Senaste nytt

Reflektioner över en resa tur och retur till Hong Kong med SAS

Ska åka hem om några timmar och läser det här igen. Om jag inte ska checka in bagage utan har checkat in online. Kan jag gå igenom säkerhetskontrollen på T1 och slippa vägen via T2? (håller tummarna för snabbt svar då jag är sent ute :))

Jag gjorde det två eller tre gånger under hösten. Hade boardingkortet mobilt i SAS-appen. Reflekterade aldrig ens över att det inte skulle gå.

Jäklar vad ni är snabba, tackar för det. Läste vidare i tråden och fick mina svar där. Jag var för snabb. Försökte gå in i går kväll (Hong Kongtid) men då var forumet nere.

Nu drar jag snart. Ska uppdatera om erfarenheterna.

Mina erfarenheter

Ditresta, fick avslag på OT men sen sanabbs sms om cash upgrade. Hade 30B och hörde mig för om beläggningen. Sätet bredvid mig var blocket pga balans så jag struntade inatt uppgradera. Första gången i ekonomi på en långflygning på länge. Personalen var riktigt trevlig och serviceinriktad. Kabinen var kanske halvfull om ens det. Många tog fyrasäten och sov. Jag som brukar kunna sova sov bara en timme. Det var ju em och kväll. Landade ju vid 24 svensk tid. Var nöjd med resan.

Hade inget incheckat bagage så gick direkt och växlade pengar. Hade rotat ihop lite valuta där jag inte visste vad allt var. Stod bara med konstiga bokstäver. Det blev iaf ca $1700. Jag var nöjd. Köpte ett MTR-kort med biljett till flygtåget. Tågstationen låg sen 20 meter bort, så smidigt. Mycket bra och lätt T-bana att hitta i. Problemet kom sen att hitta till hotellet. Hade bokat ett i Causeway bay. Ingen jag frågade kunde läsa karta. Hittade till slut. Fick rummet vid kl 11. Hade bokat Lanson Place, nöjd med det. Rummet hade kokplatta, micro och kylskåp. Man fick låna en smart phone för fria lokala samtal och nät.

När jag skulle tillbaka till flygplatsen valde jag taxi. Det var tidig morgon och jag tänkte att jag var värd det. Det kostade $350, överkomligt. Släppte vid T2 precis vid SAS incheckning. Klockan var väl då vid 6.30. Det var inga köer så det gick undan. Då var incheckningen öppen iaf. Såg att ngn undrade när. När jag tittade på SAS sida såg det väldigt fullt ut i Go så jag frågade efter cash upgrade. Det hade dom inte men för poängs. Jag frågade varför och då sa de att det var för att planet inte var fullt. Jaha, helt logiskt. Men dom var trevliga. Jag frågade hur det såg ut bredvid mig (30G) och sätet var tomt och de skulle försöka hålla det så. Det lät bra så jag behöll det.

Sen tog jag mig med tåg till T1. Där fanns det jättebra info om alla gator men inget annat. Efter en del virrande så hittade jag en infodisk som kunde visa mig till Kris lounge. Där åt jag frulle. Tack för att ni skrev att det var lunch på planet. Jag hade gissat frulle.

Planet har dålig beläggning, trist men skönt för mig. Servicen är sämre men någon är riktigt trevlig. Direkt började de servera dricka för att sen börja med lunchen. Jag var jättetrött och engagerade en medpassagerare att bevaka så jag fick mat trots att jag sov. När jag vaknade till var maten borta igen. Men fick tillbaka den. Konstigt när de väljer att servera mat? Varför serverar man direkt? Vem vill äta lunch 10.30? Nästa servering är 1.30 innan vi landar. Det är en drygt 10 timmars flygning. Det gör typ 6-7 timmar mellan måltiderna. Känns som det mest är för att dom ska få det överstökat och sen ha mindre att göra. Det känns iaf inte som det är utifrån oss passagerare. Nu fick vinden liten smörgås till snacks så det var bra. Till det serverades te elle kaffe. Jag hade med mig lite dricka som jag tog istället. Det var min kompensation istället för uppgradering lite packad matsäck :) frukt, godis, vatten och dricka. Tog extra vatten i loungen. Jag blir så uttorkad på flyg. Hinner inte på innan.

Summering, bra resa. Fick 3 dagar instan. Totalt förstört min sovrytm. Hong Kong var skitkallt. Det var köldrekord, 5 grader jag frös konstant. Husen är inte byggda för kyla. Som tur var hade de extra element på hotellrummet. Alla gick i dunjackor, mössor och halsdukar men gärna barfota i skorna. Go figure.

Förlåt att det blev så långt men jag sitter på flyget och har tid. Tack för alla bra tips i tråden. Det gjorde resan lättare och bättre. Mitt tips till er (som ninsäkert vet om) är ett litet dim sumställe som heter Tim Ho Wan och ligger vid Prince Edward och Sham shui po. Fick tips av en kompis. Jag var där på söndag och det var lång kö. Eftersom jag var själv fick jag komma in direkt. Det var fantastiskt gott. En och annan västerlänning men inte så många. Enkelt och ganska billigt. Try it.

Kul rapport.

Vi var ett gäng nere där i helgen (helt oberoende av varandra...). Att det var köldrekord för de senaste 50 åren var ganska påtagligt. Själv tyckte jag att det gick utmärkt med kostym, möjligen med halsduk om det blåste... Lokalbefolkningen hade en annan uppfattning om man säger så.

