Lite reflektioner från ytterligare 3 resor till Hong Kong, jag har gjort 2 av dom och mina föräldrar har återberättat lite om sin resa.
ARN-HKG Business
Mina föräldrar ska åka business för första gången, poänguppgradering gick inte igenom i förväg men de lyckades vid service desk på Arlanda (fick de sista 2 platserna) och begav sig sedan ut till Loungen igen. Även om de bara har tillgång till business-loungen så beskrev de den som mycket bra.
Ombord så är det bra service, mycket god mat och bra viner. Tänk vilken skillnad det är när man är van vid att äta en economy-låda med mat och istället för något riktigt gott. Farsan testade Mikkeller RAS2 men tyckte inte om den. Det gick tydligen hyffsat bra att sova och god komfort. Innan landning i Hong Kong bjuds det på frukost som farsan tyckte var riktigt bra. Allt som allt väl investerade poäng för att uppgradera till Business på utresan.
HKG-ARN Plus
På hemvägen lyckades föräldrarna åter igen uppgradera med poäng, denna gång till plus-kabinen. Självklart går det inte att jämföra mat och komfort mot hur det är i business men de berättade åter igen om att de fått bra mat och att besättningen varit bra. Helt klart värt poängen tyckte dom även om de itne tömde vagnen på öl direkt...
ARN-HKG-ARN Go plats 41H
Förr eller senare så händer det, jag skulle göra min första resa i economy på longhaul med SAS. Tyvärr ingen courtesy upgrade på resan även om det fanns gott om lediga platser i plus-kabinen. Business verkade till stor del vara fullt. Jag fick seat block vid nödutgången som är en mycket bra palts, omkring 2 meters benutrymme kan man inte klaga på.
Hade ett litet samtal med den i crew som satt vid min nödutgång och förklarade lite vad jag höll på med och fick väl lite konstiga blickar även om hon hört att folk gjorde sådana grejer. Det tog ett ganska bra tag innan drickavagnen kommer ut till oss, säkert minst 1 timme. Frågar om jag ska beställa allt på en gång och de tycker det är lika bra. 2 Mikkeller och en GT får bli första beställningen, blev även bjuden på lite nötter som Diamond.
Lagom till jag druckit upp första ölen så serveras maten som är helt ok, kyckling pasta och spenatsås, helt klart en bra rätt i economy.
Flygningen flyter på bra och jag tar en vända bak till galley för att få en mikkeller öl till och passar på att fråga om man kan få testa Mikkeller RAS2 som finns framme i business. De skulle se efter och återkomma. Ca 30 minuter senare kommer de förbi min plats med ölen, porter är inte min favorit kanske men helt klart drickbar öl även om jag inte uppskattar baconet i smaken på min öl. Får någon timmes sömn innan det är dags för frukost. Juice, yoghurt med musli samt bröd med västgöta klosterost, bra frukost för att vara ombord.
Vid ett toabesök så noterar jag en konstig liten detalj, trots att det är ett helt nytt plan så finns det askkopp i dörren samt en skylt om att man inte får röka där... Hur många av dessa dörrar producerade de på 70-80 talet egentligen?
Inga konstigheter med landning och kommer av utan problem och igenom immigration för att ta tåget in till Kowloon.
Hemresan börjar i SQ-loungen på flygplatsen, ligger vid gate 15 ungefär. Är inge vidare sugen på öl så här tidigt på morognen så jag ber om en smoothie, tydligen så fanns det inga sådana lastade i vagnen och jag nöjer mig med en cola istället. Maten som serveras är ris med ost samt en kyckling med "röd" sås. Helt ok mat för att vara i economy. Åter igen har jag nödutgångsplatsen för mig själv så man får gott om plats. Resten av flygningen fördriver jag med att lyssna på musik och se någon film och halvsova. Under tiden jag sover så har de passerat för att dela ut mackor och när jag vaknar ligger det en macka på min plats.
Innan vi ska landa bjuds det på vad som kan klassas som det sämsta jag fått i matväg ombord på ett flygplan. En oerhört fattig sallad med några salladsblad och lite räkor. Till det en persiko-juice från cypern. Verkligen inget att skriva hem om och denna måltid borde SAS snabbt byta ut, den håller inte måttet.
