OBS - lång text
I samband med SAS pilotstrejk skulle jag och sambon flugit med med SK1827, ARN-NCE kl 09:25-12:30. Så fort denna flight blev inställd tog jag kontakt med SAS som ombokade mig till: LH 803 (ARN-FRA) kl 13:15-15:20, LH 1064 (FRA-NCE) kl 16:40-18:05. Nöjd med ombokning och service - satt i telefonkö och samtidigt med SAS på FaceBook-Messenger. Messenger agenten var snabbare än via telefonen, så ombokningen skedde denna vägen.
Detta är ett utdrag ur den sparade Messenger-konversationen:
SAS agent: "Jag får tyvärr inte boka om dig till business då detta inte motsvarar Plus. Nu hittade jag
däremot tiigare biljetter, vi har bokat om dig till Economy anvgång 13.15 Arlanda och
ankomst 15.20 frankfurt, från frankfurt 16.40 och ankomst till Nice 18.05."
SAS agent: "Ja jag ber om ursäkt om det blev rörigt, jag fick hjälp av två olika kollegor och vi bokade
först den sena Lufthansa-flighten men när jag hittade den tidigare så bokade vi den
istället, så det är 13.15 som gäller"
Jag svarar:
"Okej, vi kör på Lufthansabokningen ARN-FRA-NCE".
Jag är 100% säker på att vi var ombokade till dessa flighter (dum nog tog jag aldrig printscreen). På väg till Arlanda SMS från SAS att vår original-flight SK1827 är inställd och att ingen ombokning har kunnat göras. Kollar i SAS-appen - bokningen med Lufthansa är borta. Kontakt med SAS kundtjänst per telefon, man säger då att LH 803 är inställd (vilket den inte var - det flyget avgick enl tidtabell när vi senare satt på Arlanda). Enda ombokningen som finns är nästa dag: ARN-VIE OS 312 kl 09:35-11:50, VIE-NCE OS 425 kl 12:40-14:25. Säger ok, men åker ändå till Arlanda då jag efter lite googling ser att det finns tidigare flighter än med Austrian nästa dag. Blir efter kontakt med av SAS Customer Care Centret T5 ombokad till: BA781 ARN-LHR kl 18:00-19:45, BA352 LHR-NCE kl 20:55-23:55. Väldigt bra bemötande av SAS personal på Arlanda
Hade SAS hållit sitt löfte om Lufthansa ombokningen hade jag inte brytt mig, men då vi nu inte kom fram förens efter midnatt till hotellet - missade vi födelsedagsfesten vi skulle varit med på + arg och trött sambo.
När jag kommer hem senare begär jag ersättning från SAS enl. EU 261/2004 250€x2 för att de sjabblat bort Lufthansa bokningen som gjorde att ankomsten till Nice blev 5h 50min senare med BA än det blivit med LH. Förstår att SAS ståndpunkt är att inte ersätta någon utifrån att deras plan var inställda, men då jag inte tycker att detta ärende egentligen går under SAS pilotstrejk - utan mer ett ombokningsmisstag från SAS. Får standardsvar efter standardsvar från SAS att man refererar tillbaka till att pilotstrejken räknas som extraordinär händelse, man bryr sig inte ens att svara på vad jag skriver. Någonstans här tröttar jag och skickar in en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Efter ett tag kommer det ett nytt mail från SAS att man nu läst vad jag skrivit och att man inte tänker betala ut någon ersättning enl EU 261/2004, men att man ger mig 8000 eurobonuspoäng i Goodwill.
Allmänna reklamationsnämnden har nu fått svar från SAS och har mig låtit ta del av den.
SAS påstår sig nu att vi var ombokade till LH2419 (ARN-MUC) kl 18:25-20:35 samt LH2276 (MUC-NCE) kl 21:20-22:45. Men att man aldrig biljetterade denna.
SAS säger också att pga vi var ombokade till ARN-MUC-NCE och skulle landat 22:45 i NCE så är vi bara försenade ca 1h, således är vi ej berättigade till någon ersättning enl. EU 261/2004.
Ärendet via Allmänna reklamationsnämnden är ej avgjort utan jag har bara tagit del av den info som SAS delgivit.
Att SAS misslyckas med att biljettera min ombokning som jag utlovats, kan väl knappats skyllas på konsumenten?
SAS hävdar till Allmänna reklamationsnämnden att de ombokat oss till andra flighter än vad jag blivit lovad och godkänt, är ett utdrag ur en chatt-konversation med SAS tillräckligt bra bevis (borde väl räknas som skriftligt avtal)?
Har ni orkat läsa hela vägen hit är jag imponerad, var absolut inte tänkt att det skulle bli så mycket text, men men