Senaste nytt

Radarfel i stora delar av Sverige?

Jag kom till Götet idag med tåg från Stockholm, 18 timmar sen. Var inbokad på SK169 som blev cancelled. Enligt utmärkta appen Airhelp är jag berättigad till €250 i kompensation. Dessa har fixat mina ersättningar ett antal gånger, kan absolut rekommendera.
Detta är ju helt utanför flygbolagens kontroll så varför skulle du få ersättning på €250? Din hemförsäkring / kreditkort kan möjligen ersätta extrautgifter.
 
Enligt LFV är det Telia som varit igång...
Luftfartsverket: Det var Telias fel

Det är lätt att skylla på andra. När nu LFV Gd står i TV och säger att man har både hängslen och livrem, vilket betyder tripplade system, så är det märkligt att ett fel kommunikationsvägen via en Telia förbindelse skulle slå ut hela ATC systemet. Det andra hängslet för kommunikation och radardata är ju via Försvarsmaktens nät. Varför fungerade i så fall inte denna kommunikationsväg. LFV har nog en del att förklara.
 
Det är lätt att skylla på andra. När nu LFV Gd står i TV och säger att man har både hängslen och livrem, vilket betyder tripplade system, så är det märkligt att ett fel kommunikationsvägen via en Telia förbindelse skulle slå ut hela ATC systemet. Det andra hängslet för kommunikation och radardata är ju via Försvarsmaktens nät. Varför fungerade i så fall inte denna kommunikationsväg. LFV har nog en del att förklara.
Egentligen precis som målet med Internet var en gång i tiden: Om någon kapar en kabel någonstans så routas trafiken automatiskt om en annan väg, dvs det skulle vara okänsligt för ev sabotage m.m - och så var det nog från början också.
Hur det är idag vet nog dom flesta: avklippt kabel, trasig router m.m -> inget Internet...
 
Egentligen precis som målet med Internet var en gång i tiden: Om någon kapar en kabel någonstans så routas trafiken automatiskt om en annan väg, dvs det skulle vara okänsligt för ev sabotage m.m - och så var det nog från början också.
Hur det är idag vet nog dom flesta: avklippt kabel, trasig router m.m -> inget Internet...

Jo så kan det vara, men i detta fall är det ingen automatisk routing utan det är exv två fast uppkopplade linjer från varje radarstation med olika sträckning. I de flesta fall via Telias nät och Försvarsmaktens nät. Det är ju en säkrare uppkoppling än automatiskt routad linje.
 
Hur det är idag vet nog dom flesta: avklippt kabel, trasig router m.m -> inget Internet...
Så är det kanske i konsument-internet. Tittar du på core-näten så är det mer redundant än så. Om det sedan alltid fungerar som det ska är nog mer en fråga om prioriteringar av underhåll och testning.

Jo så kan det vara, men i detta fall är det ingen automatisk routing utan det är exv två fast uppkopplade linjer från varje radarstation med olika sträckning. I de flesta fall via Telias nät och Försvarsmaktens nät. Det är ju en säkrare uppkoppling än automatiskt routad linje.

Vet inte om en fast uppkoppling är mer säker (fast "säker" är väl fel ord - det är ju tillgänglighet vi pratar om!) än en routad linje. Men oavsett så måste ju de som är ansvariga för dessa system se till att det finns redundans som *fungerar*. Vad det innebär kan variera, men det får inte vara så att en del i kedjan kan slå ut alltihop.

Sedan kan man diskutera om man verkligen ska köpa att allt beror på ett fel i Telias nät. Om det är sant så är riktigt riktigt riktigt illa.
 
  • Gilla
Reactions: FFS
Lite OT men ändå on-topic. Att det blir kaos när Felia, förlåt Telia, har strulat till det tyder på extremt dålig planering och redundans. Telia har säkert gjort fel men det ska inte spela någon roll. Det vi diskuterar nu har ingeting med vanlig hantering av konsumenter och internet att göra. Detta är oerhört viktiga saker och på en hel annan nivå. Det här är code red. Att ett system går ned ska inte spela någon roll. Eftersom flygtrafiken är livsviktig så får detta inte hända. Man kan möjligtvis tänka sig att ett glapp på några sekunder är acceptabelt innan nästa system kopplar upp. Jag tycker dock att även detta är svagt inom detta område.