Hur är det då att resa i GO 10-11 timmar. Helt klart över förväntan, nedvägen var inga problem alls, där tycker jag tiden flöt på bra men det har nog mycket att göra med att det var fredag eftermiddag och man kunde varva ner med lite gott att dricka. På hemresan så gör sig träsmaken påmind halvvägs ungefär, men det går att stå ut. 41H (även 41A antar jag) är riktigt bra paltser, obegränsat med benutrymme samt golvvärme vid nödutgången, det blir dock rätt kallt i draget från densamma. Extra tröja eller filt rekommenderas, man borde nog fråga om en filt från plus som är lite tjockare.
ARN-HKG-ARN Plus 24A/25A
1 vecka senare var det dags igen att åka till Hong Kong. Ingen courtesy upgrade denna gången heller och jag har kvar mitt säte 30A (hela rad 30 blev ledig några dagar innan avresa). Vid gaten så skrivs det ut en ny lapp och jag får plats 24A och det tackar man ju inte nej till, var lite orolig att jag skulle åkt på en mittplats i plus eller liknande. Det visar sig att planet är i det närmsta fullt, enbart 2 lediga platser i plus och jag har fått ett ledigt säte bredvid, i go kunde jag inte se en enda ledig plats.
Drycken kommer ut lite snabbare denna gång, men det är inte så konstigt när man sitter längre fram i planet. Serveringen börjar längst fram i plus och går sedan bakåt tills alla i go blivit serverade. Åter igen är det Mikkeller och GT som står för underhållningen till en början. Som första måltid erbjuds fisk eller exakt samma pasta med kyckling som veckan innan, och valet är enkelt för en som inte gillar fisk. Skillnad mot att sitta i GO är att man dessutom får en toast skagen som var grymt god.
Fördriver tiden med att se lite film och dricka Mikkeller, får faktiskt några timmars sömn även om sovkomforten mer eller mindre är densamma som vid nödutgången.
Till frukost serveras äggröra, potatis och bacon/kassler och lite grönsaker. Helt ok varm frukost och till det även en yoghurt.
Var snabbt av och tyckte jag skulle vara smart när jag precis missat tåget som transporterar en in mot immigration. Ställer mig vid dörren längst fram för att komma av först, stort misstag. När jag kommer av tar jag direkt rulltrappan upp för att inse att jag åker bakåt, dvs rulltrappan går åt fel håll i terminalen. De som tagit rulltrappan längst bak i tåget kommer med andra ord före mig. Alltid lär man sig något, åk alltid längst bak i tåget när du ska till immigration.
På hemresan checkar jag in och har en go-plats, någon timme senare är det uppdaterat till PLUS med en courtesy upgrade (fick mail) och jag väljer 25A. Det är bra beläggning i plus, endast ett fåtal lediga stolar, i go är det dock glesare även om beläggningen får ses som ok. Första drickaserveringen så tar jag 2 smoothies och en cola, nu fanns det smoothie ombord. I samband med matserveringen kommer pursern ut och hälsar på lite olka folk (antar att det är diamonds och eventuellt gold). Pursern hade koll på mitt namn och jag ber om en Mikkeller, slut på vagnen så hon går till business-sektionen och lyckan är total när man får en American Pale Ale, den är så jäkla bra! Maten är åter igen exakt samma mat som veckan innan, ris och kyckling (eller fisk om man ville). Till efterrätt bjöds vi alla på en gelato-glass som var ritkigt god.
Får faktiskt ca 3 timmars sömn innan jag vaknar av att det är lite stojigt i kabinen, dryck och mackor delas ut och jag får nog en 10a på nyvaket utseende. Resten av tiden ser jag lite på film och dricker Mikkeller och GT.
Ungefär 2h innan landning kommer flygningens höjdpunkt, hela besättningen (ej piloterna) kör ett luciatåg genom kabinen, det är ju trots allt 13e dec. Välditg uppskattat med lite sång och att de bjuder lite extra på sig själva. Hoppas inte någon blev vettskrämd bara
90 minuter innan landning får vi mat och den är betydligt mycket bättre än i go. Potatisklyftor, pannbiff med lök och brunsås samt broccoli och morötter. Smakar riktigt bra, det finns även en skål med frukt.
Vi landar ca 20 minuter innan tidtabell och 45 minuter efter vi landat så är jag hemma i lägenheten, det kan man absolut inte klaga på.
Hoppas detta ger lite info om hur det kan vara att resa med SAS i go och plus. Rapporteringen är knapphändig från business som jag bara fått återberättat för mig. Men om man inte är van vid att resa så är det "väldigt lyxigt".