Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Kanske lite OT - men när man sitter på rad 2 efter att ha gått ombord bland de första mha prioboarding, så kan jag inte låta bli att studera hur de flesta passagerarna i GO beter sig när de äntrar kabinen:
1: Tittar på boardingkortet vilken plats dom har.
2. Tittar på skylten ovanför rad 1 där det står "1 ABC"
3: Konstatera suckande att även detta plan verkar ha raderna i nummerordning och att deras plats ligger långt bak i kabinen.

Sedan finns ju dom som missförstår siffror och bokstäver: 3 medelålders kommunpolitiker (ser dom ut som) konstaterar att ABC ju är samma som står på deras boardingkort och dom 3 svingar sig glatt ner på rad 1. Strax efter kommer de 3 som har dessa platser och visst pladder uppstår innan de 3 gubbarna motvilligt flyttar på sig till sina platser långt bak i planet. Vad dom trodde siffran framför bokstaven på boardingkortet innebar förstod jag aldrig...

Slut på OT.

/ TT
 
Kanske lite OT - men när man sitter på rad 2 efter att ha gått ombord bland de första mha prioboarding, så kan jag inte låta bli att studera hur de flesta passagerarna i GO beter sig när de äntrar kabinen:
1: Tittar på boardingkortet vilken plats dom har.
2. Tittar på skylten ovanför rad 1 där det står "1 ABC"
3: Konstatera suckande att även detta plan verkar ha raderna i nummerordning och att deras plats ligger långt bak i kabinen.

Sedan finns ju dom som missförstår siffror och bokstäver: 3 medelålders kommunpolitiker (ser dom ut som) konstaterar att ABC ju är samma som står på deras boardingkort och dom 3 svingar sig glatt ner på rad 1. Strax efter kommer de 3 som har dessa platser och visst pladder uppstår innan de 3 gubbarna motvilligt flyttar på sig till sina platser långt bak i planet. Vad dom trodde siffran framför bokstaven på boardingkortet innebar förstod jag aldrig...

Slut på OT.

/ TT


Detta har jag också tänkt på ofta, eller varje gång jag satt mig på rad 1 och alla som går ombord verkar tro att de sitter långt fram och sen går de motvilligt långt bak i planet. Antingen spelar de okunniga för att få bättre plats eller så flyger de inte ofta. Samma sak vid boarding när alla tror de sitter i Plus eller har guldkort. Tur fler o fler tar efter så det piper högt när de försöker komma in. Det har gjort att de som brukar testa och jag kommer ihåg, avstår:cool:
 
Detta har jag också tänkt på ofta, eller varje gång jag satt mig på rad 1 och alla som går ombord verkar tro att de sitter långt fram och sen går de motvilligt långt bak i planet. Antingen spelar de okunniga för att få bättre plats eller så flyger de inte ofta. Samma sak vid boarding när alla tror de sitter i Plus eller har guldkort. Tur fler o fler tar efter så det piper högt när de försöker komma in. Det har gjort att de som brukar testa och jag kommer ihåg, avstår:cool:


Det hänger nog ihop med att när du väljer plats i checkin så visar skissen över flyget bara den kabin du reser i. Så ovana resenärer tänker ”coolt, längst fram” när de väljer första raden i Go vilket sen visar sig vara rad 15. Jag kan tycka det hade varit bättre man fick se hela flyget så man får en kontext. Så vet man att man sitter ”typ efter andra nödutgången”.
 
Det hänger nog ihop med att när du väljer plats i checkin så visar skissen över flyget bara den kabin du reser i. Så ovana resenärer tänker ”coolt, längst fram” när de väljer första raden i Go vilket sen visar sig vara rad 15. Jag kan tycka det hade varit bättre man fick se hela flyget så man får en kontext. Så vet man att man sitter ”typ efter andra nödutgången”.

Absolut, så kan det vara. Jag lägger in platser vid bokningen som kan vara långt fram i tiden och är van med det. Bättre markering skulle nog vara rätt väg att gå:)
 
varje gång jag satt mig på rad 1 och alla som går ombord verkar tro att de sitter långt fram och sen går de motvilligt långt bak i planet.

Jag har noterat att vissa lågprisbolag med endast ekonomiklass börjar numrera sina stolsrader från något annat än 1, så första raden kan vara 21 eller vadsomhelst. Antar att det är för att rad 1-20 (eller vilket radnummer det nu kan vara) alltid ska vara premiumstolar som kostar extra, även om dessa inte finns på alla flyg.

Om man är van att flyga med sådana bolag kan säkert mycket på en normal flight te sig förvirrande :)
 
Saken är nog den att folk inte lyssnar ett skit. ”Eurobonus Guld eller Eurobonus Diamond” ropar dom klart och tydligt upp, dom glömmer dock oftast att nämna Pandion och det kanske är det som gör att folk inte förstår.

