Hejsan
Hade en resa i September förra året då jag och en kollega åkte till Malta. Vi blev försenade redan från Arlanda och missade då vår anslutning i Frankfurt. Ankomst i Malta blev över 4 timmar. Anledningen sa kaptenen i högtalaren var att passagerare ej dök upp vid gate och väskorna inte lastades av i tid, så vi blev försenade.
Har försökt kräva detta av Lufthansa enligt Regelverket 261/2004. Först efter (otroligt lång svarstid) hävdade de att förseningen var pga tredje part. Jag svarade att de ändå måste vara ansvariga för att lasta av väskor i tid när passagerare inte dyker upp.
De svarade aldrig på detta så jag kontaktade Allmänna reklamationsnämden. De fick också ett väldigt sent svar av Lufthansa. Där hävdar Lufthansa att förseningen berodde på långa köer i säkerhetskontrollen.
Det kan väl iofs vara sant att köerna var långa den morgonen, men jag tycker fortfarande att det inte är ett rimligt skäl för att neka ersättning.
ARN har i samma mail där de meddelade Lufthansas svar bett mig komma in med kompletterande uppgifter om jag har några.
Nu tänkte jag kolla med er vad ni tycker jag borde skriva.
Har ingen mer info än den jag redan angivit.
/Von Wiffen