Mina erfarenheter
Ditresta, fick avslag på OT men sen sanabbs sms om cash upgrade. Hade 30B och hörde mig för om beläggningen. Sätet bredvid mig var blocket pga balans så jag struntade inatt uppgradera. Första gången i ekonomi på en långflygning på länge. Personalen var riktigt trevlig och serviceinriktad. Kabinen var kanske halvfull om ens det. Många tog fyrasäten och sov. Jag som brukar kunna sova sov bara en timme. Det var ju em och kväll. Landade ju vid 24 svensk tid. Var nöjd med resan.
Hade inget incheckat bagage så gick direkt och växlade pengar. Hade rotat ihop lite valuta där jag inte visste vad allt var. Stod bara med konstiga bokstäver. Det blev iaf ca $1700. Jag var nöjd. Köpte ett MTR-kort med biljett till flygtåget. Tågstationen låg sen 20 meter bort, så smidigt. Mycket bra och lätt T-bana att hitta i. Problemet kom sen att hitta till hotellet. Hade bokat ett i Causeway bay. Ingen jag frågade kunde läsa karta. Hittade till slut. Fick rummet vid kl 11. Hade bokat Lanson Place, nöjd med det. Rummet hade kokplatta, micro och kylskåp. Man fick låna en smart phone för fria lokala samtal och nät.
När jag skulle tillbaka till flygplatsen valde jag taxi. Det var tidig morgon och jag tänkte att jag var värd det. Det kostade $350, överkomligt. Släppte vid T2 precis vid SAS incheckning. Klockan var väl då vid 6.30. Det var inga köer så det gick undan. Då var incheckningen öppen iaf. Såg att ngn undrade när. När jag tittade på SAS sida såg det väldigt fullt ut i Go så jag frågade efter cash upgrade. Det hade dom inte men för poängs. Jag frågade varför och då sa de att det var för att planet inte var fullt. Jaha, helt logiskt. Men dom var trevliga. Jag frågade hur det såg ut bredvid mig (30G) och sätet var tomt och de skulle försöka hålla det så. Det lät bra så jag behöll det.
Sen tog jag mig med tåg till T1. Där fanns det jättebra info om alla gator men inget annat. Efter en del virrande så hittade jag en infodisk som kunde visa mig till Kris lounge. Där åt jag frulle. Tack för att ni skrev att det var lunch på planet. Jag hade gissat frulle.
Planet har dålig beläggning, trist men skönt för mig. Servicen är sämre men någon är riktigt trevlig. Direkt började de servera dricka för att sen börja med lunchen. Jag var jättetrött och engagerade en medpassagerare att bevaka så jag fick mat trots att jag sov. När jag vaknade till var maten borta igen. Men fick tillbaka den. Konstigt när de väljer att servera mat? Varför serverar man direkt? Vem vill äta lunch 10.30? Nästa servering är 1.30 innan vi landar. Det är en drygt 10 timmars flygning. Det gör typ 6-7 timmar mellan måltiderna. Känns som det mest är för att dom ska få det överstökat och sen ha mindre att göra. Det känns iaf inte som det är utifrån oss passagerare. Nu fick vinden liten smörgås till snacks så det var bra. Till det serverades te elle kaffe. Jag hade med mig lite dricka som jag tog istället. Det var min kompensation istället för uppgradering lite packad matsäck

frukt, godis, vatten och dricka. Tog extra vatten i loungen. Jag blir så uttorkad på flyg. Hinner inte på innan.
Summering, bra resa. Fick 3 dagar instan. Totalt förstört min sovrytm. Hong Kong var skitkallt. Det var köldrekord, 5 grader jag frös konstant. Husen är inte byggda för kyla. Som tur var hade de extra element på hotellrummet. Alla gick i dunjackor, mössor och halsdukar men gärna barfota i skorna. Go figure.
Förlåt att det blev så långt men jag sitter på flyget och har tid. Tack för alla bra tips i tråden. Det gjorde resan lättare och bättre. Mitt tips till er (som ninsäkert vet om) är ett litet dim sumställe som heter Tim Ho Wan och ligger vid Prince Edward och Sham shui po. Fick tips av en kompis. Jag var där på söndag och det var lång kö. Eftersom jag var själv fick jag komma in direkt. Det var fantastiskt gott. En och annan västerlänning men inte så många. Enkelt och ganska billigt. Try it.