Jag tror att vi får vänta lite med att dra för stora slutsatser om vad som har gått fel tills en vettig rapport finns. Något har gått väldigt snett, det kan vara så enkelt att någon person gjort service på någon systemdel och klantat sej så att felet inträffat. Nu är ju själva flygledningssystemet i stort sett tripplat ur redundanssynpunkt och det är enligt alla internationella krav tillräckligt. Mer redundans finns inte ens i flygplanen. Men någonstans finns ju en central punkt där alla system skall övervakas och där är det svårare att få total redundans. Det totala systemet har ju fungerat eftersom trafiken kunnat avvecklas utan några tillbud. Men det får inte vara så att ett kommunikationsfel slår ut flera kontrollcentraler. I Sverige har vi två kontrollcentraler, Malmö (Sturup) för södra Sverige och Stockholm (Arlanda) för resten av Sverige. Rent tekniskt kan den ena centralen ta över den andras trafik men så är det inte bemannat. I så fall skulle det gå åt dubbelt så många flygledare.
På alla system inom luftfarten görs det en säkerhetsanalys innan något system får tas i drift. Denna analys skall påvisa brister i ett system. Eftersom dessa analyser görs av människor blir dom inte heller helt felfria. Men om de är rätt gjorda skall man upptäcka riskerna och åtgärda dessa på något sätt. Om detta fel som nu inträffat är upptäckt i säkerhetsanalysen eller inte vet jag inte, i så fall borde det inte inträffat.
Hade man gjort säkerhetsanalyser för andra samhällsviktiga system, tex inom sjukvården skulle nog många liv besparats.
Jag vet inte vad det är för typ av system
@kaktusen jobbat med som är så pass säkra som anges. Jag tror inte de är så komplexa som ett flygledningssystem. Att få nya tangentbord och skärmar på någon minut får man även på LFV kontrollcentraler eftersom det finns servicepersonal dygnet runt.
Jag håller inte med om att flygtrafiken är en så pass samhällskritisk funktion när det gäller några timmars avbrott inom civilflyget. Det förekommer då och då strejker inom denna sektor, både av flygledare och piloter och då hjälper inga tripplade system.
Något av det viktigaste är att se till dessa system inte kan bli påverkade av hackers. Det är den största och viktigaste utmaningen. Ju mer systemen digitaliseras ju lättare är det att angripa dessa system och även ta sig fram till systemen i flygplanen. Men detta är så kontroversiellt att det vill ingen prata om av naturliga skäl. Inte ens bankerna med obegränsat med pengar till sina tekniska system klarar sej från detta.
Jag tycker också kritiken från
@kaktusen mot personalen på LFV är överdriven och orättvis. Det finns en stor kompetens hos denna personal som jobbar med dessa frågor. De har inte mindre kompetens för att de är statligt anställda. Sedan kan ansvarsfrågan alltid diskuteras, men det berör den högre nivån. Där kan jag hålla med om att det är sällan någon får ta ansvaret på ett riktigt sätt när något gått snett.