Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

På CDG -> CPH var det prio boarding med fullt kaos men de stod på sig mot horden :) guldstjärna för gatepersonalen, med skyltning och avgränsare hade allas liv varit enklare

Förstår inte varför det inte skulle vara acceptabelt med avgränsningar här i Skandinavien... Då kan man ju lika gärna skippa dedicerade incheckningsdisksr och separat kö till säkerhetskontrollen, med hänvisning till "jante"...

Vilka sossar... AF/KLM, BA, Finnair, lyckas bra med det på Arlanda i alla fall...

Tänkvärt att till och med hemska Ryan får priority att fungera nästan alltid, även i Sverige.

Jag förstår inte vad han menar. Två köer skiljs åt med ett rep. Varför fungerar inte det i Skandinavien? Rep finns väl även här?

Kanske man har fått instrukrution ur ett rep fungerarav SK IT och därför inte kan få det och fungera????:eek:

Ingendera. För det första accepterar skandinaviska flygplatser otvetydligt prioboarding (för andra bolag). Skandinaviska passagerare som reser med andra bolag än SAS accepterar uppenbarligen också prioboarding.
Skandinaviska flygbolag?
Jag också inne på att eventuell jante snarare sitter hos ground handling än hos passagerarna. Det kanske är därför det inte går.

Sen vidhåller jag att det är svårt med prioboarding när över halva planen ser sig som prio och skall knö sig förbi andra med samma prioritiet. Det är också ett skäl för fållor. Då blir det tydligt för passagerarna, vilka andra som också är prio. Minns för 2-3 veckor sedan när jag blev tacklad av en herre i gaten på ARN samtidigt som han säger "ursäkta mig, men jag har guldkort".

För Lufthansa m.fl. bolag verkar det dock "acceptabelt" att använda sig av strikt prioboarding även i Skandinavien.
Jag har också länge hävdat att samma gatepersonal som kan sköta det vid en Lufthansa-flight på Landvetter, misslyckas när det står SAS på planet. Jag har nu svängt och hävdar att de klarar det inte på Lufthansa heller. De som klarar en riktigt bra boarding på Landvetter är Air Berlin, med sina boardinggrupper. Trots att det inte finns band förstår folk att nu får bara det med ett "X" på boardingkoret gå ombord.
Det kan också vara en bra lösning om det är "jante" som är problemet. Med det systemet behöver inte den egentliga orsaken till att vissa får gå ombord först ropas ut, utan det handlar vid gaten om vad det står på ditt boardingkort.

Toppen