Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Resan är i september, så schablon kompensation gäller ej, bara för att få det sagt.

Du har rätt till ombokning under likvärdiga transportvillkor. Frågan är hur tydligt du informerades om nedgraderingen vid accepterandet av ombokning. Jag skulle i första hand efterfråga bevis om det. Du bör också få bevis att du tydligt har informerats om dina rättigheter.

Kompensation för nedgradering kommer du bara få genom ARN eller rättsärende är min erfarenhet, tyvärr.

Skicka ett skriftligt krav på att de fixar enligt dina rättigheter, annars köper du en uppgradering och kräver SAS för kostnader sen.
Okey tack! Mailat och efterfrågar hur det gått till. Har inte höga förhoppningar..

Risken är ju bara att de svara att jag accepterat detta själv utan att visa något. Jag kan ju inte bevisa något eftersom jag inte har tillgång till deras system…
 
Okey tack! Mailat och efterfrågar hur det gått till. Har inte höga förhoppningar..

Risken är ju bara att de svara att jag accepterat detta själv utan att visa något. Jag kan ju inte bevisa något eftersom jag inte har tillgång till deras system…
Det är osannolikt att du får ett svar, och ett i tid, men då kan du visa för ARN/tingsrätten att du har framfört ditt krav.
 
Hej vänner, behöver stöd från erfarenheten ang. ersättning. Ska dra det (ganska) kort.

Planerad hemresa Zagreb-Frankfurt-Arlanda i lördags eftermiddag. Sista flyget var med LH808.
Del 1. Pga åska i södra Europa blev vi sena till FRA och missade flighten. Tveksam 261 pga väder, dock landade en hel del flighter på FRA, vi behövde dock diverta till München och tanka efter lite holding-varv, innan vi drog till FRA så där kunde ju Croatia Airlines planerat bättre. Kantboll?

Del 2. När vi landade i FRA hade vi fått LH810 i stället, confirmed i appen men inga platser. Sprang (ca 2km pga bussgate) till gaten för 810 men fick höra när vi kom fram att den var full och skulle stänga. Denied boarding?

Del 3. Fick sova på FRA (Lufthansa fixade) och ny bokning med Austrian via Wien hem i stället. OS 204 och OS213. Kort connection men ok i systemet. OS204 blev försenad (oklar anledning. Sent ankommande flyg, sen satt vi 45 min ombord innan push-back) så vi missade 213 och blev ombokade till sena kvällsflighten OS 317. Kom hem 22:40 till Arlanda, totalt ca 24h sena.

Som jag ser det ur 261 perspektiv:
del 1 kantboll,
Del 2, eventuellt,
Del 3, ja.

Kan man ha olika case? Eller ska jag satsa på ett? Allt har varit på samma bokning, dock har flygningarna under söndagen separerats från lördagen med andra biljettnummer. I ex Austrians app ser hemresan ut som 3 olika.

För övrigt var det ett ganska tålamodsprövande dygn, med det är en annan del i storyn.. :rolleyes:
 
Hej vänner, behöver stöd från erfarenheten ang. ersättning. Ska dra det (ganska) kort.

Planerad hemresa Zagreb-Frankfurt-Arlanda i lördags eftermiddag. Sista flyget var med LH808.
Del 1. Pga åska i södra Europa blev vi sena till FRA och missade flighten. Tveksam 261 pga väder, dock landade en hel del flighter på FRA, vi behövde dock diverta till München och tanka efter lite holding-varv, innan vi drog till FRA så där kunde ju Croatia Airlines planerat bättre. Kantboll?

Del 2. När vi landade i FRA hade vi fått LH810 i stället, confirmed i appen men inga platser. Sprang (ca 2km pga bussgate) till gaten för 810 men fick höra när vi kom fram att den var full och skulle stänga. Denied boarding?

Del 3. Fick sova på FRA (Lufthansa fixade) och ny bokning med Austrian via Wien hem i stället. OS 204 och OS213. Kort connection men ok i systemet. OS204 blev försenad (oklar anledning. Sent ankommande flyg, sen satt vi 45 min ombord innan push-back) så vi missade 213 och blev ombokade till sena kvällsflighten OS 317. Kom hem 22:40 till Arlanda, totalt ca 24h sena.

Som jag ser det ur 261 perspektiv:
del 1 kantboll,
Del 2, eventuellt,
Del 3, ja.

Kan man ha olika case? Eller ska jag satsa på ett? Allt har varit på samma bokning, dock har flygningarna under söndagen separerats från lördagen med andra biljettnummer. I ex Austrians app ser hemresan ut som 3 olika.

För övrigt var det ett ganska tålamodsprövande dygn, med det är en annan del i storyn.. :rolleyes:

Del 1: Glöm det, det var väder.

Del 2: Ja, överbokning, och det är här du har ditt case. Del 3 är bara en direkt följd av del 2.
 
Del 1: Glöm det, det var väder.

Del 2: Ja, överbokning, och det är här du har ditt case. Del 3 är bara en direkt följd av del 2.
Håller med om 1 och 2, när det gäller 3 finns det rättsfall från EU-domstolen som klargjort att man kan få dubbel ersättning enligt 261/2004, om det flyg man bokas om till också blir försenat (mål C-832/18).
 
Last edited:
Toppen