Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

ekf

Medlem
Uthämtning av färdiga pass har väl ändå inte inneburit extrem väntetid så att inte hämta ut ett färdigt pass handlar nog mer om generell slöhet.
Kan ge mig på att det här är samma gäng som kommer att vara upprörda när de får välja mellan att köa en arbetsdag utanför polisstationen för att få ut passet, eller se det åka till destrueringsmaskinen eftersom de inte hann fram i kön i tid... För att vara ute i god tid är ju inget man tränat på tidigare i processen eller så...
Nåja, lite överdrivet kanske. Polisen sa i något uttalande idag att de naturligtvis skickar påminnelser först.. för även de ser väl ett berg av extrajobb annars...
 
Nja!

Uthämtning av färdiga pass har väl ändå inte inneburit extrem väntetid så att inte hämta ut ett färdigt pass handlar nog mer om generell slöhet.

Det beror väl på vad man klassificerar som extrem väntetid. Min dotter skulle hämta ut nationellt id i Göteborg igår men gav upp efter en timme då hon kommit fram 70 nummer och hade 220 kvar framför sig. Så nytt försök om några veckor när det förhoppningsvis lugnat ner sig lite.

Sen verkar det vara väldigt olika i olika delar av landet om man ser till vad SVT rapporterade idag.

Nya pass som inte hämtats ligger på hög hos polisen | SVT Nyheter
 

Kris

Medlem
Polisen sa i något uttalande idag att de naturligtvis skickar påminnelser först.. för även de ser väl ett berg av extrajobb annars...
Och eftersom det inte är ett automatiserat system som skickar ut påminnelser samt att berget med färdiga pass inte ryms i organiserade kartotek behöver snart en stor del av manskapet jobba med att manuellt skicka påminnelser...? :eek::confused::)
Not based on a true story...men är ju rafflande att se vilket steg i näringskedjan som går sönder härnäst.
 

Hachans

Medlem
Det beror väl på vad man klassificerar som extrem väntetid. Min dotter skulle hämta ut nationellt id i Göteborg igår men gav upp efter en timme då hon kommit fram 70 nummer och hade 220 kvar framför sig. Så nytt försök om några veckor när det förhoppningsvis lugnat ner sig lite.

Sen verkar det vara väldigt olika i olika delar av landet om man ser till vad SVT rapporterade idag.

Nya pass som inte hämtats ligger på hög hos polisen | SVT Nyheter

Ja, har en släkting som tidigare blivit kommenderad att jobba på pass. Takten som pass delas ut varierar jättemycket beroende på hur snabbt personerna jobbar och hur arbetet är organiserat på expeditionen. När jag hämtade ut mitt pass tog det en timme sist. 50 minuter av väntan pga 6 personer framför varav typ 4 hade andra ärenden som också hanterades av samma person på Polisen. När det började bli tjockt i vänthallen så kom det någon chef som sa till alla som tog passbilder att de fick börja trycka fram folk som skulle hämta och då gick det undan. Gluttade på hämtakön på deras display när jag kom fram och då var det 70 pers bakom mig. Men det var min lokala station som verkar vara väldigt oorganiserad. Där min släkting jobbar har de två pers som bara jobbar med utdelning. Där tar det sällan mer än tio minuter.
 

trekker

Medlem
Ansökte idag i Västerås, 10 veckors leveranstid just nu. Fick även berättat att det rabatterade priset på 100 kr för nationellt id inte gäller när man ansöker om pass samtidigt så var bara att hosta upp 800 kronor.
 

Tomas E

Medlem
Ansökte idag i Västerås, 10 veckors leveranstid just nu. Fick även berättat att det rabatterade priset på 100 kr för nationellt id inte gäller när man ansöker om pass samtidigt så var bara att hosta upp 800 kronor.
Den informationen har väl varit väldigt tydlig? Polisen har sänkt avgiften för att uppmuntra folk att söka nationellt ID istället för pass (eftersom nationellt ID funkar för de flesta), inte för att få folk att söka både och.
 

trekker

Medlem
Den informationen har väl varit väldigt tydlig? Polisen har sänkt avgiften för att uppmuntra folk att söka nationellt ID istället för pass (eftersom nationellt ID funkar för de flesta), inte för att få folk att söka både och.
Ingen aning, inte läst mer än att de sänkt priset till 100 kr. Trodde ju i min dumhet att det handlade om att ge rabatt pga deras egen fuck up, men så värdet ju inte.
 

Tomas E

Medlem
Ingen aning, inte läst mer än att de sänkt priset till 100 kr. Trodde ju i min dumhet att det handlade om att ge rabatt pga deras egen fuck up, men så värdet ju inte.
Skulle de kompensera för leveranstiden skulle de ju ge rabatt på pass istället, eftersom man får vänta pinsamt länge på dem, och ta ordinarie pris för nationellt ID-kort, eftersom det kommer lika snabbt som förr. :D
 

miamiflyer

Medlem
Idag fick jag ett mail om att mitt pass finns att hämta på ambassaden i DC. Oväntat snabbt då 10 veckor var leveranstiden som jag blev sagd när jag ansökte 15.07
 
Toppen