Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Egentligen är det två problem som handlar om lite olika saker. Dels gäller det frågan om att låta prio-pax boarda innan samtliga får gå ombord - här kan förprogrammerade zoner fungera mycket bra och gör det också, bara funktionen är aktiverad. Jag har många gånger under flera års tid sett folk bli nekade boarding på SAS-flighter när de har försökt prioboarda utan rättigheter - däremot har det hittills känts rätt slumpmässigt när systemet är på och inte.

Dels gäller det frågan om att kunna gå förbi den långa boarding-kön som priopax. I praktiken är det (nästan) omöjligt att tränga sig fram och hävda sin rätt om det bara finns en gemensam kö. Här behövs alltså fållor och där har väl SAS längre kvar kanske.

Egentligen är det två problem som handlar om lite olika saker. Dels gäller det frågan om att låta prio-pax boarda innan samtliga får gå ombord - här kan förprogrammerade zoner fungera mycket bra och gör det också, bara funktionen är aktiverad. Jag har många gånger under flera års tid sett folk bli nekade boarding på SAS-flighter när de har försökt prioboarda utan rättigheter - däremot har det hittills känts rätt slumpmässigt när systemet är på och inte.

Dels gäller det frågan om att kunna gå förbi den långa boarding-kön som priopax. I praktiken är det (nästan) omöjligt att tränga sig fram och hävda sin rätt om det bara finns en gemensam kö. Här behövs alltså fållor och där har väl SAS längre kvar kanske.
Man har ju alltid problemet att man inte vet vem man ska knö sig förbi och vem inte

Lördag 16/6, ARN-MMX. "Nä idag blir det ingen priority boarding, för plus är längst bak." (ATR72a).

Istället blev det boarding rad 1-3, 1-6, 1-9, 1-12, 1-15 och sen alla. Samtidigt som pursern var mycket strikt med att inte släppa upp fler i trappan om det var kö i gången. Är dom lite tippningsbenägna dom där attr72orna?

Tirsdag 11/6 - CPH-SFO - systemet fungerede fint. Bemærkede familien på 2 voksne og 2 børn som masede sig forbi os der stod i køen allerede op og ind foran... "Vi har jo guld status så vi kan boarde først" var kommentaren... jaja.... suk... De gik dog til højre senere og forbi de første par rækker, så ingen Champagne ;)

Fredag 15/6 - SFO-CPH - ganske mange i prioritetskøen, men de checkede bordingkortene så det var formentlig ganske mange rejsende med status.

Jeg har fløjet 3 gange oversøisk med SAS og bemærker at man lader alle gå fra borde samtidig. Det er nok ikke noget rigtigt problem, men anderledes end de mellemøst og asiatiske selskaber jeg har fløjet med hvor man enten har separat dør eller business class går fra borde først.

Tirsdag 11/6 - CPH-SFO - systemet fungerede fint. Bemærkede familien på 2 voksne og 2 børn som masede sig forbi os der stod i køen allerede op og ind foran... "Vi har jo guld status så vi kan boarde først" var kommentaren... jaja.... suk... De gik dog til højre senere og forbi de første par rækker, så ingen Champagne ;)

Fredag 15/6 - SFO-CPH - ganske mange i prioritetskøen, men de checkede bordingkortene så det var formentlig ganske mange rejsende med status.

Jeg har fløjet 3 gange oversøisk med SAS og bemærker at man lader alle gå fra borde samtidig. Det er nok ikke noget rigtigt problem, men anderledes end de mellemøst og asiatiske selskaber jeg har fløjet med hvor man enten har separat dør eller business class går fra borde først.
Din anekdotiska bevisföring gäller inte generellt för slumpen tett sig oturligt när du flugit. Jag har flugit över pölen med SAS flera gånger och konsekvent har de placerat de eco pax som försökt boarda tidigt utan status åt sidan tills prio boarding är klar. Allt handlar om bra och dåliga dagar. Och det är ju därför vi älskar SAS. Dessutom har väl SAS nyss ändrat prioboarding så att status pax kan boarda i prio med familj?

Allt handlar om bra och dåliga dagar. Och det är ju därför vi älskar SAS. Dessutom har väl SAS nyss ändrat prioboarding så att status pax kan boarda i prio med familj?

Absolut enig. Og jeg tror nok familien som gik ind foran havde status til at boarde i prio - som du siger er det ændret så hele familien kan gå med. Pointen var nærmere at vi andre som stod i køen og ventede også ventede på at prio boarding åbnede. Så de tog sig en prio-prio så at sige. Jeg overlever det uden problemer og jeg syntes mest det var et sjovt indslag på rejsen :) Jeg kom nemlig til at tænke på Sune tar Semester filmen og Rudolf som skal have ALT ud af all-inclusive opholdet...

Det är rimligt att om jag får ta med en gäst i fast track och vidare in i loungen att man sedan också kan boarda planet tillsammans. Det har varit märkligt att man får vara tillsammans ibland och inte alls vid andra tillfällen. Klar förenkling om samma regler gäller hela vägen genom resan!

Helt 100% med dig. Varit hittills ett av de många okensekventa exempel av SAS management. Man vet liksom aldrig när en viss sak gäller och det blir bara onödigt krångligt. Som när jag åkte med min vän där fast track samt lounge ingick att ta med på, men väl vid gate blev det stopp, varpå det blev en kort diskussion om vad, hur och varför, onödig tid spilldes och det blev onödigt trist och pinsamt att neka mitt rese sällskap att boarda. Helt efterblivet system egentligen där det inte kostar sas 5 öre att låta samma resesällskap boarda samtidigt, men lounge (som kostar pengar) ja det kan man gott bjuda på. SAS äro outgrundliga....

Toppen