Efter en månad i luften med olika flygbolag har jag många tankar kring priority boarding och jag undrar verkligen hur de kan misslyckas. Aldrig levererades en felfri boarding av SAS.
SAS
SK963 ARN-Hongkong (slutet av november) – Utrop om prio men alla rusar fram. Tyvärr fastnar man bakom två tonårsfamiljer. Till slut tar man sig förbi och kön verkar ovanligt lång. När vi är nästan framme säger mannen framför ”har verkligen alla dessa människor prioboarding” varav SAS-personalen tittar på biljetten för en kvinna som skickas iväg.
SK531 från ARN (F-terminalen) till London (11 december). Lång kö för att komma in till gaten och ingen prio-kö. Många amerikaner/britter muttrade och frågade mig om det inte fanns prio i Sverige? Då det var omöjligt att komma fram gick jag bort till servicedisken och frågade om det inte fanns prio på London-flyget även utanför gaten. Svaret blev ja men att jag skulle ”slå mig fram”. Självklart ville ingen plus eller *G göra detta utan fick snällt stå och vänta.
SAS ARN-Paris ToR (januari)
Utrop i Stockholm men gav upp när jag insåg att det var omöjligt att slå sig igenom hopen. I Paris fungerade det ganska bra med utrop men tror inte att det var någon kontroll av biljetter.
United flygningar till USA och Sydamerika (samt Copa i Sydamerika)
Som många tidigare i denna tråd har påpekat så fungerar prioboarding hos UA exemplariskt. Genom uppdelningen i boardinggrupper tar flygbolaget kontroll över hela processen och påstigningen går snabbare. Enligt uppgift ska ska grupperna även kunna delas upp efter del av planet och plats. Fönster har högre grupp än gång. Smart! Även intressant att *G räknas som grupp 2. Detta betyder att SAS skulle kunna premiera EBD bättre i framtiden om de nu vill utveckla programmet. (Utöver detta fick jag kostnadsfri uppgradering till plus på varje flygning. Plus med UA var dock inte särskilt ).
Avianca inom Latinamerika
Även Avianca använder boardinggrupper. Problemet var att ingen av de sju flygplatser som jag flög ifrån under min vistelse visste vad SAS var för något. På biljetten stod det EBD och nummer, men fel grupp. När jag påpekade detta ordnade det sig och här blev det grupp 1.
Swiss (Genève-London) i december
Prio fungerade och när alla släppts på kunde man gå fram i egen kö när man ville. Här var det buss från terminalen till flyget men för första gången upplevde jag att bussen var uppdelad i en priodel och en vanlig. När bussen kom till flyget öppnades först priodelen och när alla gått fram till trappan öppnades dörrarna till den vanliga delen. Smidigt!
Sammanfattningsvis så verkar SAS vara sämst och särskilt när de flyger från Norden. Visst prio-boarding är inte allt men när SAS säger att det är en perk så borde de börja leverera tjänsten. För SAS verkar systemet brista i både hårdvara och mjukvara. Någon som vet varför det är så svårt för just SAS? Måste vara lätt att fixa?