Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

Tog nytt pass i Januari och det fanns inga tider alls i hela göteborgs regionen utom en tid i stenungsund som jag snabbt bokade upp.
Åkte 6 mil och kom fram 20 minuter före min tid. Jag gick in och tog min kölapp och scannade av lokalen. Var 1 person där inne.
3 st passluckor fanns det :eek:
Då det fortfarande var restriktioner gick jag ut och väntade på min tur. Personen innan kom ut och jag gick in för att värma mig och mitt nummer plingade till. Passet tog 5 min att göra.
Inga nya personer hade kommit in och inga stod utanför och väntade, men alla tider var upptagna o_O

Det kanske är som i Stockholm 2017:
Passhandläggare bokade fejktider | Publikt
 
Tog nytt pass i Januari och det fanns inga tider alls i hela göteborgs regionen utom en tid i stenungsund som jag snabbt bokade upp.
Åkte 6 mil och kom fram 20 minuter före min tid. Jag gick in och tog min kölapp och scannade av lokalen. Var 1 person där inne.
3 st passluckor fanns det :eek:
Då det fortfarande var restriktioner gick jag ut och väntade på min tur. Personen innan kom ut och jag gick in för att värma mig och mitt nummer plingade till. Passet tog 5 min att göra.
Inga nya personer hade kommit in och inga stod utanför och väntade, men alla tider var upptagna o_O
Det är ändå "pandemins" fel...
 

Hachans

Medlem
Tänk vad lätt det kan vara att bli av med problemet att folk bokar upp tider för att sälja.

Ja, men det tog dem mer än en månad. Deras captcha är ju också så dålig att en bot kan kringgå det. Och kommer verkligen någon stoppas om de angett fel namn? Jag kan redan nu se snyfthistorierna i Expressen.

De har ett problem med hur ogenomtänkt systemet är. Och en totalt inkompetent IT-avdelning.
 

Hachans

Medlem
Sannolikt så handlar det om en resursfråga. Det har gjorts en offentlig upphandling med X kr som budget.

Säkerligen det inblandat också. Men kanske är naiv, min arbetsgivare hade problem med spam i nyhetsbrevsregisteringen. Ett email till supporten på webbhotellet och tre timmar senare var en captcha på plats.

Men någonstans är det ju problem med kravatällaren också. Det är ju inte första dåliga systemet som polisen utvecklar och använder.
 

intuition

Medlem
Så här i backspegeln kan man ju säga att bokningssystemet är dåligt, men det har ju varit väldigt smidigt och väl fungerande i en annan miljö. Det är ju i praktiken inte mer avancerat än en tidsbokning till Frisören Ann-Marie på salongen klippi-klipp. Finns ingen anledning där att ha bot-skydd och bank-id verifikation på den som bokar.

Därför har det ju varit bra med ett väldigt simplet bokningsflöde. Ska hela familjen ha nya pass? Klicka i 4 personer - klart.

Nu finns ju då skäl att förändra och implementera bot-skydd och ev kräva bank-id, men att säga att en kravställare för x antal år sedan skulle ha lagt med det i upphandlingen bara för att "det kan man aldrig veta när det kan vara bra att ha" är inte rimligt.
 
Toppen