Problem att få tid att förnya svenskt pass

När man skaffar nytt pass, när måste man då "håla"/makulera sitt nuvarande pass? Vid ansökan eller när man hämtar ut det nya? Och om man har 2 pass, måste man då blanda in extrapasset alls eller kan det ligga hemma hela tiden?

Budgetresenär skrev:När man skaffar nytt pass, när måste man då "håla"/makulera sitt nuvarande pass? Vid ansökan eller när man hämtar ut det nya? Och om man har 2 pass, måste man då blanda in extrapasset alls eller kan det ligga hemma hela tiden?Klicka för att utvidga...
Du lär väl knappast makulera ditt nuvarande pass innan du fått ett nytt.

Brandforce skrev:Även kallat 'lurendrejeri'. Med respekt för att du hade bråttom, men undvik att sponsra taxi-skojarna!Klicka för att utvidga...

Skulle inte ha gått med på att betala svart på detta vis om jag inte skulle ha haft bråttom.

trekker skrev:Lite OT men sjukt att dessa skojare tillåts vara ute och köra, faktist pinsamt på riktigt. Jag åkte på en mina för många år sedan då jag trött med familjen efter resa hoppade in i första taxin vid Arlanda Express och åkte på en femhundring till gärdet.Klicka för att utvidga...

Har råkat ut för samma, för drygt 8 år sedan tog jag och mitt sällskap två olika taxin från Radisson Blu Waterfront till Djurgården, min taxi var genuin och resan gick på ~140kr, den andra tog ~350kr...

Budgetresenär skrev:När man skaffar nytt pass, när måste man då "håla"/makulera sitt nuvarande pass? Vid ansökan eller när man hämtar ut det nya? Och om man har 2 pass, måste man då blanda in extrapasset alls eller kan det ligga hemma hela tiden?Klicka för att utvidga...

Förutsatt att det är fortfarande giltigt, makuleras det först när du hämtar ut det. Mitt pass går ut Feb 2023 och min passhandläggare sa att jag måste ta med det vid utlämning för att makulera. Tyvärr vet jag inget om extrapass, har alltid haft ett finskt pass också så har jag aldrig haft behov att ha två från samma land, men det är en intressant fråga om denna måste också visas.

Du får välja om du vill makulera det vid ansökan eller uthämtning. Kan inte tänka mig att särskilt många väljer det tidigare dock... Jag lämnar det alltid hemma vid ansökan, för att inte riskera att jag får hjärnsläpp och lämnar fram det och det blir makulerat av misstag...

Lite problem, hade en tid 27/6 för grabben, tiden fick avbokas pga feber.

Fick ny tid idag, tänkte att det var ju rätt snabbt…

dock idag sade de att det tar ”upp till 12 v”.

Tänkte ta med honom på sin Första match på plats på Old Trafford, han fyller 8 nu i sep

om 12v stämmer så betyder ju det v.40 och vi åker v40 på onsdagen.

För att vara pro-aktiv om det inte kommer vill jag sondera terrängen av olika vägar att lösa resan.

1. Går det att få prio för barn som inte har giltig handling?

2. Kan man åka till UK med endast id kort om jag ansöker om det åt honom? Antar inte..

3. Är back-upen att satsa på rosa pass om passet inte kommer innan avresa?

squeezen skrev:Lite problem, hade en tid 27/6 för grabben, tiden fick avbokas pga feber.Fick ny tid idag, tänkte att det var ju rätt snabbt…dock idag sade de att det tar ”upp till 12 v”.Tänkte ta med honom på sin Första match på plats på Old Trafford, han fyller 8 nu i sepom 12v stämmer så betyder ju det v.40 och vi åker v40 på onsdagen.För att vara pro-aktiv om det inte kommer vill jag sondera terrängen av olika vägar att lösa resan.1. Går det att få prio för barn som inte har giltig handling?2. Kan man åka till UK med endast id kort om jag ansöker om det åt honom? Antar inte..3. Är back-upen att satsa på rosa pass om passet inte kommer innan avresa?Klicka för att utvidga...
1) Tror tyvärr svaret är nej

2) Nej, om du inte har settled status i UK

3) Japp

Tyckte mina 7 veckor kändes som worst case scenario, då var det ändå i samband med att maskinen gick sönder.

squeezen skrev:1. Går det att få prio för barn som inte har giltig handling?Klicka för att utvidga...
Svårt att se varför barn skulle prioriteras. Barn behöver oftast inte åka någonstans, utan det är uteslutande någon variant av "nöjesresa". Barn behöver sällan heller legitimera sig. Vuxna har oftast ett mer legitimt, nödvändigt, behov i form av tjänsteresor och en skyldighet att kunna legitimera sig.

