelavve

Medlem
Det var med TAP

Dom svarar på mail, där dom ber om mer tålamod, men är det så att det är reglerat att väskan är "lost" och inte "missing" efter såpass lång tid så är det dags att maila återigen...

Illa i ditt fall, du har inte funderat på dra det till tinget/kronofogden?
Jag har funderat på det. Men osäker om kronofogden kan hjälpa mig med ett utländskt företag. Tinget kanske man ska kolla upp men jag väntar någon månad till.

Att de ändrat från missing till lost låter ju ändå ofrånkomligt för TAP.
 

smygarn

Medlem
Jag har funderat på det. Men osäker om kronofogden kan hjälpa mig med ett utländskt företag. Tinget kanske man ska kolla upp men jag väntar någon månad till.

Att de ändrat från missing till lost låter ju ändå ofrånkomligt för TAP.
Eftersom det är ett utländskt bolag med filial i Sverige behöver du ett registreringsbevis där juridisk person framgår om kronofogden ska kunna göra något. Detta finns hos Skatteverket men är tyvärr sekretessbelagt för utländska bolag med filial Sverige, iaf för bolag utanför EU, kan vara annat med bolag inom EU.
 

Once56

Medlem
Bird strike,
Hur är det med ersättning där?
Min dotter skulle åka från Luleå till Arlanda för fjorton dagar sedan. Fick info att det var ”tekniskt problem” och att de skulle bli en kvart sena, sedan info om ytterligare en halvtimmes försening. Sedan info att de skulle invänta en tekniker som skulle komma upp från Stockholm. Tekniker kom tre timmar senare, då kommunicerades att det varit en Bird strike, men att det nu gick att flyga. Landade på Arlanda lite drygt fyra timmar försenade.
Hon har blivit nekad kompensation från SAS, de hävdar att Bird strike är en icke ersättningsbar orsak, har för mig att jag läst att det är det? Kan någon hjälpa mig med vad som gäller? (Jag vet att SAS säger nej i första hand, men vill inte driva vidare om de har rätt).
 

FilipJ

Medlem
Bird strike,
Hur är det med ersättning där?
Min dotter skulle åka från Luleå till Arlanda för fjorton dagar sedan. Fick info att det var ”tekniskt problem” och att de skulle bli en kvart sena, sedan info om ytterligare en halvtimmes försening. Sedan info att de skulle invänta en tekniker som skulle komma upp från Stockholm. Tekniker kom tre timmar senare, då kommunicerades att det varit en Bird strike, men att det nu gick att flyga. Landade på Arlanda lite drygt fyra timmar försenade.
Hon har blivit nekad kompensation från SAS, de hävdar att Bird strike är en icke ersättningsbar orsak, har för mig att jag läst att det är det? Kan någon hjälpa mig med vad som gäller? (Jag vet att SAS säger nej i första hand, men vill inte driva vidare om de har rätt).
Är det faktiskt en bird strike så är det inte en sak SAS kan styra över.
 
Toppen