Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

Även svenska polisen verkar vara lite konspiratoriska precis som vissa här i tråden, då de tycker att kritik mot polisen är en del av en påverkandekampanj… Personligen får man ju lite andra dåliga vibbar när kritik mot polisen inte tolereras.

Bilden på tomma passexpeditionen: Har nu polisanmälts
Arbetstiden som lades på att upprätta polisanmälan mot medborgaren i fråga hade väl lämpligen kunnat lagts på att hantera ett antal ytterligare passansökningar?
Skulle vara kul att höra om polisen tänkt polisanmäla SvD:s ledarredaktion också?
Anders Thornbergs handlingskraft är på låtsas | Peter Wennblad | SvD Ledare

Last edited:
Såg den där bilden och hade nästan svårt att tro att den var sann.
Passerar ofta expeditionen i Göteborg och där är det minsann aldrig tomt, fullt med folk utanför varje dag

Korkad som man är så. Trodde jag hade gott om tid kvar på giltighetstiden :(
Hur man kan göra något så korkat bokningssystem är obegripligt. Tänkte att jag kan chansa, som Fru Valley gjorde. Åkte ner till Polisen för att se som om det månne kunde lyckas även för mig. Var tokkört. Fick jaga rätt på första lediga tid inom 150km radie. Och som Polisen sa, sök regelbundet efter återbud.
Sagt och gjort. Några timmar senare dök det upp en tid i Karlskoga redan 16 april. Men, den kan man inte enkelt boka om till då man redan är bokad.
Först måste man avboka sin tid. Och en tid försvinner uppenbarligen på några sekunder, så den gubben gick inte.
Strategin blev att regelbundet leta bland alla stationer inom acceptabel radie, i princip samtidigt. Och plötsligt händer det.
Åmål hade en tid några timmar senare.

Men det som jag inte begriper är varför man inte kan göra som man gör med körkortet. Jag får hem ett brev att nu är det dags att förnya.
Är det månne någon lag som förbjuder det? Eller har inte någon smidig tjänsteman kommit på en sådan lösning ännu?

Måste säga att Polisen var hyfsat serviceminded om man gick till rätt lucka. Åkte till Borås den 19/3 och passet skulle komma 6-7 arbetsdagar senare. Låg med två poängbokningar till BKK, en den 7:e arbetsdagen, tisdagen (29/3) och en på fredagen (1/4) för säkerhets skull. När passet inte hade dykt upp på måndagen var det bara att boka av tisdagsresan. Knatade in till den vanliga expeditionen hos polisen i Skövde på tisdag em och vänlig konstapel slog på datorn och sa att det kommer på torsdag eller högst troligt fredag. Frågade var passen tillverkades, men det kunde (fick han antagligen) inte svara på. Ringde polisen på torsdagen och kom till min förvåning fram efter 20 minuter, runt 11.45 och fick svaret att passet inte hade tillverkats ännu. Bara att boka av resan dagen därpå. Satt i möte och när jag kollade SMS.n runt 15, hade ett SMS kommit ca 13.30 att jag kunde hämta upp mitt pass:eek: En timme senare var en ny resa bokad dagen därpå, samma som hade bokats av några timmar tidigare. Finnair business, med Alaskan poäng.

På väg till passexpedition GBG efter att på måfå kollat bokningssite och hittat tid om 1 timme. Tips att kolla kring storhelger som dessa då folk antagligen bokat sig utan att kolla kalendern = avbokningar.
quick-silver-x-men.gif

Toppen