Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Jag bryr mig inte så mycket egentligen men när SAS säger att det ingår priority boarding i status och kabinklass så borde det ju göra det. Annars luktar det lite otillbörlig marknadsföring kan jag tycka.

Klockren boarding denna morgon på Sk785. Jag kom, gick på och satte ner rumpan sen kom resten av folket. :cool:
Vi var två personer i prioboardning en man med som flög i plus och jag tassade efter med mitt guld. ;)

Uselt i Barcelona idag. Först uselt av SAS att de endast har två check in diskar och ingen skillnad på plus/go etc utan alla köttade i en klump. Bra med en i princip tom fast track. Sen uselt av SAS igen med icke existerande prio boarding utan alla köttade på igen i en hysterisk klump..

Har på senaste 10 legs med SAS en ratio på 20-25% där Prio boarding "funkar". Nu senast på T4 på Arlanda så pep det för personen framför, han blev informerad om pågående prioboarding samt fick kliva åt sidan och vänta på sin tur.

Jag räknar då in ovan situation som någorlunda välfungerande prioboarding. :)

Oftast är det dåligt kommunicerat och otydligt från SAS håll med endast utrop samt info på biljetten det är inte självklart för den vanliga passageraren. Jag tycker att man borde införa 3-4st fållor för respektive grupp likt United kör på i USA. Då finns möjligheten att börja köa även för dom som ville boarda först av grupp economy-pax statuslösa mm. Nuvarande upplägg är upplagt för missförstånd ska uppstå.

Att det inte blir bättre, tyder det på att SAS ledningen helt enkelt inte bryr sig? Vem är ansvarig för att boardingen så ofta är så dåligt organiserad? Boarding är en viktig del av hela processen, och SAS borde anställa en person som har förmåga samt befogenheter för att styra upp detta. Så svårt kan det fan inte vara (om viljan finns).

Att det inte blir bättre, tyder det på att SAS ledningen helt enkelt inte bryr sig? Vem är ansvarig för att boardingen så ofta är så dåligt organiserad? Boarding är en viktig del av hela processen, och SAS borde anställa en person som har förmåga samt befogenheter för att styra upp detta. Så svårt kan det fan inte vara (om viljan finns).

Jag tänker att problemet är att människorna på mellannivåerna inte bryr sig och att de högsta hönsen har annat att tänka på.

Jag tror att det i grunden är ett personalproblem. Det saknas incitament för att göra rätt, det händer inget direkt om man struntar i det. Troligen kommuniceras det inte tillräckligt tydligt uppifrån.

För egen del handlar prioboarding inte om att få sätta sig först på planet, jag hade hellre sett en lösning med två fållor som LCC har och där man släpper på ur priofållan så länge och så fort någon är där. Jag har hittills aldrig sett en enda LCC-flygning där prioboarding inte varit exemplarisk.

Prioboarding fungerade ok på UME.
Tror det var många priopassagerare däremot.
Folk verkar förstå talad svenska och engelska.
Att det däremot är lite trångt kan man inte hålla SAS ansvariga för.

ARN-LIS 29/5
Fungerade förvånansvärt bra (har låga förväntningar på prioboarding på ARN)
LIS-ARN 1/6
Väldigt tydligt uppstyrt med minst 3 fållor där man köade upp rad 1-8 (PLUS) samt status i en fålla, 9-20 i en osv.
Såg bara 1 person som fick stiga åt sidan.
:)

Från Sas.se:
GOOD NEWS! PRIO BOARDING FOR GOLD/DIAMOND FRIEND OR FAMILY
2019-06-03

As of 4 June 2019 you as a Gold/Diamond member will be able to bring 1 guest or up to 4 family members when prio boarding.

This benefit is valid when your companion travels in the same booking as yourself. The boarding pass for your guest/family will automatically be upgraded as eligible for priority boarding.

Toppen