Lite OT men ändå on-topic. Att det blir kaos när Felia, förlåt Telia, har strulat till det tyder på extremt dålig planering och redundans. Telia har säkert gjort fel men det ska inte spela någon roll. Det vi diskuterar nu har ingeting med vanlig hantering av konsumenter och internet att göra. Detta är oerhört viktiga saker och på en hel annan nivå. Det här är code red. Att ett system går ned ska inte spela någon roll. Eftersom flygtrafiken är livsviktig så får detta inte hända. Man kan möjligtvis tänka sig att ett glapp på några sekunder är acceptabelt innan nästa system kopplar upp. Jag tycker dock att även detta är svagt inom detta område.
Ett exempel på hur det ska/kan fungera: Jag hade under väldigt många år ett fantastiskt jobb där redundans var av högsta prioritet. Att säga "högsta prioritet" räckte faktiskt inte, systemen fick under inga omständigheter gå ned. Aldrig!!!!!!!! Och de gjorde de inte heller. Gick en keyboard sönder var ett nytt inkopplad inom en minut. Gick en telefonlur sönder hade man en ny inom 30 sekunder. Folk sprang för att ersätta dessa produkter inom sekunder. Jag satt på våning 42 i NYC och såg WTC försvinna i rök. Inte ens då gick systemen ned. Linjer till kollegor i WTC möttes tyvärr endast av en ton av förklarliga orsaker. Alla andra linjer var ok. Att ringa via mobil och även landlines var hit/miss men andra system snurrade på som vanligt.
För att skapa extrem redundans så var alla viktiga linjer för telefon "leasade". Dvs fasta linjer. Både i Sverige och andra länder. Det fanns alltid minst en backup, oftast två. Vissa system var inte kritiska och att bli offline ett par minuter var ok. Företagen och linjerna var helt oberoende av varandra så om ett gick ned tog nästa över. Direkt. Internet var på samma sätt. Tre helt oberoende fasta linjer med enorm kapacitet. Ingenting fick faila och gjorde det inte heller.
Det kostar en hel del pengar med bra redundans. Ska man ha extremt bra redundans blir det ännu dyrare. Men i vissa områden så måste alltid allting fungera. Man kan inte vara offline i sekunder eller minuter. Det är sällsynt men det gäller att inse vad som är viktigt. Mitt område hade inget med flygtrafik att göra men konsekvenserna av att vara offline i en minut kunde skapa total kaos och kosta hundratals miljoner eller miljarder.
Flygtrafiken är IMHO ett av de få områden där allt alltid måste fungera. Inte för att någon på BC missar sin connection utan för att det är kritiskt för hela samhället att flygtrafiken fungerar. IMHO verkar det som att systemansvariga (Swedavia?, LFV?) knappast har insett allvaret. Inte ovanligt när man jobbar statligt och känner att någon annan alltid har ansvaret. En hel avdelning borde troligen få sparken för denna incident, och jag pratar inte om Telia, men det kommer nog tyvärr inte att ske.