Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Håller med om att det är klockrent, men i de flesta gater finns inte det utrymmet på SAS hubbar. Det systemet använder väl United för longhaul, när det är shorthaul så ropas boardinggrupper upp. Men likväl så är det inte någon som försöker boarda när de inte ska boarda.
På SAS longhaul från CPH så får ju knappt alla plats i gaten i väntan på boarding, även om de ropar upp prioboarding så är det svårt att komma fram och boarda om man inte står framme vid podiet när det är en full A340 som ska iväg.

Inte bara på longhaul.

Jag flög IAD - MCO med familj och där var det fållor. Plus att status funkade - fick 1 grupp för hela familjen.
Håller med om att fållor med boardinggrupper är den ulrimata lösningen (i kombination med de lobotomerade amrisarna)

Idag på SK1631 till Frankfurt fungerade priority boarding så till den milda grad att det uppstod irritation hos gate-personalen när ett par försökte slinka in. De vägrades komma förbi och fick efter en till slut högljudd och brysk tillsägning gå och ställa sig sist i kön. Bra gjort.

Jag flög med SK836 CDG-OSL i torsdags förra veckan. Tydlig priority boarding information i skärmen över gate, ganska tydligt upprop men då det var packat med passagerare framför gaten så var det inte helt lätt att komma fram. "inget" rörde på sig till att börja med, men så började par modiga passagerare att försöka komma fram. Jag gjorde detsamma då jag behövde säkra plats för min väska (trodde flyget skulle bli fullt).

Att gå/trängas fram i denna skocken människor var en synnerligen otrevlig upplevelse och jag ångrade nästan omedelbart på att jag ens försökt. Knuffar, kommentarer och till och med ett försök på krokben (fungerade nästan). Kan tilläggas att det var erfarna resenärer (sådana som ser ut att ha hus i sydeuropa eller regelbundet reser) med grått hår, gåstavar osv.

Attachments

• prio.png
    prio.png
    {memory} MB · Visningar: 307
Jag flög med SK836 CDG-OSL i torsdags förra veckan. Tydlig priority boarding information i skärmen över gate, ganska tydligt upprop men då det var packat med passagerare framför gaten så var det inte helt lätt att komma fram. "inget" rörde på sig till att börja med, men så började par modiga passagerare att försöka komma fram. Jag gjorde detsamma då jag behövde säkra plats för min väska (trodde flyget skulle bli fullt).

Att gå/trängas fram i denna skocken människor var en synnerligen otrevlig upplevelse och jag ångrade nästan omedelbart på att jag ens försökt. Knuffar, kommentarer och till och med ett försök på krokben (fungerade nästan). Kan tilläggas att det var erfarna resenärer (sådana som ser ut att ha hus i sydeuropa eller regelbundet reser) med grått hår, gåstavar osv.
Mmm. Det där är ju 100 % igenkänningsfaktor.

Kan endast lösas genom fållor.

I just det fallet en utmärkt beskrivning av min boarding på Lufthansa på just CDG för ett par veckor sedan (till FRA). Generellt är det väldigt trångt vid boarding-gaterna i en del satelliter där, vilket säkert bidrar till problemen. (Annars brukar ju LH vara ganska bra på prio boarding)

Känns igen! Detta är anledningen till att bla PMI är ett hatobjekt när vi flyger mad SAS.

Idag på SK1631 till Frankfurt fungerade priority boarding så till den milda grad att det uppstod irritation hos gate-personalen när ett par försökte slinka in. De vägrades komma förbi och fick efter en till slut högljudd och brysk tillsägning gå och ställa sig sist i kön. Bra gjort.
Halvt OT eftersom det rörde sig om en flight med Air France, men jag var med om en liknande sak förra helgen.

Skulle ta AF1463 från ARN, och när personalen ropade att resande med infants fick boarda så tränger sig en familj med två barn i lågstadieåldern fram till desken. Där blir de tydligt nekade och personalen fattar micken igen och förtydligar att infants är upp till två år.

Familjen i fråga dröjer sig i alla fall kvar vid desken och när det sen är allmän boarding, med en ansenlig kö som väntar, så tränger de sig framför igen med förevisningen att "de hade köat en gång". Världsklass.

Eller INN höll på att bli lynchad för att jag utnyttjade min Plus biljett och fick prio check-in plus prio boarding. Tom på ARN så försökte de knuffa omkull mig när jag väntade på mitt prio bagage.
Men så är det väl jantefolket i det klasslösa landet Sverige

Jag vet inte varför det fungerar, men Finnair kör ju boarding grupper. Det står klart o tydligt gruppen på BP, det utropas oftast före boarding börjar att det boardas i grupper och det verkar följas upp åtminstone på ARN och CPH. Enda problemet är att de ofta säger att de börjar med "priority-kunder" och jag är inte helt säker om det är samma som grupp 1. Jag tror det, men vet inte.

Det känns som att i Sverige skulle det fungera bättre med grupper och att *inte* tala om hur folk hamnade i en grupp. Om de bara säger "grupp 1" och inte något om Business/Plus/Diamond/Gold, så minskar kanske risken att jante slår in och folk blir irriterade och försöker stoppa de som går fram?

Att sedan grupp 1 skulle bestå av just det, har jag en känsla av att de flesta inte ens skulle veta eller bry sig om att ta reda på.

Toppen