Senaste nytt

Problem vid resa longhaul, business class

Hej och tack för svar
Det är ARN till Newark, EWR, sorry där.
Vi reste SAS business Arlanda-Newark och United från Newark-San Francisco-Oahu-Maui.
SK903 på businessdisken på arlanda, jag tror han var från sas men är ej säker, tyvärr.

Det som knäckte oss mest var hånfullheten han utsatte oss för...nåt för SAS att jobba med...
First impression lasts...

Mvh/Jaws

Hej igen,

Nu vet vi lite mera, så nu kan vi hjälpa lite mer. Så här hade jag gjort, skrivit ett "fakta brev" till SAS Customer Relations:
http://www.sas.se/Customer-Relations/Feedback-form/?WT.ac=allt-om-resan_customer-care_kontakt-online

"Hejsan SAS Customer Relations,

Mitt namn är Jaws och den ÅÅÅÅ-MM-DD skulle jag och min fru på vår första affärsklassresa med SAS och United till Hawaii via Newark med SK903. Vi hade bokningsnummer xxxxxx Jag skulle gärna vilja beskriva lite om hur denna upplevelse startade på Arlanda, något vi var väldigt besvikna över

A
B
C
D

Mvh,
Jaws
".

Alla detaljer är viktiga, då kan man se vilken agent som arbetade. Håll dig till fakta och hur du upplevde detta. Vilka frågor ställde du, vilka svar fick du... På detta sätt når detaljerna denna agent och respektive chef.

Sedan gäller följande:
Har du en resa i affärsklass med något Star Alliance flygbolag har du rätt att vistas i alla bolags lounger på resdagen. Detta råder det ingen tvivel om. Jag uppfattar att alla dina bekymmer är på Arlanda och är kopplat till SAS.

Dock vill jag upp med flaggan kopplat till den vidare resan. Om det är så att ni stannade kvar i New York eller San Fran några dagar, sedan åkte vidare har ni inte nödvändigtvis tillgång till Uniteds lounger då inrikes affärsklass eller "First" som det heter i USA ingår inte loungen om det inte a) kopplas mot en internationell resa (i vissa fall, bara samma dag), b) du har ett köpt loungekort från United eller US Airways, eller c) status motsvarande "Star Gold" på något bolag.

Något jag inte uppfattar rätt. Talar vi om den nya flashiga SAS check-in område på Arlanda?
Passageraren har en Business Class biljett och hänvisas till en annan disk?! Är andra disken också skyltad Business?
Och efter allt det ni orkar inte bråka och blir besvikna???? :confused: Hånfull agent, nja, snarare en kille med attityd från en viss område i östra delen av landet som ni har uppfattat fel.
Jag kan bara gissa varför det blev så. Hade ni rosa skjorta och en v-neck från Oscar Jacobsson? Eller i västa fall en Fred Perry polotröja? Det är ju scandal, ni verkar ha inte följt protokollet, dresscoden för lounge är inte uppfyllt. ;)
Följ Senators råd.

Det hela låter väldigt märkligt. Under alla år jag rest från Arlanda har jag aldrig haft några dåliga erfarenheter av SAS incheckningspersonal på Arlanda. Ibland går det snabbt och är ganska omärkvärdigt, mycket då de utgår från att jag ändå vet hur allt fungerar och snarare försöker göra mig en tjänst genom att inte rabbla allt för trettioelfte gången, men det har aldrig varit några problem om jag faktiskt haft frågor eller behövt hjälp.

Bokades din biljett via United? SAS flygning till Newark flygs ju även med United flygnummer, i detta fall UA 6959. Kan han pga codeshare ha misstolkat biljetten och trott att ni skulle åka med Uniteds egen flygning?Både SAS och United flyger Arlanda-Newark med mindre än två timmar mellan avgångarna.

Gällande lounger i USA har man inte automatiskt tillträde om man reser i United första klass inrikes. De har helt andra regler än vi har i Europa.

Jag håller med Jacob. Det hela låter extremt märkligt. Vem hade ställt ut din biljett? (Dvs de tre första siffrorna i biljettnummret)

Jag har aldrig haft problem vid businessdisken på ARN och som redan påpekats borde du under alla omständigheter ha loungeaccess på ARN iaf. I USA är det ju dock värre om du inte har status.

Jag har en misstanke, jag kan ha fel men kan det vara så att Jaws och hans fru åkt i Economy Extra, inte i Business class?
En annan tanke är var check-in skeddes. Var det på någon flygplats i Norrland och inte på Arlanda? Enligt din profil under användarnamnet står det Norrland.

Även Y pax får ju checka in vid businessdisken, så det borde inte ha påverkat. Men det är klart, vad var det för bokningsklasser på biljetten?

En annan tanke är var check-in skeddes. Var det på någon flygplats i Norrland och inte på Arlanda? Enligt din profil under användarnamnet står det Norrland.
Beskrivningen låter helt klart som Arlanda. United har egna incheckningsdiskar, har ett svagt minne att de brukar ligga i gamla avgångshallen i terminal 5.

Även Y pax får ju checka in vid businessdisken, så det borde inte ha påverkat. Men det är klart, vad var det för bokningsklasser på biljetten?
Stämmer. Economy extra ger business class incheckning. Men som sagt var det en United biljett kan codeshare i kombination med någon obekant bokningsklass skapat en del förvirring.

Sedan brukar väl SAS USA-flygningar ha egna incheckningsdiskar? Åtskilda från SAS vanliga incheckningsdiskar.

Om man uppgraderar med EB-poäng till Business har man väl inte tillgång till lounge, right? @OP vad var det för biljett du reste på?

Sedan brukar väl SAS USA-flygningar ha egna incheckningsdiskar? Åtskilda från SAS vanliga incheckningsdiskar.

Nja, det är väl bara specialdisken som är extra för dessa flighter. Själva incheckningen sker via de vanliga diskarna.

Om man uppgraderar med EB-poäng till Business har man väl inte tillgång till lounge, right? @OP vad var det för biljett du reste på?

Vill minnas att du har helt rätt här Roger.

Inte regelmässigt. Men går uppgraderingen igenom redan vid incheckningen (dvs man får ett business boardingkort) så kommer man in i loungen.

Nja, det är väl bara specialdisken som är extra för dessa flighter. Själva incheckningen sker via de vanliga diskarna.
Ah, det är den jag tänker på.

Toppen