Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Länge sedan jag var med om prioboarding i Umeå - fast å andra sidan, det är inte så trevligt att kliva på bland dom första om man sitter långt fram i Plus vintertid eftersom det drar kallt från dörren och man sitter och fryser tills boarding är klar och dörren stängs.
Då kliver jag hellre på bland dom sista.

Och beträffande handbagaget som jag uppfattar är den största anledning till att man vill komma ombord tidigt. Är det inte bättre att flygbolagen blir hårdare på att kraven på antalet handbagage och storleken på väskorna följs så hade detta inte varit något problem ?
Nu riskerar man dessutom om man har t ex sin datorväska längst in i bagagehyllan att få den krossad av någon som tvunget ska ha in sin 20 kg tunga resväska...

/ TT

Jag tycker ändå att det för det mesta är prioboarding i Umeå på morgonflighterna. Sämre om man åker på eftermiddagen. Sen åker jag oftast i minus och då vill jag gärna komma på först så jag slipper leta plats för mitt handbagage flera stolsrader längre bort. Detta är också ett större problem på vintern då alla ska upp med sina extremt stora jackor på hyllan. Fördelen med prio är att man kan välja om man vill gå på först eller sist.

Många klagar på Köpenhamn som flygplats, men prio-boarding fungerar perfekt där, åtminstone alla gånger jag glidit förbi där, mycket tack vare "fållorna".

Och beträffande handbagaget som jag uppfattar är den största anledning till att man vill komma ombord tidigt.
/ TT

Jag är kanske då udda men jag vill komma ombord tidigt för att kunna varva ner och chilla (jag tycker att flygplan är avslappnande), inte för att få plats med handbagaget. Jag har min ryggsäck (flyger sällan med en rejäl kabinväska) alltid under sätet framför mig. Då har jag den både nära tillhands och under kontroll (dvs. undviker risk att datorn blir krossad).

Jag har gjort 20 st legs UME-ARN detta år och prio är ganska kasst. En del gånger struntar man i det och andra kör dem prio och sedan 15 sekunder senare välkomnar dem resten. Köttmuren är väldigt vanlig också vilket gör att man inte kommer längst fram till gaten på dessa 15sek.

Jag har både mailat och skickat klagomål till SAS flera gånger på att UME specifikt är riktigt kasst men det händer inte så mycket.

Jag har gjort 20 st legs UME-ARN detta år och prio är ganska kasst. En del gånger struntar man i det och andra kör dem prio och sedan 15 sekunder senare välkomnar dem resten. Köttmuren är väldigt vanlig också vilket gör att man inte kommer längst fram till gaten på dessa 15sek.

Jag har både mailat och skickat klagomål till SAS flera gånger på att UME specifikt är riktigt kasst men det händer inte så mycket.

UME är nog Sveriges sämsta flygplats på väldigt många punkter. Priobagage...aldrig hänt att det fungerat.
Säkerhetskontrollen suger.

Sedan så har vi den största arkitektblundern som någonsin skådats. Det måste vara någon förskoleklass som har kommit på att man ska ha en snurrdörr som det knappt kan passera två åt gången i.
Stoppar upp flödet något enormt och man lär få plocka upp ett antal ihjälfrusna lik utanför dörren under vinterhalvåret.
Satan så kallt det kan vara.
Kommer ihåg när det råkade fastna en lite större sten under ett av dörrbladen och simsalabim så var dörren fastkilad. Säkert någon genusarkitekt som stått för den smarta designen.

Toppen