Nyckeln till att lyckas med dygnsrytmen är att vara tillräckligt trött när man går ombord på ARN-HKG så att man kan få 2-4 timmar där, och sedan ytterligare 2-4 timmar efter tidig incheckning på hotellet. Jag har kört ett tiotal resor till HKG senaste 8 månaderna, de flesta med 1-3 nätter och hittills lyckats med att inte ställa till dygnsrytmen alltför mycket. Dock är ju SAS-flyget inte optimalt tidsmässigt, så om jag inte flyger på kampanjbiljetter för 3-4000 kr blir det andra bolag!

Förstår inte heller riktigt SAS servering på linjen. Mat efter avgång har jag inget problem med, men att bara bli serverad lite sallad och räkor vid svensk lunchtid innan landning (när man inte ätit något på ca 7 timmar) är helt obegripligt. Dessutom är det något hemskt enformigt med maten på denna linje. Samma mat VARJE söndag, vilket kan intygas av oss som flugit denna linje 2-6 gånger än så länge på söndagar...

Vad gäller Tim Ho Wan finns det två stycken - en i närheten av Northpoint (originalet), och en vid Central. Tipset är att Northpoint har kortare kö.

Vad gäller Tim Ho Wan finns det två stycken - en i närheten av Northpoint (originalet), och en vid Central. Tipset är att Northpoint har kortare kö.

Finns dessutom minst en i Kowloon, Olympic City. Ska också finnas ytterligare en i Kowloon men den har jag inte lyckats hitta, verkar som att den eventuellt har stängt permanent.

Tim Ho WAN är annars mest känt för att vara världens billigaste restaurant med Michelin-stjärna.

Direkt började de servera dricka för att sen börja med lunchen. Jag var jättetrött och engagerade en medpassagerare att bevaka så jag fick mat trots att jag sov. När jag vaknade till var maten borta igen. Men fick tillbaka den. Konstigt när de väljer att servera mat? Varför serverar man direkt? Vem vill äta lunch 10.30? Nästa servering är 1.30 innan vi landar. Det är en drygt 10 timmars flygning. Det gör typ 6-7 timmar mellan måltiderna. Känns som det mest är för att dom ska få det överstökat och sen ha mindre att göra. Det känns iaf inte som det är utifrån oss passagerare. Nu fick vinden liten smörgås till snacks så det var bra. Till det serverades te elle kaffe. Jag hade med mig lite dricka som jag tog istället. Det var min kompensation istället för uppgradering lite packad matsäck :) frukt, godis, vatten och dricka. Tog extra vatten i loungen. Jag blir så uttorkad på flyg. Hinner inte på innan.
Kan det hänga ihop med att det var låg beläggning? Jag upplevde att serveringen tog tid, men när jag åkte hem var det mycket folkt i både Plus och Go, så om de alltid startar samma tid blir det tidigt om det är lite pax i Plus och man sitter på rad 30. När jag åkte fick jag maten 45 min efter drickan och jag förstod att det tog närmare 1h att servera mat till alla Go/Plus.

Sen får man också tänka på att de flesta har inte ätit frukost i loungen, utan har lämnat ett hotell vid 0530 och är förmodligen hungriga vid 11.

Kul rapport.

Vi var ett gäng nere där i helgen (helt oberoende av varandra...). Att det var köldrekord för de senaste 50 åren var ganska påtagligt. Själv tyckte jag att det gick utmärkt med kostym, möjligen med halsduk om det blåste... Lokalbefolkningen hade en annan uppfattning om man säger så.

Nyckeln till att lyckas med dygnsrytmen är att vara tillräckligt trött när man går ombord på ARN-HKG så att man kan få 2-4 timmar där, och sedan ytterligare 2-4 timmar efter tidig incheckning på hotellet. Jag har kört ett tiotal resor till HKG senaste 8 månaderna, de flesta med 1-3 nätter och hittills lyckats med att inte ställa till dygnsrytmen alltför mycket. Dock är ju SAS-flyget inte optimalt tidsmässigt, så om jag inte flyger på kampanjbiljetter för 3-4000 kr blir det andra bolag!

Förstår inte heller riktigt SAS servering på linjen. Mat efter avgång har jag inget problem med, men att bara bli serverad lite sallad och räkor vid svensk lunchtid innan landning (när man inte ätit något på ca 7 timmar) är helt obegripligt. Dessutom är det något hemskt enformigt med maten på denna linje. Samma mat VARJE söndag, vilket kan intygas av oss som flugit denna linje 2-6 gånger än så länge på söndagar...

Jag är en fryslort, hade gärna haft min dunjacka och mössa. Fick investera i en halsduk. Värst var det dock inomhus. Jag hade haft en god natts sömn innan flygningen så jag fick inte mer än ngn timmes sömn. Valde dock att inte ta någon insomningstablett frå USA. Sov 2 timmar sen på hotellet.

Jag måste varit på den i Northpoint, förstod att det fanns flera men att den hör var originalet.

Finns dessutom minst en i Kowloon, Olympic City. Ska också finnas ytterligare en i Kowloon men den har jag inte lyckats hitta, verkar som att den eventuellt har stängt permanent.

Tim Ho WAN är annars mest känt för att vara världens billigaste restaurant med Michelin-stjärna.
Så fick jag det också förklarat.

@Johanna då är ni minst 2 BC på flighten hem idag.
Återstår att se om ni får salladen med lite räkor som servering innan landning, den blir man inte mätt på kan jag lova.
Mackan som man får mitt i flygningen är väl inte heller något att skriva hem om men skönt att få något att äta i alla fall.

Jag flög för övrigt hem med den besättning du hade på utresan och de skötte sig bra. Flygvärdinnan som sat vid min nödutgång ska även med på resan nu till helgen. Bra sammanträffande.

Toppen