Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Fållor fungerar absolut. Har kuskat omkring lite i USA där både United kör det konsekvent och även LH på vägen hem. Men, det känns ju så j@vla trist bara. Infållad som en skock får, det hjälperju inte ens att jag står i grupp 1 :-(

Mm, den spärren fungerar ju inget vidare...
Ganska ofta är den dessutom inte öppen alls, så då hamnar man sist in för att man måste passera gate personalen.
När gate 17 används av KLM eller AF så används alltid fållorna. Det funkar perfekt!
Men jag har sett att är det LH, SAS eller BA så används dom inte!

Detta är också den gate där det är som trängst på Landvetter så utrymmet kan inte användas som ursäkt för att inte använda prioritera boarding.

Igår när jag flög SK690 LIN - ARN funkade priorityboarding mycket bra, utöver status och plus så fick sällskap med barn stiga på först och det sattes upp en skylt vid ena ingången och de som försökte boarda men hade status etc blev bortskickade. Att det funkade väl kanske har med den italienska groundservicen dock :) Ska bli intressant att se hur det går på väg från ARN till CPH nu!

Jag flög GOT - ARN i fredags.
Då sa de inte ens något om priority boarding for PLUS eller EBG osv. Utan de bara öppnade och släppte på folk.

På vägen hem igen ARN - GOT så sa de iaf att vad som gällde, men de verkade släppa på folk utan kontroll av plats/medlemsnivå.

Det hade ju varit trevligt att veta hur de tänker där. I sin reklam påstår de att dessa fördelar finns. Men när det väl kommer till kritan så tycks det inte gälla.

Jeg har spurt gate et par ganger hvorfor de gjør det slik. Svaret er at det går hurtigere, og de kjører bare priority når det er godt om tid...

Jeg har spurt gate et par ganger hvorfor de gjør det slik. Svaret er at det går hurtigere, og de kjører bare priority når det er godt om tid...
Ja, det är nog så att personalens arbetsinsats är lägre om man släpper alla samtidigt. En väl genomförd boarding kräver mer av personalen.

Ja, det är nog så att personalens arbetsinsats är lägre om man släpper alla samtidigt. En väl genomförd boarding kräver mer av personalen.
Klart som korvspad att detta är lättja! Att göra ett utrop och sen valla in kossorna rätt i fållan är bra mkt härligare än att hålla på och ställa massa krav och vara närvarande!

Jag har nog sett tröttheten i gate-personalens ögon på Arn, det finns förmodligen 1000 saker de hellre skulle vilja göra egentligen än stå där och leka kundvård. Jobbet kräver ju faktiskt en grad av service-mind för att det ska funka. Har man 0 intresse av kunden annat än att den endast är ännu ett moment av många som ska hanteras innan rasten/hemgång då blir det att man skarvar på det som skarvad kan.

Tänk så här också, vi brukar påpeka för oss själva ibland "allt som är flygrelaterat är styrt av strikta processer och måsten" så om det finns någonting man inte vill / orkar med om man är lagom trött på sitt jobb så är det fler processer och måsten. Det har blivit en kultur ser jag det som att skära i servicemind ute på golvet. Checkin/lounge/gate drakar som oftare ger en blick som om man var det jobbigaste som någonsin funnits. Klart som korvspad man bara gör det man faktiskt måste då.

Har jobbat tillräckligt länge med all form av kundbemötande/servicemind för att känna igen en grupp på golvet som helt enkelt tappat lusten och förtroendet på att det de gör spelar någon roll i slutändan

Prio boarding fungerade riktigt bra igår, kanske 60 pers totalt varav jag och ett par i Plus på 6 rader. Utropet gjordes och ingen gick på, jag blev helt stel... Hon ropade samma sak fast på Engelska row 1 to 6, gold card och hela det köret.. Ingen rörde på sig. Jag väntade kvar, sen var det en kvinna som började gå mot gate och då ropade hon ut att det nu var okej att boarda för samtliga och då vaknade folk till. Är nog första gången jag varit med om så lugna puckar. Fast T4 var nästan övergivet förutom våran grupp, kanske bidrog till lugnet på något sätt.

Både på ARN och CPH igår var det prioboarding utan problem. På ARN var en av agenterna något bekymrad och stressad gällande boarding men gjorde fortfarande allt för att det skulle bli rätt. På CPH väntade folk vid de automatiska grindarna tålmodigt medan prio släpptes på genom den manuella. Var dock ytterst få som åkte i Plus så gick väldigt snabbt. Det ska nämnas att detta var flyget till MXP och italienare i allmänhet brukar ha rätt bråttom på flyget. En annan intressant sak som dock är lite OT är att det bara vara fem-sex personer som flög i Plus, men ändå sträckte sig det till rad 10 medan Go i princip var fullsatt, men det kanske har att göra med att jag flugit lite!

Toppen