Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Från Sas.se:
GOOD NEWS! PRIO BOARDING FOR GOLD/DIAMOND FRIEND OR FAMILY
2019-06-03

As of 4 June 2019 you as a Gold/Diamond member will be able to bring 1 guest or up to 4 family members when prio boarding.

This benefit is valid when your companion travels in the same booking as yourself. The boarding pass for your guest/family will automatically be upgraded as eligible for priority boarding.
Känns lite som Berkleys fallande träd. Om ingen är där när det faller, hur vet man då att det lät något när det föll? De kan ju utlova att man får ta med hela släkten utan att det gör någon skillnad om de inte får ordning på rutinerna.

Från Sas.se:
2019-06-03

As of 4 June 2019 you as a Gold/Diamond member will be able to bring 1 guest or up to 4 family members when prio boarding.

This benefit is valid when your companion travels in the same booking as yourself. The boarding pass for your guest/family will automatically be upgraded as eligible for priority boarding.
Och hur ska boarding maskinen avgöra om man är familj eller bara gäst. Kan ju gissa på att upp till 4 personer i samma bokning får prio boarding. Om man nu skulle vara 5 extra personer i bokningen, undra vem som då blir utan prio boarding.

Och hur ska boarding maskinen avgöra om man är familj eller bara gäst. Kan ju gissa på att upp till 4 personer i samma bokning får prio boarding. Om man nu skulle vara 5 extra personer i bokningen, undra vem som då blir utan prio boarding.
Avgörs väl vid incheckning och inte boarding efter BP redan ska vara klara med rätt boardinggrupp men frågeställningen är ju ändå intressant hur den ska avgöra om man checkar in vid en maskin tex.

Från Sas.se:
...

Yes.
Helt rätt lösning i mitt tycke. Att låta systemen automatiskt uppgradera boardingzonen för upp till fyra medpassagerare i samma bokning tar bort det godtyckliga i vilka som ska få boarda först. Det är först när sådana system, som inte tar hänsyn till vilka argument du än kommer med, nekar boarding som dessa DYKWIA etc kommer att foga sig. "Datan säger nej".

Sållar mig till skaran som tycker det är positivt. Framförallt att det redan ska vara klart på ens BP så det inte ska till någon uppredning av situationen vid boarding.

Jag tycker kanske att om prioboarding är något som är tänkt att ingå i produkten när man köper Plus/Business-biljett eller som förväntas/marknadsförs som något som ingår när man uppnått en specificerad Eurobonus/Star Alliance-status, så bör man väl också se till så att det vanligen också ingår. Nu är min erfarenhet att det just från Prag mycket sällan är prioboarding med SAS, men däremot alltid strikt prioboarding med tex Lufthansa, varför det sannolikt inte är markpersonalens fel, utan felet ligger troligen i att SAS inte tillräckligt aktivt arbetar för att ge kunderna det som marknadsförs/ förväntas.
Något som kanske kan ge incitament till förbättring är om kunderna klagar, konstruktivt förstås. Sedan kan man tycka att det är en detalj när man får gå på planet, men det borde vara upp till varje kund att bedöma. Jag tycker det är viktigt att komma på tidigt.

Från Sas.se:
2019-06-03

Äntligen!

Toppen