Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Köttfållor?
Står för övrigt mitt i köttmuren och väntar på SK675 CPH-FRA skall boarda. Spännande å se hur exemplarisk prio boarding kommer skötas...

Edit1: Här går det undan... Grindarna öppnades strax efter jag skrev inlägget ovan. Två grindar vid gate D1. Första personen som försökte forcera grinden fick ett ilsket piiiip och ombads stiga åt sidan. En handfull resenärer mitt i muren blev sedan piiipta åt av andra grinden. Bra där. Problemet kvarstår dock, boarding har saktats ner med folk som skall borra sig tillbaka genom köttmuren osv.

Sitter nu och hoppas på seatblock. :)

Edit2: Seat block delivered. :D

Last edited:
Sedan kan man fortfarande fråga sig varför A och B går på först. Och inte först A och sedan B. Varför har man 2 zoner när de alltid går samtidigt?

Reste rutten igår och det fungerade bra! De nämnde tydligt att man skulle ha zon A+B på boardingkortet, en familj blev avvisade och förklarade det för barnen att det var pg att de hade en annan zon. Jante därför något flankad.

Jag gissar att man börjat med att boarda A+B samtidigt för att inte skapa för mycket förvirring och frustration, svenskarna klarar ju inte av en prioboarding så om det skulle vara två, som i prio A, sen prio B och sist "köttmuren", skulle nog folk få en stroke. Förhoppningsvis inför de gradvis boarding zonvis.

Sedan vet jag inte om jag inte tycker det är bra om de borde börja placera folk i Zon A och B beroende på vart i flyget de sitter snarare än deras status eller biljetttyp, tänker att det viktigaste på shorthaul är en snabb boarding och att det blir lättare om folk långt bak boardar först (menar alltså tex att alla +gold/plus från rad 15 och bakåt börjar, och att alla rest +gold/Plus boardar i B.

Last edited:
Sedan vet jag inte om jag inte tycker det är bra om de borde börja placera folk i Zon A och B beroende på vart i flyget de sitter snarare än deras status eller biljetttyp, tänker att det viktigaste på shorthaul är en snabb boarding och att det blir lättare om folk långt bak boardar först (menar alltså tex att alla +gold/plus från rad 15 och bakåt börjar, och att alla rest +gold/Plus boardar i B.
Har lekt med den tanken oxå. Kruxet är bara att prio/statuspax riskerar få sitt handbagage nerskickat till undre våningen till förmån för köttmurshandbagage. Om man skall optimera på att fylla planen snabbt behöver man nog angripa handbagage-dilemmat också.

Har lekt med den tanken oxå. Kruxet är bara att prio/statuspax riskerar få sitt handbagage nerskickat till undre våningen till förmån för köttmurshandbagage. Om man skall optimera på att fylla planen snabbt behöver man nog angripa handbagage-dilemmat också.

Köttmuren ska boarda efter A och B först boardat separat! Även om många ingår i A och B så borde det ändå vara nog plats i luckorna för A och Bs handbaggage. Förslagsvis har köttmuren även andra handbaggageregler

Idag kom jag till gaten tidigt nog för att lyssna och studera (räknade lite fel...)

1. Noterade att de nu priority boardar grupp a, b och c. Men beskrivningen (plus och star gold/diamond) var oförändrad. Vilka hamnar i grupp c?

2. Det står faktiskt priority boarding på tvskärmen på Arlanda! Inte bara den långa texten som scrollbar förbi som ingen ser och läser... Det har jag inte sett förut.

3. Folk blev avvisade, och det blev extra utrop om att ge plats till de som faktiskt har priority. Men fortfarande inte lätt att ta sig fram eftersom det bara var öppet på ena sidan av disken.

4. Ett gäng som stod bredvid mig långt bak diskuterade enligt "vi har grupp E. Plus sitter ju där fram, de borde gå på sist. Så vi går på nu!". De lyckades dock inte ta sig fram till gaten innan priority boarding var klar. Men det visar lite på resonemangen.... Ovanligt många andra satt dock kvar tills de hade avslutat prio boarding.

Buss gate i Krakow. En stor köttmur hade bildats när jag kommer fram till gaten. Utropet var som vanligt med priorirityboarding men köttmuren står kvar vilket får oss att sätta oss och titta på spektaklet (Ingen blev avvisad). Jag tycker att även fast det är buss gate så ska det vara priorityboarding, för om man missar första bussen så blir det lurigt att få in sitt handbagage.

Ingen prioboarding igår kväll på SK2031 UME-ARN. Välkommen till sas flygning sk2031 mot Stockholm. Planet står till vänster på plattan. Uselt. Vad är det som får gatepersonalen att fullkomligt strunta i det i vissa fall. Kan man söka kompensation för de gånger prioboarding uteblir? Inte för själva kompensationens skull, utan mer för att markera att man inte fått det som står ska ingå i medlemsnivåerna.

upload_2018-12-5_9-19-12.png

Ingen prioboarding igår kväll på SK2031 UME-ARN. Välkommen till sas flygning sk2031 mot Stockholm. Planet står till vänster på plattan. Uselt. Vad är det som får gatepersonalen att fullkomligt strunta i det i vissa fall. Kan man söka kompensation för de gånger prioboarding uteblir? Inte för själva kompensationens skull, utan mer för att markera att man inte fått det som står ska ingå i medlemsnivåerna.

Visa bifogad bild 82689
Länge sedan jag var med om prioboarding i Umeå - fast å andra sidan, det är inte så trevligt att kliva på bland dom första om man sitter långt fram i Plus vintertid eftersom det drar kallt från dörren och man sitter och fryser tills boarding är klar och dörren stängs.
Då kliver jag hellre på bland dom sista.

Och beträffande handbagaget som jag uppfattar är den största anledning till att man vill komma ombord tidigt. Är det inte bättre att flygbolagen blir hårdare på att kraven på antalet handbagage och storleken på väskorna följs så hade detta inte varit något problem ?
Nu riskerar man dessutom om man har t ex sin datorväska längst in i bagagehyllan att få den krossad av någon som tvunget ska ha in sin 20 kg tunga resväska...

/ TT

Toppen