miamiflyer
Medlem
Tyvärr, har varit utvandrad i snart 10 år…Har du inget svenskt bankkonto längre?
Dessutom (från artikeln):
Tyvärr, har varit utvandrad i snart 10 år…Har du inget svenskt bankkonto längre?
Dessutom (från artikeln):
Tyvärr, har varit utvandrad i snart 10 år…
Riktigt så illa är det nog inte, men visst blir det krångligare för personer i din situation.Återigen ska det försvåras för oss utlandsboende, jag har nämligen inga av dessa e-legitimationer, försökte registrera mig för Freja eID men tror inte att jag blir godkänd då jag inte bor i Sverige. Tur att jag hann boka en tid innan denna idioti. Är nästa steg att förbjuda oss utlandssvenskar att förnya sina pass under sina Sverigebesök?
Samma här, det har inte hindrat mig från att behålla mina konton. Annars ska det bara vara att öppna ett nytt. Banken har inte rätt att neka dig att öppna ett basic konto.
Riktigt så illa är det nog inte, men visst blir det krångligare för personer i din situation.
"Har du inte e-legitimation kan du använda ett ombud eller ringa 114 14
Du kan ta hjälp av någon som har en e-legitimation (ombud) och be denne hjälpa till, exempelvis för barn som inte har e-legitimation. Då måste ombudet identifiera sig med sin e-legitimation och sedan boka tid för den eller dem som hen är ombud för. Ombudet anges automatiskt som person nummer ett i bokningen.
Har du inte ett ombud eller kan använda e-legitimation kan du ringa till 114 14 och få hjälp av polisens operatörer att boka en tid. Polismyndigheten ser även över efter ytterligare lösningar för de som inte har eller kan använda e-legitimation. Du som ringer in behöver inte ha e-legitimation."
E-legitimation för bokning av tid för ansökan om pass eller nationellt id-kort | Polismyndigheten
This!OT - men i vissa fall beror det på var man har flyttat till. Det finns t ex finansiella institutioner som säger upp kundrelationen om man blir skattskyldig i USA.
Lite undrande så måste jag fråga varför du har bokat två tider överhuvudtaget?
Den andra tiden hade kanske någon bättre behövande kunnat tagit.
Men du behöver inte svara, jag tycker personligen att det är helt förkastligt att göra på det viset oavsett, när alla vet hur situationen är.
Hade samma erfarenhet på Globen Polisstationen när jag hämtade för styvt tre veckor sedan.ID-Kortet kom snabbt. Fick det hämtat i torsdags, på en i princip soptom polisstation. Inte någon av de hela 2 andra som satt och väntade hade ett pass- eller id-ärende.
För nyfikenhetens skull gick jag in och letade efter första bästa tid för pass. Som jag trodde. Ingen tid dök upp som ledig.
Nästa steg är nog att förbjuda utlandssvenskar...Återigen ska det försvåras för oss utlandsboende, jag har nämligen inga av dessa e-legitimationer, försökte registrera mig för Freja eID men tror inte att jag blir godkänd då jag inte bor i Sverige. Tur att jag hann boka en tid innan denna idioti. Är nästa steg att förbjuda oss utlandssvenskar att förnya sina pass under sina Sverigebesök?