Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

ARN-MIA

Medlem
Nu infört påsk har det ju varit skräckartiklar om extrema köer till provisoriskt pass. Jag ska åka på en resa med en mindre grupp den 22 april där en av oss (inte jag) just nu står utan pass. Hen har i princip gett upp om att kunna åka med, men hur stort tryck är det rimligt att det är på expeditionen för provisoriskt pass på Arlanda veckan efter påsk?
Mars till Augusti är alltid mycket på provisoriskt pass expeditionen och med fortsatta problem med att få tider lär det fortsätta att vara ett mycket högt tryck som gäller fram till efter sommaren. Om din vän gärna vill med så är det bara att börja köa kvällen innan, åka till Skavsta eller skippa resan.
 

micke99

Medlem
Har ni testat pass fur alle? Bara att googla. Jag kunde imorse fått en tid 22april i klippan skåne efter 11min sökning
 

Hachans

Medlem
Har ni testat pass fur alle? Bara att googla. Jag kunde imorse fått en tid 22april i klippan skåne efter 11min sökning

Det där verktyget är anledningen till att köerna är så långa. Nu kommer det tendenser att folk som inte behöver boka pass bokar tider för säkerhets skull.

Det ryktas om, men det är bara ett rykte, att polisen (eller leverantören snarare) kan se vilka bokningar som är gjorda med skriptet och att de som använt det kommer nekas/avbokas snart.

Som sagt, jag vill poängtera att det bara är ett rykte, även om det kommer från för mig en mycket trovärdig källa.

Ur ett rättviseperspektiv vore detta bra tror jag.
 
Det där verktyget är anledningen till att köerna är så långa. Nu kommer det tendenser att folk som inte behöver boka pass bokar tider för säkerhets skull.

Det ryktas om, men det är bara ett rykte, att polisen (eller leverantören snarare) kan se vilka bokningar som är gjorda med skriptet och att de som använt det kommer nekas/avbokas snart.

Som sagt, jag vill poängtera att det bara är ett rykte, även om det kommer från för mig en mycket trovärdig källa.

Ur ett rättviseperspektiv vore detta bra tror jag.

Så länge man bara boakt 1 tid så ser jag inget problem med hur man har bokat tiden. Det vore lite som att SAS skulle avboka de som sökt en resa via awardfares/awardhacks/awardplanner istället för att ha sökt via sas.se. Uppenbarligen har Polisens, och SAS, webbsida mer att önska.

Att däremot boka flera tider som var möjligt tidigare, är helt värdelöst och dessa bör avbokas.
 

micke99

Medlem
jag tycker inte om iden om sälja tider etc. men om man behöver en tid i när tid så kan man tasta det, Jag behöver ingen tid men testatde igår fm, efter ca 10min hade jag en tid i Klippan 22/4 13:00 som jag så klart ej bokade.
 

Hachans

Medlem
Så länge man bara boakt 1 tid så ser jag inget problem med hur man har bokat tiden. Det vore lite som att SAS skulle avboka de som sökt en resa via awardfares/awardhacks/awardplanner istället för att ha sökt via sas.se. Uppenbarligen har Polisens, och SAS, webbsida mer att önska.

Att däremot boka flera tider som var möjligt tidigare, är helt värdelöst och dessa bör avbokas.

Att använda sig av ett API som finns (exempelvis från SAS), eller från leverantörer som säljer sådana tjänster (Expertflyer) kan knappast jämföras med att utnyttja sårbarheter i dåligt kodade webbsidor för att kringgå ett system som inte är tänkt att fungera på det sättet. Dessa är tjänster som är tänkta att ge möjlighet för andra att komma åt data. Polisens kösida är knappast tänkt för detta.
 
Att använda sig av ett API som finns (exempelvis från SAS), eller från leverantörer som säljer sådana tjänster (Expertflyer) kan knappast jämföras med att utnyttja sårbarheter i dåligt kodade webbsidor för att kringgå ett system som inte är tänkt att fungera på det sättet. Dessa är tjänster som är tänkta att ge möjlighet för andra att komma åt data. Polisens kösida är knappast tänkt för detta.

jag vet inte om du testat scriptet(?), men allt det gör är att den söker dag för dag, utan att du behöver trycka på ”nästa dag” varje gång. Och om inget finns ledigt så börjar den om igen. Det är lixom inte mer avancerat än så. Hur som helst kan man ju ändå bara boka 1 tid numera, så det är väl ett ypperligt sätt att faktiskt boka sig en tid (om man behöver). Är det inte mer rimligt att Polisen åtgärdar problemet istället för att straffa kreativa lösningar.

Jämförelsen med SAS tycker jag absolut är relevant. Det 3:e parts sidor gör är att lista alla lediga awards på ett sätt SAS inte själv vill visa det (dag för dag).
 
Last edited:
Toppen