Senaste nytt

Radarfel i stora delar av Sverige?

Det är dock skillnad på redundans och redundans. Man har uppenbart haft möjlighet att driva en reducerad tjänst under kvällen. Det betyder att man har någon form av redundans, men kanske inte redundans för att driva systemet på 100% även på backup.

Hur mycket är vi beredda att betala för? Jag vet inte hur det ser ut i Sverige men mitt bolag har upprepade gånger blivit tillsagda i kundunersökningar (där man frågar flygbolagen som är våra kunder) att man vill ha sänkta kostnader och är beredda att ta ökade förseningar på grund av detta. I ett sånt läge, ska man ha redundans som kan driva systemet på 100% eller har man ett system där backupen är till för att säkert avveckla trafiken som finns?

Det är komplicerade frågor, och på betydligt högre nivå än jag arbetar på, men frågeställningen är intressant.

Bra åsikt. Men nu pratar vi inte om saker som är hyfsat viktiga utan det är områden som är kritiska för samhället. Om internet hemma går ned en dag kan jag överleva (jobbar ändå mest hemma). Jag kan dela mobilt etc. Om Comviq går ned kan jag söka wifi på annat håll. Internet är kritiskt för mig men några timmar kan jag klara mig.

Lufttrafiken är extremt viktig. Kan inte klara sig i minuter utan att det får stora konsekvenser. Det är ett samhällskritiskt område. Jag har inte koll på budget för lufttrafiken/flygplatser mitt i fredagsvinet men det är inte småpotatis. Att spendera några miljoner extra per år är irrelevant. Att ha fantastisk redundans för lufttrafiken kostar nog inte mer än 50 miljoner per år. Och då har jag överdrivit extremt mycket.

Som jämförelse tog vi emot 35 369 "ensamkommande barn" under 2015 (källa, migrationsverket). Dessa kostade under 2015 lite drygt 24 miljarder kronor. (35 369*1 900*365), källa, Migrationsverket). Kostnaden för resterade 127 508 som sökte asyl i Sverige är inte medräknat och knappast gratis (källa, Migrationsverket).

Slutsatsen är att även om vi skulle spendera det otroliga beloppet av en miljard kronor för redundans på den livsviktiga lufttrafiken så är detta belopp växelpengar jämför med vad vi spenderar på andra saker.

Flygtrafiken är definitivt kritisk för samhället. Detta gäller inte bara Sverige utan även alla andra länder. Speciellt viktigt att människor känner förtroende för att resa. Gäller förstås oavsett sätt att resa. Förseningen denna gång var ju endast några timmar och innebar naturligtvis problem för många resenärer men många av problem var i-landsproblem.

• Gilla
Reactions: bnr
Mycket oklart. Flighten står nu som "On Time" i SAS-appen igen. En del potentiell nattsömn gick i onödan på att kolla på alternativa routings i kväll...

SK1746 till Riga med avgångstid 19:35 ställdes uppenbarligen in. Blev du ombokad till BT eller tidigare SK? (Om det nu var den du var bokad på vill säga)?

Lufttrafiken är extremt viktig. Kan inte klara sig i minuter utan att det får stora konsekvenser. Det är ett samhällskritiskt område. Jag har inte koll på budget för lufttrafiken/flygplatser mitt i fredagsvinet men det är inte småpotatis. Att spendera några miljoner extra per år är irrelevant. Att ha fantastisk redundans för lufttrafiken kostar nog inte mer än 50 miljoner per år. Och då har jag överdrivit extremt mycket.

Eftersom vi inte vet vad som gick fel så är det ju svårt att spekulera i vad det skulle kosta att undvika en liknande incident i framtiden. Det enda vi vet är att 100% upptid är vi inte villiga att betala för (eftersom det är oändligt dyrt). En Fight Club-uträkning: om samhällskostnad x MTBF < redundanskostnad så är det ju inte värt det.

SK1746 till Riga med avgångstid 19:35 ställdes uppenbarligen in. Blev du ombokad till BT eller tidigare SK? (Om det nu var den du var bokad på vill säga)?

Ja, det blev alltså inställt tillslut efter motstridiga besked, slutgiltigt besked några timmar innan. Vi blev ombokade till en fullsatt Air Baltic-kärra med avgångstid tio minuter senare men med jet i stället för propeller så vi landade i princip samma tid som planerat. Fick betala för mineralvatten ombord, annars ingen större skillnad. Smällar man får ta...

