Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

micke

Medlem
Vill tacka för fin input från flera på forumet då SAS vägrade betala hela min hotellnota då de ställde in sista benet på min resa med motiveringen att det var för dyrt.
Efter anmälan till ARN medger SAS plötsligt kravet.
Tack och bock till flera av er som kom med goda tips och råd.
 

Robert flysas

Moderator
Får ngn igenom ngt claim med ngt bolag utan tjafs (senaste åren)?
Jag hade en claim i början av året hos SAS som
drog ut på tiden i en månad pga två olika handläggare som svarade och jag fick samma svar dessutom. Vissa utlägg som tidigare inte var någon konstigt blev nu en stor grej. Planet blev ett dygn sent. SAS fastnade mest på utgifter för hotellet jag bodde på (och hade bott på en dryg vecka) samt taxin då de tyckte det var för dyrt, trots att det självklart kostar mer med en taxi kl 12 än kl 18. Tidigare har jag inte sett detta mer än kanske en gång på 3 år. Jag tyckte det var extra märkligt då jag hade 2 personer till i taxin som var i samma situation som mig själv. Hade alla tre tagit varsin, hade det blivit mycket dyrare. Detta svarade aldrig SAS på ?
 

erixon

Medlem
Hej!
Behöver lite hjälp av expertisen :)

Lång story short och 2 frågor i en (typ)
1)
Fick mitt flyg istället ca 2.5h innan avgång och blev ombokad till nytt flyg två dagar senare, det flyget blev också iställt o ombokad till dagen efter. Vad gäller här egentligen? 2x250eur i kompensation?

Ärende inskickat men ingen återkoppling än

2)
Blev lite utlägg i form av mat och där har flygbolaget svaret att de ersätter i princip hela summan men här blir jag fundersam över om jag "tackar ja" till den här ersättning kommer de då neka kompensation i ärende nr 1?

Ska sägas att utläggen är ett separat Ärende

Flög med ett LCC bolag så är beredd på att fightas ;)

Tack
Mvh
 

mha321

Medlem
Hej!
Behöver lite hjälp av expertisen :)

Lång story short och 2 frågor i en (typ)
1)
Fick mitt flyg istället ca 2.5h innan avgång och blev ombokad till nytt flyg två dagar senare, det flyget blev också iställt o ombokad till dagen efter. Vad gäller här egentligen? 2x250eur i kompensation?

Ärende inskickat men ingen återkoppling än

Beloppet beror på hur långt du flugit. Men principiellt, ja, det ska vara två omgångar ersättningar när det är två inställda flyg. Men ja, du kommer få slåss för det.


2)
Blev lite utlägg i form av mat och där har flygbolaget svaret att de ersätter i princip hela summan men här blir jag fundersam över om jag "tackar ja" till den här ersättning kommer de då neka kompensation i ärende nr 1?

Nej, ersättning och kompensation är helt olika saker. De kan inte neka kompensationen bara för att de gett dig ersättning för utlägg. De är skyldiga att ge dig båda.
 
Toppen