Ubbe
Medlem
Nya allianser i luften LÄNK
Flera av de stora europeiska flygbolagen har nu format nya samarbeten med de snabbväxande gulfstatsbolagen.
Krisande Air France-KLM knyter sig närmare Etihad från Förenade arabemiraten samtidigt som Qatar Airways uppges gå in i alliansen Oneworld.
Förhållandet mellan de stora europeiska flygbolagen och de nya uppstickarna från gulfstaterna har länge varit spänt. De europeiska bolagen har sett hur gulfstatsbolagen satsat hårt på långdistansflygningar mellan Europa och Asien där passagerarna mellanlandar på den Arabiska halvön.
Satsningen har slagit mot de europeiska bolagen och inte minst tyska Lufthansa, med sin omfattande interkontinentala trafik, har klagat mycket på att gulfstatsbolagen drar nytta av statliga subventioner. Bland annat gäller klagomålen att gulfstatsbolagen har fördelaktiga villkor på sina huvudflygplatser.
Men det är omdiskuterat i vilken utsträckning det verkligen sker några subventioner och gulfstatsbolagen har tillbakavisat anklagelserna.
Traditionellt har gulfstatsbolagen också gått sin egen väg och ställt sig vid sidan av de stora flygallianserna. Men det här håller nu snabbt på att förändras och gulfstatsbolagen samarbetar allt närmare de europeiska flygbolagen.
I går blev det klart att det förlusttyngda och hårt pressade fransk-nederländska flygbolaget Air France-KLM inleder ett nära samarbete med Etihad Airways. De kommer att flyga flera linjer tillsammans vilket också gör att deras resenärer får fler flyg- ningar att välja mellan. Till samarbetet kopplas även tyska Air Berlin, där Etihad äger 29 procent av aktierna.
Samarbetet får ingen direkt påverkan på flygningar till Sverige, däremot berörs linjer till bland annat Köpenhamn och Oslo.
Beskedet att Air France-KLM och Etihad närmar sig varandra kommer bara en månad efter att australiska Qantas talat om att man i april nästa år inleder ett omfattande samarbete med flygbolaget Emirates från Dubai. Därmed avslutar också Qantas ett 17 år gammalt samarbete som bolaget haft med British Airways om flygningar mellan Australien och Storbritannien. Framöver ska flygningarna nu gå via Emirates centrum i Dubai.
Precis som de europeiska flygbolagen har Qantas tidigare varit mycket kritiskt mot gulfstatsbolagens expansion. Qantas ledning har inte minst vänt sig mot hur Emirates expanderat på flygningar till Australien.
Även ett tredje gulfstatsbolag, Qatar Airways, verkar vara på väg in i ett omfattande samarbete med andra bolag. Sent i går kväll väntades beskedet att Qatar går in i flygalliansen Oneworld, där British Airways/Iberia samt konkursmässiga American Airlines har en ledande roll. Även Finnair ingår i Oneworld.
Oneworld konkurrerar med den största alliansen Star Alliance där SAS, Lufthansa, United Airlines med flera ingår. Air France-KLM ingår i den tredje stora alliansen Skyteam där bland andra USA-baserade Delta är med.
Flera av de stora europeiska flygbolagen har nu format nya samarbeten med de snabbväxande gulfstatsbolagen.
Krisande Air France-KLM knyter sig närmare Etihad från Förenade arabemiraten samtidigt som Qatar Airways uppges gå in i alliansen Oneworld.
Förhållandet mellan de stora europeiska flygbolagen och de nya uppstickarna från gulfstaterna har länge varit spänt. De europeiska bolagen har sett hur gulfstatsbolagen satsat hårt på långdistansflygningar mellan Europa och Asien där passagerarna mellanlandar på den Arabiska halvön.
Satsningen har slagit mot de europeiska bolagen och inte minst tyska Lufthansa, med sin omfattande interkontinentala trafik, har klagat mycket på att gulfstatsbolagen drar nytta av statliga subventioner. Bland annat gäller klagomålen att gulfstatsbolagen har fördelaktiga villkor på sina huvudflygplatser.
Men det är omdiskuterat i vilken utsträckning det verkligen sker några subventioner och gulfstatsbolagen har tillbakavisat anklagelserna.
Traditionellt har gulfstatsbolagen också gått sin egen väg och ställt sig vid sidan av de stora flygallianserna. Men det här håller nu snabbt på att förändras och gulfstatsbolagen samarbetar allt närmare de europeiska flygbolagen.
I går blev det klart att det förlusttyngda och hårt pressade fransk-nederländska flygbolaget Air France-KLM inleder ett nära samarbete med Etihad Airways. De kommer att flyga flera linjer tillsammans vilket också gör att deras resenärer får fler flyg- ningar att välja mellan. Till samarbetet kopplas även tyska Air Berlin, där Etihad äger 29 procent av aktierna.
Samarbetet får ingen direkt påverkan på flygningar till Sverige, däremot berörs linjer till bland annat Köpenhamn och Oslo.
Beskedet att Air France-KLM och Etihad närmar sig varandra kommer bara en månad efter att australiska Qantas talat om att man i april nästa år inleder ett omfattande samarbete med flygbolaget Emirates från Dubai. Därmed avslutar också Qantas ett 17 år gammalt samarbete som bolaget haft med British Airways om flygningar mellan Australien och Storbritannien. Framöver ska flygningarna nu gå via Emirates centrum i Dubai.
Precis som de europeiska flygbolagen har Qantas tidigare varit mycket kritiskt mot gulfstatsbolagens expansion. Qantas ledning har inte minst vänt sig mot hur Emirates expanderat på flygningar till Australien.
Även ett tredje gulfstatsbolag, Qatar Airways, verkar vara på väg in i ett omfattande samarbete med andra bolag. Sent i går kväll väntades beskedet att Qatar går in i flygalliansen Oneworld, där British Airways/Iberia samt konkursmässiga American Airlines har en ledande roll. Även Finnair ingår i Oneworld.
Oneworld konkurrerar med den största alliansen Star Alliance där SAS, Lufthansa, United Airlines med flera ingår. Air France-KLM ingår i den tredje stora alliansen Skyteam där bland andra USA-baserade Delta är med.