Så dyrt är inte redundans. Inte i relation till vad denna typ av system kostar att driva i stort.
Framförallt ska det ju ställas i relation till vad ett sådant här avbrott kostar. Och det lär vara extremt mycket pengar om man börjar räkna in all förlorad arbetstid och liknande (och på samhällsnivå bör man ju göra just det)

Jag tror att vi får vänta lite med att dra för stora slutsatser om vad som har gått fel tills en vettig rapport finns. Något har gått väldigt snett, det kan vara så enkelt att någon person gjort service på någon systemdel och klantat sej så att felet inträffat. Nu är ju själva flygledningssystemet i stort sett tripplat ur redundanssynpunkt och det är enligt alla internationella krav tillräckligt. Mer redundans finns inte ens i flygplanen. Men någonstans finns ju en central punkt där alla system skall övervakas och där är det svårare att få total redundans. Det totala systemet har ju fungerat eftersom trafiken kunnat avvecklas utan några tillbud. Men det får inte vara så att ett kommunikationsfel slår ut flera kontrollcentraler. I Sverige har vi två kontrollcentraler, Malmö (Sturup) för södra Sverige och Stockholm (Arlanda) för resten av Sverige. Rent tekniskt kan den ena centralen ta över den andras trafik men så är det inte bemannat. I så fall skulle det gå åt dubbelt så många flygledare.

På alla system inom luftfarten görs det en säkerhetsanalys innan något system får tas i drift. Denna analys skall påvisa brister i ett system. Eftersom dessa analyser görs av människor blir dom inte heller helt felfria. Men om de är rätt gjorda skall man upptäcka riskerna och åtgärda dessa på något sätt. Om detta fel som nu inträffat är upptäckt i säkerhetsanalysen eller inte vet jag inte, i så fall borde det inte inträffat.

Hade man gjort säkerhetsanalyser för andra samhällsviktiga system, tex inom sjukvården skulle nog många liv besparats.

Jag vet inte vad det är för typ av system @kaktusen jobbat med som är så pass säkra som anges. Jag tror inte de är så komplexa som ett flygledningssystem. Att få nya tangentbord och skärmar på någon minut får man även på LFV kontrollcentraler eftersom det finns servicepersonal dygnet runt.

Jag håller inte med om att flygtrafiken är en så pass samhällskritisk funktion när det gäller några timmars avbrott inom civilflyget. Det förekommer då och då strejker inom denna sektor, både av flygledare och piloter och då hjälper inga tripplade system.

Något av det viktigaste är att se till dessa system inte kan bli påverkade av hackers. Det är den största och viktigaste utmaningen. Ju mer systemen digitaliseras ju lättare är det att angripa dessa system och även ta sig fram till systemen i flygplanen. Men detta är så kontroversiellt att det vill ingen prata om av naturliga skäl. Inte ens bankerna med obegränsat med pengar till sina tekniska system klarar sej från detta.

Jag tycker också kritiken från @kaktusen mot personalen på LFV är överdriven och orättvis. Det finns en stor kompetens hos denna personal som jobbar med dessa frågor. De har inte mindre kompetens för att de är statligt anställda. Sedan kan ansvarsfrågan alltid diskuteras, men det berör den högre nivån. Där kan jag hålla med om att det är sällan någon får ta ansvaret på ett riktigt sätt när något gått snett.

Last edited:
Hoppas att kärran som normalt landar 22:30 kommer upp till sist, planet övernattar och flyger ner imorgon när personalen fått sin dygnsvila

Det gick vägen! 6:30 från Skellefteå fick ny tid 09:20 men kom iväg 09:50 då man fyllde på med strandade passagerare från gårdagen, man använde även jumpseat.

Vi landade på bana tre på Arlanda och Londonflighten hade status boarding när vi började taxa. Vi sprang genom sky city, en nästan tom fast track och fram till passkontrollen där kontrollanten glatt frågade om det var oss dom ropade på.

När vi kom till F63 så pågick boarding fortfarande och personalen utbrast "Skellefteå? Vi trodde aldrig att ni skulle hinna"

Vi hade gjort T4-F65 på strax över tio minuter - med sexåring!

Nu vilar vi ut på hotellet efter lite sightseeing och en underbar afternoon tea på The Milestone Hotel

Toppen