Senaste nytt

Qatar Airways går med i Oneworld

Nya allianser i luften LÄNK

Flera av de stora europeiska flygbolagen har nu format nya samarbeten med de snabbväxande gulfstatsbolagen.
Krisande Air France-KLM knyter sig närmare Etihad från Förenade arabemiraten samtidigt som Qatar Airways uppges gå in i alliansen Oneworld.

Förhållandet mellan de stora europeiska flygbolagen och de nya uppstickarna från gulfstaterna har länge varit spänt. De europeiska bolagen har sett hur gulfstatsbolagen satsat hårt på långdistansflygningar mellan Europa och Asien där passagerarna mellanlandar på den Arabiska halvön.

Satsningen har slagit mot de europeiska bolagen och inte minst tyska Lufthansa, med sin omfattande interkontinentala trafik, har klagat mycket på att gulfstatsbolagen drar nytta av statliga subventioner. Bland annat gäller klagomålen att gulfstatsbolagen har fördelaktiga villkor på sina huvudflygplatser.

Men det är omdiskuterat i vilken utsträckning det verkligen sker några subventioner och gulfstatsbolagen har tillbakavisat anklagelserna.

Traditionellt har gulfstatsbolagen också gått sin egen väg och ställt sig vid sidan av de stora flygallianserna. Men det här håller nu snabbt på att förändras och gulfstatsbolagen samarbetar allt närmare de europeiska flygbolagen.

I går blev det klart att det förlusttyngda och hårt pressade fransk-nederländska flygbolaget Air France-KLM inleder ett nära samarbete med Etihad Airways. De kommer att flyga flera linjer tillsammans vilket också gör att deras resenärer får fler flyg- ningar att välja mellan. Till samarbetet kopplas även tyska Air Berlin, där Etihad äger 29 procent av aktierna.

Samarbetet får ingen direkt påverkan på flygningar till Sverige, däremot berörs linjer till bland annat Köpenhamn och Oslo.

Beskedet att Air France-KLM och Etihad närmar sig varandra kommer bara en månad efter att australiska Qantas talat om att man i april nästa år inleder ett omfattande samarbete med flygbolaget Emirates från Dubai. Därmed avslutar också Qantas ett 17 år gammalt samarbete som bolaget haft med British Airways om flygningar mellan Australien och Storbritannien. Framöver ska flygningarna nu gå via Emirates centrum i Dubai.

Precis som de europeiska flygbolagen har Qantas tidigare varit mycket kritiskt mot gulfstatsbolagens expansion. Qantas ledning har inte minst vänt sig mot hur Emirates expanderat på flygningar till Australien.

Även ett tredje gulfstatsbolag, Qatar Airways, verkar vara på väg in i ett omfattande samarbete med andra bolag. Sent i går kväll väntades beskedet att Qatar går in i flygalliansen Oneworld, där British Airways/Iberia samt konkursmässiga American Airlines har en ledande roll. Även Finnair ingår i Oneworld.

Oneworld konkurrerar med den största alliansen Star Alliance där SAS, Lufthansa, United Airlines med flera ingår. Air France-KLM ingår i den tredje stora alliansen Skyteam där bland andra USA-baserade Delta är med.

Trevlig nyhet!

Det verkar dock dröja mellan 12 och 18 månader innan flygbolaget praktiskt går med i One World. Tur för Qatar Airways att de inom kort öppnar en ny flygplats i Doha med nya premiumfaciliteter, jag tvivlar på att den nuvarande premiumterminalen skulle klara av att ta emot statuspassagerare även från övriga One World bolag.

Qatar till Oneworld

Det kom lite i skymundan i en annan tråd så vi lägger in det här.

http://www.oneworld.com/news-information/oneworldnews/details/print/?objectID=52692&print=1

Riktigt bra för OW alliansen. Qatar's business samt First skall vara outstanding. Kul att kunna tjäna TP samt bränna poäng på dom. 12,800SEK T/R från Arlanda till DXB och då First Class mellan DOH - DXB. Blir en massa TP också.
Blir till att göra en DXB resa med Qatar 2013 eller 2014.

Jag tänkte boka ARN-DOH-DXB med Qatar (i Economy) via deras 3-dagarsrea. Resan sker i början av juni. Blir min första resa med Qatar och jag gissar att det kommer dröja tills jag flyger med dom igen. Ser det ut som att jag kanske kan kreditera poängen till BAEC iom inträdet i One World? Om inte, finns det nån annanstans jag borde lägga dom? Är FTL hos Miles & More och EBS.

Undrar även kring själva "krediterings-processen" - har tidigare bara tjänat poäng hos det flygbolag jag de facto flugit med, hur gör man?

Tacksam för hjälp.

Jag tänkte boka ARN-DOH-DXB med Qatar (i Economy) via deras 3-dagarsrea. Resan sker i början av juni. Blir min första resa med Qatar och jag gissar att det kommer dröja tills jag flyger med dom igen. Ser det ut som att jag kanske kan kreditera poängen till BAEC iom inträdet i One World? Om inte, finns det nån annanstans jag borde lägga dom? Är FTL hos Miles & More och EBS.

Undrar även kring själva "krediterings-processen" - har tidigare bara tjänat poäng hos det flygbolag jag de facto flugit med, hur gör man?

Tacksam för hjälp.

Om du pratar om resa i juni 2013, kommer Qatar Airways inte hinna att bli oneworld medlem. (= inga status poäng/miles till oneworld program)

Toppen