Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

jonten

Medlem
Kollega berättade en småskoj historia idag, dottern hade en resa till typ ngn spansk ö. Hon köade för att få rosa pass då hennes inte kom i tid. Typ 72 timmar senare i kö på Arlanda så blir det hennes tur. Väl framme så säger dom, du får inget rosa pass du har Nationellt idkort och det funkar dit du skall åka...
Köat totalt i onödan, men hur kan man inte läsa på innan.... Herregud
 

SK989

Medlem
Kollega berättade en småskoj historia idag, dottern hade en resa till typ ngn spansk ö. Hon köade för att få rosa pass då hennes inte kom i tid. Typ 72 timmar senare i kö på Arlanda så blir det hennes tur. Väl framme så säger dom, du får inget rosa pass du har Nationellt idkort och det funkar dit du skall åka...
Köat totalt i onödan, men hur kan man inte läsa på innan.... Herregud
Tyvärr väldigt många svenskar, inklusive incheckningspersonal ibland, som tror att pass är ett absolut måste vid resor utanför Norden trots att nationellt ID-kort för svenskar funnits i snart 20 år...
 

intuition

Medlem
Är det någon som vet hur tillfällig prissänkningen är på nationellt ID-kort?

Eftersom det bara kostar 100kr nu mot 400kr ordinarie pris, är det lönsamt att byta ut det i förtid. Jag har knappt 1 år kvar på mitt nuvarande och matematiken blir då att jag betalar 100kr för 4 års "förlängning". Bra deal. Väntar jag med att förnya mina normala 10-11 månader däremot så har priset antagligen återgått till 400kr.

Så om någon har sett eller hört något om hur länge prissänkningen kan tänkas pågå så vet man om man ska stressa igång och byta kortet så fort man får tag på en tid, eller om man kan lugna sig till hösten.
 

adhoc76

Medlem
Ingen vet. Syftet är ju att avlasta passhanteringen så att folk väljer nationellt ID istället. Köerna är fortsatt långa…
 

Valley

Medlem
Någon som har koll på om man kan lita på att det tar en vecka för nationellt idkort? Har just lusläst alla regler och om man har settle status i UK får man komma in med nationellt idkort, detta underlättar för mig men hur många dagar efter ansökan bör jag stanna i Sverige för att vara säker på att ha fått idkortet vid hemresa till UK?

Hade mitt på en vecka.
Fixade det i Åmål och hämtade ut i Karlstad
 

miamiflyer

Medlem
Någon som har koll på om man kan lita på att det tar en vecka för nationellt idkort? Har just lusläst alla regler och om man har settle status i UK får man komma in med nationellt idkort, detta underlättar för mig men hur många dagar efter ansökan bör jag stanna i Sverige för att vara säker på att ha fått idkortet vid hemresa till UK?
Tänk på att du måste ha ett giltigt pass vid utresa från Sverige oavsett om UK accepterar ID kortet.
 
Toppen