Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

Försöker klura ut vad som gäller vid uthämtningen av pass och nationella ID-kort; måste man vid uthämtningen ha en giltigt legitimation eller räcker det att ha det enbart vid ansökan? Är något oklart på Polisens sajt kring det hela. :eek:

Har hittat en tid i början av augusti och ett pass som går ut 1 september, men med produktionstider på över en månad så finns det en risk att det befintliga passet hinna gå ut innan man hämtat ut det nya.
DU måste ha gilltig legitimation, pass, nat id eller körkort

Vad gäller för provisoriskt pass för barn? Måste man fylla i en sån där blankett med medgivande från båda föräldrar + vittnen? Och är det lättare att få ett provisoriskt pass på Skavsta än Arlanda? Tänker att kön kanske är kortare där..

Jag såg precis att sonens pass troligen blir klart efter att vi kommer hem från resan vi tänkte åka iväg på (Preliminära leveransdatum av pass beroende på ansökningsperiod | Polismyndigheten Funderar på om vi ska avboka hela skiten eller om jag ska campa ute vid Arlanda med en sexåring..

Det sker alltid kontroll. Det står klart och tydligt att ID krävs. Man kan använda pass/id som sen makuleras om de fortfarande är giltiga. Då kanske man inte tänker på att man legitimerat sig.
Verkar i så fall som rutinerna ändrats. De två senaste gångerna jag hämtat ut pass/nationellt id (vilket nu är tre år sedan, senast), så skedde en kontroll inte mot något id jag hade med mig (det efterfrågades aldrig), utan mot det NYA passet som jag hämtade ut. Vilket känns synnerligen rimligt i min mening, det är ju per definition den senaste och korrektaste handlingen.

Verkar i så fall som rutinerna ändrats. De två senaste gångerna jag hämtat ut pass/nationellt id (vilket nu är tre år sedan, senast), så skedde en kontroll inte mot något id jag hade med mig (det efterfrågades aldrig), utan mot det NYA passet som jag hämtade ut. Vilket känns synnerligen rimligt i min mening, det är ju per definition den senaste och korrektaste handlingen.
Jag kom att tänka på den här klassiska sketchen: :D

Okej, det är precis tvärtemot det som står på polisens hemsida och verkar i ärlighetens namn väldigt konstigt.

Toppen