Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

När man skaffar nytt pass, när måste man då "håla"/makulera sitt nuvarande pass? Vid ansökan eller när man hämtar ut det nya? Och om man har 2 pass, måste man då blanda in extrapasset alls eller kan det ligga hemma hela tiden?
 

miamiflyer

Medlem
Även kallat 'lurendrejeri'. Med respekt för att du hade bråttom, men undvik att sponsra taxi-skojarna!

Skulle inte ha gått med på att betala svart på detta vis om jag inte skulle ha haft bråttom.

Lite OT men sjukt att dessa skojare tillåts vara ute och köra, faktist pinsamt på riktigt. Jag åkte på en mina för många år sedan då jag trött med familjen efter resa hoppade in i första taxin vid Arlanda Express och åkte på en femhundring till gärdet.

Har råkat ut för samma, för drygt 8 år sedan tog jag och mitt sällskap två olika taxin från Radisson Blu Waterfront till Djurgården, min taxi var genuin och resan gick på ~140kr, den andra tog ~350kr...

När man skaffar nytt pass, när måste man då "håla"/makulera sitt nuvarande pass? Vid ansökan eller när man hämtar ut det nya? Och om man har 2 pass, måste man då blanda in extrapasset alls eller kan det ligga hemma hela tiden?

Förutsatt att det är fortfarande giltigt, makuleras det först när du hämtar ut det. Mitt pass går ut Feb 2023 och min passhandläggare sa att jag måste ta med det vid utlämning för att makulera. Tyvärr vet jag inget om extrapass, har alltid haft ett finskt pass också så har jag aldrig haft behov att ha två från samma land, men det är en intressant fråga om denna måste också visas.
 

ekf

Medlem
När man skaffar nytt pass, när måste man då "håla"/makulera sitt nuvarande pass? Vid ansökan eller när man hämtar ut det nya? Och om man har 2 pass, måste man då blanda in extrapasset alls eller kan det ligga hemma hela tiden?
Du får välja om du vill makulera det vid ansökan eller uthämtning. Kan inte tänka mig att särskilt många väljer det tidigare dock... Jag lämnar det alltid hemma vid ansökan, för att inte riskera att jag får hjärnsläpp och lämnar fram det och det blir makulerat av misstag...
 

squeezen

Medlem
Lite problem, hade en tid 27/6 för grabben, tiden fick avbokas pga feber.
Fick ny tid idag, tänkte att det var ju rätt snabbt…

dock idag sade de att det tar ”upp till 12 v”.
Tänkte ta med honom på sin Första match på plats på Old Trafford, han fyller 8 nu i sep

om 12v stämmer så betyder ju det v.40 och vi åker v40 på onsdagen.
För att vara pro-aktiv om det inte kommer vill jag sondera terrängen av olika vägar att lösa resan.
1. Går det att få prio för barn som inte har giltig handling?
2. Kan man åka till UK med endast id kort om jag ansöker om det åt honom? Antar inte..
3. Är back-upen att satsa på rosa pass om passet inte kommer innan avresa?
 

trekker

Medlem
Lite problem, hade en tid 27/6 för grabben, tiden fick avbokas pga feber.
Fick ny tid idag, tänkte att det var ju rätt snabbt…

dock idag sade de att det tar ”upp till 12 v”.
Tänkte ta med honom på sin Första match på plats på Old Trafford, han fyller 8 nu i sep

om 12v stämmer så betyder ju det v.40 och vi åker v40 på onsdagen.
För att vara pro-aktiv om det inte kommer vill jag sondera terrängen av olika vägar att lösa resan.
1. Går det att få prio för barn som inte har giltig handling?
2. Kan man åka till UK med endast id kort om jag ansöker om det åt honom? Antar inte..
3. Är back-upen att satsa på rosa pass om passet inte kommer innan avresa?
1) Tror tyvärr svaret är nej
2) Nej, om du inte har settled status i UK
3) Japp
 

bstark

Medlem
Tyckte mina 7 veckor kändes som worst case scenario, då var det ändå i samband med att maskinen gick sönder.
 

Berglund

Medlem
1. Går det att få prio för barn som inte har giltig handling?
Svårt att se varför barn skulle prioriteras. Barn behöver oftast inte åka någonstans, utan det är uteslutande någon variant av "nöjesresa". Barn behöver sällan heller legitimera sig. Vuxna har oftast ett mer legitimt, nödvändigt, behov i form av tjänsteresor och en skyldighet att kunna legitimera sig.
 
Toppen