Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

SK963 ARN-HKG
Ingen priority boarding alls. Han öppnar boarding från boarding loungen och alla kommer hektist fram. Han bryr sig inte vem som gå ombord.
Dåligt för en internationell avgång med 3 klasser.

Denna vecka har jag upplevt två av de sämsta boardingar på länge.

GOT-ARN (gate 15): Stor klunga då planet är sent. Prio-boarding annonseras, enligt att först berätta att boarding öppnar och sedan berätta om prioritet. Det blir stökigt. Många försöka boarda, några försöker knö sig. Efter att gäng personer har börjat boarda kommer ett nytt utrop.
Då berättas det att det är kall vinterdag och kallt i gatebryggan, och att därför uppmanas raderna 20-29 att komma fram och boarda först. Så att vi inte skall behöva stå så mycket där och frysa. Hur nu det skulle hjälpa att 20-29 går på först?
Hur som helst så resulterar det i några av de som sitter där försöker knö sig. Några som nästan är vid agenten stannar och väntar. Någon som har priorirty vill flytta på sig. Annan med priority skall fortfarande fram först. KAOS! Ett redan försenat plan mer ännu mer sent.
Varför det var kallt i gatebryggan? En servicedörr stod upställd med en kloss.

ARN-CDG: (T5, gate 1) Gaten är stängd. Gaten öppnas och det byts direkt till "Final Call". Alla på en gång! Spring! Ett utrop om att det vore bra om alla boardar så snabbt som möjligt då boarding är sent påbörjad. Öh, jaha?
Hade det inte varit bättre att ropa upp att alla skall ta fram sina pass, som skall kontrolleras till Frankrike, så att inte var tredje person hade stannat för att leta upp det i väskan? Att det på TV-skärmen står "Show your ID" är också ganska dumt om det är pass man vill se. Jag såg flera körkort som blev nekande.

Palma till Stockholm 10:e jan. Prioboarding ropas ut, samtliga 183 pax försöker trycka sig genom gaten samtidigt.

Skrattretande. Vad är det med svenskar och ombordstigning?

Åtta x SK denna vecka ARN, CPH, OSL - prio-boarding annonseras, få lyssnar, alla på en gång, gate-personalen reagerar inte, alla passagerare blir stående i bryggan, väl ombord vill ingen stiga åt sidan när den irriterade personalen gör utrop etc..

Åtta x SK denna vecka ARN, CPH, OSL - prio-boarding annonseras, få lyssnar, alla på en gång, gate-personalen reagerar inte, alla passagerare blir stående i bryggan, väl ombord vill ingen stiga åt sidan när den irriterade personalen gör utrop etc..

Folk kan inte boarda ett plan.... Skall det vara så svårt att förbereda sig? Jag tar alltid av mig jacka/rock INNAN jag kommer in i planet så att jag kan lägga upp handbagage och jacka i overhead-bin och sätta mig så snart jag kommit till min rad. Det är SÄLLAN som det ens blir något stopp överhuvudtaget p.g.a mig...

Toppen