Ett exempel på hur det ska/kan fungera: Jag hade under väldigt många år ett fantastiskt jobb där redundans var av högsta prioritet. Att säga "högsta prioritet" räckte faktiskt inte, systemen fick under inga omständigheter gå ned. Aldrig!!!!!!!! Och de gjorde de inte heller. Gick en keyboard sönder var ett nytt inkopplad inom en minut. Gick en telefonlur sönder hade man en ny inom 30 sekunder. Folk sprang för att ersätta dessa produkter inom sekunder. Jag satt på våning 42 i NYC och såg WTC försvinna i rök. Inte ens då gick systemen ned. Linjer till kollegor i WTC möttes tyvärr endast av en ton av förklarliga orsaker. Alla andra linjer var ok. Att ringa via mobil och även landlines var hit/miss men andra system snurrade på som vanligt.

För att skapa extrem redundans så var alla viktiga linjer för telefon "leasade". Dvs fasta linjer. Både i Sverige och andra länder. Det fanns alltid minst en backup, oftast två. Vissa system var inte kritiska och att bli offline ett par minuter var ok. Företagen och linjerna var helt oberoende av varandra så om ett gick ned tog nästa över. Direkt. Internet var på samma sätt. Tre helt oberoende fasta linjer med enorm kapacitet. Ingenting fick faila och gjorde det inte heller.

Det kostar en hel del pengar med bra redundans. Ska man ha extremt bra redundans blir det ännu dyrare. Men i vissa områden så måste alltid allting fungera. Man kan inte vara offline i sekunder eller minuter. Det är sällsynt men det gäller att inse vad som är viktigt. Mitt område hade inget med flygtrafik att göra men konsekvenserna av att vara offline i en minut kunde skapa total kaos och kosta hundratals miljoner eller miljarder.

Flygtrafiken är IMHO ett av de få områden där allt alltid måste fungera. Inte för att någon på BC missar sin connection utan för att det är kritiskt för hela samhället att flygtrafiken fungerar. IMHO verkar det som att systemansvariga (Swedavia?, LFV?) knappast har insett allvaret. Inte ovanligt när man jobbar statligt och känner att någon annan alltid har ansvaret. En hel avdelning borde troligen få sparken för denna incident, och jag pratar inte om Telia, men det kommer nog tyvärr inte att ske.
 
Det är nog tyvärr så att kostnaden för redundanta nät mm anses vara för hög och i dagens ständiga kostnadsjakt blir det väldigt svårt att motivera.
Det är lite typiskt svenskt det här...lagom är bäst.
Sedan kan man så klart tycka att även Telia borde ha en bättre redundans i sitt eget nät, men det är en kostnadsfråga det med och vill ingen kund betala för det så blir det som det blir...
 
Så dyrt är inte redundans. Inte i relation till vad denna typ av system kostar att driva i stort.
 
@agehall har helt rätt. Det är dyrt med redundans men i förhållande till omständigheterna är det växelpengar. Budget där detta inkluderas är miljarder, inte miljoner. Att ha tiotals personer inom organisationen som producerar nära noll är inte gratis. Kostar 600 K per person och år med sociala kostnader. Och det finns gott om dessa. Den redundans vi diskuterar är inte i närheten av denna kostnad.

Telia verkar ha gjort en f#€# up men det kan man räkna med. Ungefär lika väntat som att det blir strul och förseningar hos SJ. Real shocker! LFV etc. ska ha redundans att klara av att Telia har en dålig dag. Vi pratar inte om att SMS inte går fram eller att internet är lite segt, att plan inte kan starta eller landa är på en helt annan nivå.
 
Toppen