Igår eftermiddags var det 3-4 timmars kö för uthämtning i Göteborg. Då blir det nog lätt att man avvaktar ett tag om man inte behöver det just nu.

apknug skrev:Jo men kanske ganska rationellt, va fan jag kan inte använda mitt nya pass i alla fall, timslånga köer på Arlanda och SAS strejkar.....Klicka för att utvidga...
Mjo, men något som allt det har gjort borde väl ha varit att lära sig att vara ute i god tid och inte chansa i sista stund?

Håkan Hansson skrev:Vi är ju mitt i en semesterperiod och en del är säkert inte ens hemma. I vanlig ordning gör inte journalister någon egen analys.Klicka för att utvidga...
Nja, hur många pass får de in per dag månntro? De har ju 11000 liggandes i malmö tydligen...

Jens Nilsson skrev:Igår eftermiddags var det 3-4 timmars kö för uthämtning i Göteborg. Då blir det nog lätt att man avvaktar ett tag om man inte behöver det just nu.Klicka för att utvidga...
Det där tror jag mer på i så fall. Men där jag bor var det max 10 min väntetid i fredags kring lunchtid, såg flertalet som knallade in och fick sina pass medan jag väntade på att bli fotograferad... Märkligt att det skiljer så pass.

ekf skrev:Mjo, men något som allt det har gjort borde väl ha varit att lära sig att vara ute i god tid och inte chansa i sista stund?Nja, hur många pass får de in per dag månntro? De har ju 11000 liggandes i malmö tydligen...Det där tror jag mer på i så fall. Men där jag bor var det max 10 min väntetid i fredags kring lunchtid, såg flertalet som knallade in och fick sina pass medan jag väntade på att bli fotograferad... Märkligt att det skiljer så pass.Klicka för att utvidga...
Det är säkert en kombination av olika anledningar. Det måste väl inte bara vara en? Polisen har väl inte full bemnanning på expeditionerna just nu heller. Finns säkert fler anledningar.

Samma psykologiska fenomen som skapat kaos på Arlanda och andra flygplatser. "bra att vara ute i god tid". Svårt för många att motstå den impulsen skulle jag säga. Hämtar de inte ut sina pass så blir det ju en dubbel intäkt till staten(när de verkligen behöver sina pass) så jag klagar inte utifrån den aspekten.

Håkan Hansson skrev:Det är säkert en kombination av olika anledningar. Det måste väl inte bara vara en? Polisen har väl inte full bemnanning på expeditionerna just nu heller. Finns säkert fler anledningar.Klicka för att utvidga...
Det stod ju att de har extrabemanning? Har de även haft i Luleå för att få folk att hämta passen.

Kamrat hade tid för passfix (Karlstad), var tomt när han var där. Både när han kom dit en 10 min innan å när han gick.

Nu är vi tvånsom upplevt samma sak. Slump????

Jag tror absolut en stor del har beställt pass med motiveringen "bra att vara ute i god tid", precis som @Tockstew skriver. Börjar ju fan själv fundera på om jag skall boka tid snart då mitt pass går ut nästa år.

Men det KAN ju vara så att en del som betsällt pass först vid fototillfället blev på det klara med att det var 7-12 veckors leveranstid och helt plötsligt var den planerade resan inte längre möjlig att genomföra (eller så har man stått i kö en natt eller två för att få ett tillfälligt pass). Då kanske man inte ställer sig i kö för att hämta ut passet eftersom det inte är relevant att nyttja på en månad eller så men inte tusan hade man då valt att bara lämna kön och inte beställa ett pass?

Om polisen hade hållt sitt tidigare löfte om max 5 dagars leveranstid hade jag kanske blivit irriterad över att folk inte hämtar passet i tid, men nu tycker jag polisen grovt misskött sina åtaganden och då kan man förstå att vissa väljer att göra en passiv protest

Nja!

Uthämtning av färdiga pass har väl ändå inte inneburit extrem väntetid så att inte hämta ut ett färdigt pass handlar nog mer om generell slöhet.

Back