Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

pedantic

Medlem
Försöker klura ut vad som gäller vid uthämtningen av pass och nationella ID-kort; måste man vid uthämtningen ha en giltigt legitimation eller räcker det att ha det enbart vid ansökan? Är något oklart på Polisens sajt kring det hela. :eek:

Vid ansökan, ja. Inte vid uthämtning.

Skumt, när jag hämtade mitt pass och id för någon veckan sen så ville dom ha mitt körkort som id

Det sker alltid kontroll. Det står klart och tydligt att ID krävs. Man kan använda pass/id som sen makuleras om de fortfarande är giltiga. Då kanske man inte tänker på att man legitimerat sig.

Verkar i så fall som rutinerna ändrats. De två senaste gångerna jag hämtat ut pass/nationellt id (vilket nu är tre år sedan, senast), så skedde en kontroll inte mot något id jag hade med mig (det efterfrågades aldrig), utan mot det NYA passet som jag hämtade ut. Vilket känns synnerligen rimligt i min mening, det är ju per definition den senaste och korrektaste handlingen.

Tack för alla svaren! :)

Jag har även ringt till Polisens 114 14 och fick svaret att det är "kvittot på betald ansökan eller giltig id-handling" är det som gäller när man ska hämta ut nya id-handlingar.

Men att döma av svaren i tråden så verkar det ytterst oklart hur det funkar i praktiken.

Kör på en så kallad "hängslen och livrems"-lösningen istället;
  • Ansöker om nationellt id och pass vid tillfället i början av augusti
  • Hämtar ut det nationella id-kortet veckan efter, det borde inte vara några problem att hinna med det innan gamla passet går ut
  • Hämtar ut nya passet med det nya nationella id-kortet, i fall att det dröjer till efter 1 september så finns det en back up id-handling
Det blir ju lite dyrare men (troligen) strulfritt. :D
 

SK989

Medlem
Var står det? Om du menar på Hämta pass eller id-kort | Polismyndigheten så står det under rubriken "Ta gärna med kvitto" enbart i en bisats som nämner att man måste ha med kvitto och id-handling om polisens IT-system ligger nere. På Giltiga id-handlingar | Polismyndigheten nämns bara att det gäller vid ansökan.
Precis. Det säger sig självt egentligen - det nya passet/ID-kortet är ju en giltig ID-handling för att verifiera att du är du. Vidare är det en del personer som inte hade någon ID-handling vid ansökan (t.ex. för att de blivit stulna) och istället haft mig sig en nära anhörig som intygar den sökandes identitet, kan vara t.ex. ens fru eller syskon. Om det nya passet eller ID-kortet inte i sig är en godkänd ID-handling för att intyga att jag är jag skulle man alltså behöva ha en intygsgivare med sig också för att hämta ut den nya ID-handlingen, vilket alltså inte är fallet.
 

Hyveln

Medlem
7D4123F9-F518-4D2B-886D-DDC6D17BB4EE.png


Tappade i stort sett hoppet om att hinna få pass när jag såg detta. Ansökte 16/5, behöver hämta ut pass senast 23/6 (v.25) för att kunna resa till USA. Har dock hört om flera som fått sina pass snabbare än det som står ovan, men att få det 2 veckor ”tidigt” känns långsökt. Så surt att maskinen gick sönder då det annars troligen gått vägen.
 

tågnörd

Medlem
Sitter i samma sits som @Hyveln men 10 dagar senare och resa österut. Överväger våra alternativ nu.

Dum fråga kanske, men skulle nationellt ID-kort accepteras vid Schengen-gränsen? Nej? Resenären i fråga har dubbla medborgarskap och kommer in och ut ur Japan lätt, men måste ju styrka sitt svenska medborgarskap när vi passerar München.
 

NotRyan

Medlem
Sitter i samma sits som @Hyveln men 10 dagar senare och resa österut. Överväger våra alternativ nu.

Dum fråga kanske, men skulle nationellt ID-kort accepteras vid Schengen-gränsen? Nej? Resenären i fråga har dubbla medborgarskap och kommer in och ut ur Japan lätt, men måste ju styrka sitt svenska medborgarskap när vi passerar München.
Huvudregeln är att pass måste uppvisas när man passerar Schengens yttre gräns. Nationellt ID-kort fungerar inte, sedan finns det undantag när det kan fungera, som när en svensk kommer hem och passerar Schengens yttre gräns i Sverige.
 

tågnörd

Medlem
Huvudregeln är att pass måste uppvisas när man passerar Schengens yttre gräns. Nationellt ID-kort fungerar inte, sedan finns det undantag när det kan fungera, som när en svensk kommer hem och passerar Schengens yttre gräns i Sverige.
Ah, om bara Haneda - Arlanda hade flugits som planerat.. tack för svaret :)
 

SK989

Medlem
Huvudregeln är att pass måste uppvisas när man passerar Schengens yttre gräns. Nationellt ID-kort fungerar inte, sedan finns det undantag när det kan fungera, som när en svensk kommer hem och passerar Schengens yttre gräns i Sverige.
Nationellt ID-kort är giltigt också vid resor till länder utanför Schengen så länge landet är med i EU, t.ex. Irland, Cypern eller Kroatien. Behövs inget pass. Ska man resa till ett land utanför Schengen som inte är med i EU krävs pass men ärligt talat så är det ju sällan någon i själva passkontrollen som kontrollerar vart du ska resa utanför Schengen. Inte heller frågar nån när du som EU-medborgare ankommer till Schengen varifrån du rest, mig har det i vart fall aldrig hänt såvitt jag kan komma ihåg. På Frankfurts flygplats provade jag en gång att visa upp mitt nationella ID-kort i passkontrollen när jag ankom från USA. Gick hur bra som helst.
 
Last edited:

miamiflyer

Medlem
Nationellt ID-kort är giltigt också vid resor till länder utanför Schengen så länge landet är med i EU, t.ex. Irland, Cypern eller Kroatien. Behövs inget pass. Ska man resa till ett land utanför Schengen som inte är med i EU krävs pass men ärligt talat så är det ju sällan någon i själva passkontrollen som kontrollerar vart du ska resa utanför Schengen. Inte heller frågar nån när du som EU-medborgare ankommer till Schengen varifrån du rest, mig har det i vart fall aldrig hänt såvitt jag kan komma ihåg. På Frankfurts flygplats provade jag en gång att visa upp mitt nationella ID-kort i passkontrollen när jag ankom från USA. Gick hur bra som helst.
ID kortet godkänds också av vissa länder som t.ex. Serbien och Bosnien. Problemet är att Sverige inte låter en svensk medborgare resa ut direkt från Sverige till non-EU non-Schengen, men en icke-Svensk EU medborgare får göra det... På ARN har jag alltid fått visa boardingkort på vägen ut.

Jag har aldrig själv haft problem med att komma tillbaka in till EU genom att visa ID kortet.
 
Toppen