Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Tveket

Medlem
Blir inte klok på detta med strejker om det anses ligga utanför flygbolagens ansvar eller ej.

Skulle flyga HEL-ARN idag vid 16. Hade checkat in och vaknade imorse och såg att Finnair bokat om mig till 1335. Blev att lägga om dagens planer och bege sig till Vanda. Vild strejk bland cc tydligen.

Är det möjligt att begära ersättning för?
 

mha321

Medlem
Om någon är intresserad av en datapunkt så betalade Air Canada utan att knorra men det krävdes en anmälan till någon tysk motsvarighet till ARN först.
Det var ju en ganska begränsad definition av utan att knorra. Du försökte alltså först att få det från dem och fick nej, och gick sedan vidare? Eller gick du direkt till arn-motsvarigheten?
 

mha321

Medlem
Blir inte klok på detta med strejker om det anses ligga utanför flygbolagens ansvar eller ej.

Skulle flyga HEL-ARN idag vid 16. Hade checkat in och vaknade imorse och såg att Finnair bokat om mig till 1335. Blev att lägga om dagens planer och bege sig till Vanda. Vild strejk bland cc tydligen.

Är det möjligt att begära ersättning för?

Vild stejk räknas väl, helt rimligt, till extraordinary som därmed inte ger kompensation. Till skillnad från utlyst och planerad stejk.

Och ombokning har du ju fått. Så du har nog inte mer att hämta där.
 

Non-stop

Medlem
Det var ju en ganska begränsad definition av utan att knorra. Du försökte alltså först att få det från dem och fick nej, och gick sedan vidare? Eller gick du direkt till arn-motsvarigheten?
Kontaktade Air Canada först men de slutade svara när jag tackade nej till deras motbud (voucher på 100 CAD). Var inställd på att behöva bråka när jag anmälde till ARN-motsvarigheten men Air Canada bara godtog mitt krav.
 

cantona

Medlem
Vild stejk räknas väl, helt rimligt, till extraordinary som därmed inte ger kompensation. Till skillnad från utlyst och planerad stejk.

Och ombokning har du ju fått. Så du har nog inte mer att hämta där.
Vill minnas att en vild strejk i Danmark, SAS inblandad, ansåg domstolen att det var flygbolaget som orsakade det då de inte förde några samtal med motparten utan bara införde nya regler. Kanske ngn minns mer men bör vara innan 2019.

Hittat det här: http://arbetsratt.juridicum.su.se/euarb/18-02/11.asp
 
Last edited:

mha321

Medlem
Vill minnas att en vild strejk i Danmark, SAS inblandad, ansåg domstolen att det var flygbolaget som orsakade det då de inte förde några samtal med motparten utan bara införde nya regler. Kanske ngn minns mer men bör vara innan 2019.

Hittat det här: http://arbetsratt.juridicum.su.se/euarb/18-02/11.asp
Det där var ju dessutom TUI i tyskland?

https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2021-03/cp210044sv.pdf från 2021 framgår att åtminstone då räknades en strejk som var korrekt varslad inte som extraordinär. De tog dock inte ställning till motsatsen, men skriver tydligt att det är just den som varslades som räknas, och påpekar flera gånger att det är det man tagit ställning till.
 

palmen

Moderator
Ser trevligt ut! Det är ju er ankomst till slutdestinationen som avgör grund för ersättning så ge inte upp helt än ;)
Sen är vädret här hemma mindre charmigt så risken finns nog att Finnair skyller på det ändå.
Vädret i Stockholm har ju noll påverkan på förseningen BKK-HEL. Skulle Helsingfors ha samma eller värre problem så kan de dock ha rätt
 
Toppen