Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

På SK1845 till Malta i onsdags 18/7 var det prioboarding för Plus, eller "passagerare på rad 1-5" som det hette i högtalarna. Inget nämndes om EBG+..

På SK093 idag från Örnsköldsvik till Arlanda idag genomfördes faktiskt en föredömligt strukturerad prioboarding! Tydliga utrop, personer ur fel grupp som försökte gå före avvisades. Det enda man möjligen kan ha synpunkter på var att prioriteten var inverterad...

Turen flögs med en ATR-72 där plus var rad 17 och bakåt. Utropen var i tur och ordning "Rad 1-5 är nu välkomna ombord", "Nu går det bra fram till rad 10", resp. "OK, nu kan resten komma". Gotta love it.

Attachments

• DSC_2458.JPG
    DSC_2458.JPG
    30,5 KB · Visningar: 416
På SK093 idag från Örnsköldsvik till Arlanda idag genomfördes faktiskt en föredömligt strukturerad prioboarding! Tydliga utrop, personer ur fel grupp som försökte gå före avvisades. Det enda man möjligen kan ha synpunkter på var att prioriteten var inverterad...

Turen flögs med en ATR-72 där plus var rad 17 och bakåt. Utropen var i tur och ordning "Rad 1-5 är nu välkomna ombord", "Nu går det bra fram till rad 10", resp. "OK, nu kan resten komma". Gotta love it.
Se tidigare inlägg, cirka 5-10 inlägg längre bak i tråden:
"På grund av dagens flygplan (ATR 72) så blir det ingen priorityboarding på dagens flight SK2047 till Arlanda. Vi välkomnar istället rad 1-10 att kliva på först."

Det är väl just precis därför prioboarding borde ske tänkte jag?! Så man får plats med väskan där man sitter istället för flera rader bort som det blev för mig...
Småsaker egentligen men ändå.

Fast ATR:en är ju svår att prioboarda då man går på planet där bak. Det gör att de bästa platserna, där man kommer av planet snabbast, är de platserna som är längst bak. Den maskintypen brukar väl dessutom ha viktproblem och kan eventuellt tippa bakåt om ”alla” befinner sig i aktern av planet och ingen eller mycket liten i den främre delen.

Jag flyger en hel del SAS och Priority boarding har alltid fungerat bra med utrop och avvisning av de som inte lyssnar eller bryr sig.
Delar din uppfattning. Bortsett från strö-flights så har jag flugit ARN-CPH ca 20 ggr i år och har i stort inget att klaga på alls vad gäller priority boarding. Skulle vara att antal statusresenärer på den sträckan är löjligt många, så prio boarding är typ halva planet... :p

Med risken att detta redan konstaterats...

Jag har ofta hört att man ropar ut om prio-boarding på Arlanda, men har aldrig sett att det upplevs genom att skicka tillbaka de som inte har prio. Även om man gjorde detta, är det oftast en stor grupp av människor som man ska tränga sig igenom för att kunna stiga ombord och det är jag inte bekväm med - de vet inte att jag har prio boarding och ser bara en idiot som inte kan köa. Om jag måste se till att jag befinner mig nära gaten strax innan ombordstigningen, är det ingen riktig prio-boarding för mig. Jag vill kunna komma när som helst och gå i en särskild prio-fälla bredvid (inte igenom) den vanliga kön.

Med risken att detta redan konstaterats...

Jag har ofta hört att man ropar ut om prio-boarding på Arlanda, men har aldrig sett att det upplevs genom att skicka tillbaka de som inte har prio. Även om man gjorde detta, är det oftast en stor grupp av människor som man ska tränga sig igenom för att kunna stiga ombord och det är jag inte bekväm med - de vet inte att jag har prio boarding och ser bara en idiot som inte kan köa. Om jag måste se till att jag befinner mig nära gaten strax innan ombordstigningen, är det ingen riktig prio-boarding för mig. Jag vill kunna komma när som helst och gå i en särskild prio-fälla bredvid (inte igenom) den vanliga kön.
Ah. Det här köper jag helt, och visst är det så som du beskriver nästan undantagslöst. Att man måste tränga sig igenom skocken om man inte är där tidigt är ingen höjdare eftersom det äter lounge-tid.

Toppen