Folk klarar inte av att ta till sig information....i ett informationssamhälle.

Kör man bil och både hastighetsskyltar visar 50 och någon stämma i bilen tjatar 50-väg, 50-väg och man fortfarande inte förstår varför man åkte på böter när man körde 140km/h, så ska vi givetvis ha förståelse för dessa också.

Hur tydlig måste man vara för att få till det?

Kanske dom bör ropa ”ovana resenärer kan sätta sig på röven och vänta en stund om ni inte har betalat oskäligt mycket för eran biljett och sitter på rad 1 till 2”?
Hade nog fungerat bättre.
Chilla.
Vi alla skall till syvende och sist på samma plan.
Är man inte resvan så betyder alla "ord" nada. Precis som om du ich jag skulle byta tjänst med varandra. Kan lova att både du och jag blir köttmur när yrkesjargongen sätter igång.
Felet ligger hos flygbolaget (som inte tar logistik på allvar) och till viss del hos de som är rutinerade.
Varför inte ta din erfarenhet och vända till något positivt nästa boarding dvs genom att ställa frågan - hur kan jag just nu bidra till att få boardingen att funka istället för att krasst efteråt gnälla.
Alla är inte resvana och med tanke på hur de flesta flygplatser har fullkomligt misslyckats med att anamma informationstidsåldern så tycker jag att de som är de som minst bidrar till problemet vid boarding är just köttberget.
Personligen har jag svårt för att bli upprörd över den här ickefrågan.
Det finns betydligt "värre" saker kopplade till resan än boarding (då alla ändå skall med (till slut).
 
Chilla.
Vi alla skall till syvende och sist på samma plan.
Är man inte resvan så betyder alla "ord" nada. Precis som om du ich jag skulle byta tjänst med varandra. Kan lova att både du och jag blir köttmur när yrkesjargongen sätter igång.
Felet ligger hos flygbolaget (som inte tar logistik på allvar) och till viss del hos de som är rutinerade.
Varför inte ta din erfarenhet och vända till något positivt nästa boarding dvs genom att ställa frågan - hur kan jag just nu bidra till att få boardingen att funka istället för att krasst efteråt gnälla.
Alla är inte resvana och med tanke på hur de flesta flygplatser har fullkomligt misslyckats med att anamma informationstidsåldern så tycker jag att de som är de som minst bidrar till problemet vid boarding är just köttberget.
Personligen har jag svårt för att bli upprörd över den här ickefrågan.
Det finns betydligt "värre" saker kopplade till resan än boarding (då alla ändå skall med (till slut).

Är jag ute på okänt vatten så både lyssnar jag och läser skyltar.
Jodå, värre saker finns. No Shows!
Man checkar in sin väska och sedan får man för sig att det är roligare att stanna hemma, varav man måste packa ur väskfan och missar slottiden
 
Är jag ute på okänt vatten så både lyssnar jag och läser skyltar.
Jodå, värre saker finns. No Shows!
Man checkar in sin väska och sedan får man för sig att det är roligare att stanna hemma, varav man måste packa ur väskfan och missar slottiden
Precis.
Eller att gatepersonalen envisas med att tillåta att pax får ta ombord en 1 rummare på söder som handbagage.
Det är ett större bekymmer som för mig har inneburit en hel del missade slots ich efterföljande conn.
Är förvånad över att SAS (eller alla bolag) inte en gång för alla vänder sig till ett universitet ich betalar en master thesis inom logistik vud boarding. Ett perfekt examensarbete för en student.
 
Jag har noterat att vissa lågprisbolag med endast ekonomiklass börjar numrera sina stolsrader från något annat än 1, så första raden kan vara 21 eller vadsomhelst. Antar att det är för att rad 1-20 (eller vilket radnummer det nu kan vara) alltid ska vara premiumstolar som kostar extra, även om dessa inte finns på alla flyg.

Om man är van att flyga med sådana bolag kan säkert mycket på en normal flight te sig förvirrande :)
Ikke bare lavprisselskap som gjør dette. THAI starter på 11 i Business og noen og tretti på økonomiklasse av samme grunn. First er alltid 1,2 og så videre.
 
Är jag ute på okänt vatten så både lyssnar jag och läser skyltar.
Jodå, värre saker finns. No Shows!
Man checkar in sin väska och sedan får man för sig att det är roligare att stanna hemma, varav man måste packa ur väskfan och missar slottiden

Det värsta jag vet! Snacka om slöseri med tid och missa ev. Connection pga det:eek:
 
Toppen