Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej, vill bara kolla om jag förstått tidigare svar rätt. Fru Fredde skulle flyga hem ett par dagar före mig, igår, Milano-München-Norrköping. En bokning, Lufthansa flighter. (BMI regional sista biten). Väl i Munchen visade det sig att flighten till Norrköping blivit inställd!

Visst räknas avstånd för att beräkna ersättning från MXP-NRK?

Som kuriosa blev hon ombokad med KLM via Amsterdam till Linköping. Kom hem 9h sent.. turligt nog hade hon business-biljett så hon överlevde i loungen på MUC x antal timmar... :(

Som jag har förstått det hela, flyger man exempelvis Arlanda - Istanbul - London så är det avståndet mellan Arlanda och London.

Därmed skall det vara MXP-NRK.

Trevligt och smart däremot att de bokade om till KLM. Oavsett hur de hade bokat om så skulle din fru fått ersättning enligt EC261 så att vara strikta med Lufthansa/BMI hade förvärrat saker och ting för alla.

Upodatera oss om hur det gick.

Hej... behöver lite tips/råd på hur jag bäst ska handtera en lite udda situation...
Jag har en British Airways business bokning från Göteborg till diverse destinationer i Sydamerika, retur från Sao Paulo med BA, jobb torsdag/fredag i London, helgen i London med familjen (fru, 2 barn samt svärfar bokade på bonusbiljetter med BA T/R GOT-LHR).
Hemresa till Götet var planerad i söndags eftermiddag och vi hamnade då i ett allmänt kaos på Heathrow (som jag för övrigt tycker att BA personal skötte på ett utmärkt vis med tanke på omständigheterna! (jag är BA Executive Gold)).
Ombokad till första tillgängliga flyg som blev idag tisdag (!!) med Lufthansa via Frankfurt (2 extra dagar med familjen o sightseeing i London på BA's bekostnad kändes faktiskt helt OK efter två veckors jobbresa..!).
Nu sitter vi på ett ordentligt försenat LH907 flyg ifrån Heathrow till Frankfurt, vi kommer inte hinna med anslutningen och vi har redan blivit ombokade till LH820 kl. 21:40 till Götet... innebär att vi kommer att vara hemma (kanske..) runt midnatt alltså omkring 6-7 timmar senare än beräknat.
Jag kommer självklart att claima BA för 261/2004 ersättning samt täcka omkostnader för boende, transport samt mat för sön-idag... men nu kommer frågetecknet - vem ska jag claima för förseningen med Lufthansa - ingår det i BA's claim eller ska jag dra det som en separat claim gentemot Lufthansa..?
Blev visst väldigt långt... sorry för det men känner mig lätt trött på situationen!
Tacksam för era råd... ( o vill hem!)
/ Lasse m familj & o svärfar...

Hej... behöver lite tips/råd på hur jag bäst ska handtera en lite udda situation...
Jag har en British Airways business bokning från Göteborg till diverse destinationer i Sydamerika, retur från Sao Paulo med BA, jobb torsdag/fredag i London, helgen i London med familjen (fru, 2 barn samt svärfar bokade på bonusbiljetter med BA T/R GOT-LHR).
Hemresa till Götet var planerad i söndags eftermiddag och vi hamnade då i ett allmänt kaos på Heathrow (som jag för övrigt tycker att BA personal skötte på ett utmärkt vis med tanke på omständigheterna! (jag är BA Executive Gold)).
Ombokad till första tillgängliga flyg som blev idag tisdag (!!) med Lufthansa via Frankfurt (2 extra dagar med familjen o sightseeing i London på BA's bekostnad kändes faktiskt helt OK efter två veckors jobbresa..!).
Nu sitter vi på ett ordentligt försenat LH907 flyg ifrån Heathrow till Frankfurt, vi kommer inte hinna med anslutningen och vi har redan blivit ombokade till LH820 kl. 21:40 till Götet... innebär att vi kommer att vara hemma (kanske..) runt midnatt alltså omkring 6-7 timmar senare än beräknat.
Jag kommer självklart att claima BA för 261/2004 ersättning samt täcka omkostnader för boende, transport samt mat för sön-idag... men nu kommer frågetecknet - vem ska jag claima för förseningen med Lufthansa - ingår det i BA's claim eller ska jag dra det som en separat claim gentemot Lufthansa..?
Blev visst väldigt långt... sorry för det men känner mig lätt trött på situationen!

Tjena!

Andra kan kanske ta det mer i detalj men det är BA som du ska claima till.
Deras flyg är/var inställda och således de som bokade och står för biljetten med LH.
Om LH är försenad på en BA biljett så är det BA som du claimar till.

Självklart gör du som planerat samtidigt som du gör claima för EC261 och begär ersättning för övriga kostnader men ta det även med ditt försäkringsbolag.
Har du Amex, claima där, eller så kör du med VISA samt reseförsäkringen som du har.

Lycka till!

Men är det inte BA eftersom det tekniskt sett är de som är ursprungsbolag?
Jag har läst det tidigare i tråden...
Jag tycker det är väldigt tydligt att det är den som kör bussen som man ska claima mot om man läser regelverket.
Detta säger jag ju på basen att jag antar du fått nya biljetter för din trip med LH. Hade det varit anslutningar mellan olika bolag på samma biljett så kan de ju bli skillnad beroende på vad som hänt.

Hej igen... nu i loungen i Frankfurt iaf.
Vi fick ny returbiljett av BA (med LH) iom att LH var de som först hade platser tillgängligt, annars hade vi fått vänta tills på torsdag om vi skulle flyga BA. Känns spontant som att jag ska driva det som två separata claims + självklart även undersöka med AMEX om möjligheten att få ersättning den vägen.
Fler/andra upplägg mottages med tacksamhet!

Hej igen... nu i loungen i Frankfurt iaf.
Vi fick ny returbiljett av BA (med LH) iom att LH var de som först hade platser tillgängligt, annars hade vi fått vänta tills på torsdag om vi skulle flyga BA. Känns spontant som att jag ska driva det som två separata claims + självklart även undersöka med AMEX om möjligheten att få ersättning den vägen.
Fler/andra upplägg mottages med tacksamhet!
Du kan ju alltid testa att driva claims mot både britterna och tyskarna. I de fall då du inte kan driva fall mot tyskarna lär du väl ändå bara få ersättning en gång från britterna antar jag.

Så som jag ser det har ni 1 biljett, dvs GOT-LHR-GOT (du har ju dock flera andra stopp mellan GOT och LHR också).
LHR-GOT är det ben som blivit försenat pga problemen som har varit och du beräknas komma hem ca 2 dygn sent pga detta.
British Airways bokar då om dig med ett annat bolag som också blir sena, detta bör väl dock inte spela någon roll i detta case då det är hur lång förseningen är från din ursprungliga ankomst som räknas (och den var i söndags). Det råder ju dock inget tvivel om att du har rätt till ersättning av British Airways för den ursprungliga förseningen i söndags.

Om det nu skulle vara så att ni fått helt nya biljetter på nytt PNR så skulle du ju kunna claima från British Airways om den ordinarie förseningen och sen på det nya PNR för nästa försening (som då i teorin är en helt annan resa). Detta är ju dock väldigt tveksamt i mitt sätt att se på det och vet inte vad lagarna säger i de fallen om man kan claima för fler förseningar på en resa eller inte. Om du nu kan göra en andra claim så är det till Lufthansa du ska göra detta.

Toppen