Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Föredömlig prioboarding från Bryssel igår kväll på SK1600. Bara en som försökte smita in under prio boarding som blev bortplockad.
Dock var det en äldre viktigpetter och medelålders viktigstina som trängde sig före priokön. De måste varit väldigt viktiga eller så såg väl vi andra ut att vara folk utan status eller resa i plus som försökte prioboarda.

"På grund av dagens flygplan (ATR 72) så blir det ingen priorityboarding på dagens flight SK2047 till Arlanda. Vi välkomnar istället rad 1-10 att kliva på först."

Det är väl just precis därför prioboarding borde ske tänkte jag?! Så man får plats med väskan där man sitter istället för flera rader bort som det blev för mig...
Småsaker egentligen men ändå.

Intressant prio boarding på Amsterdam ikväll. Där som det brukar fungera så bra. Klara och tydliga annonseringar om plus och gold. Kön börjar röra på sig och gå in. Då provar första personen i go-kön sitt boarding kort och gaten öppnar. Nr 2 ser förvånad ut och provar även han. Funkar fint. Sedan var det fullt ös i båda köerna. Gate agenten stående en halvmeter bort lyfte inte ens på ögonbrynet.

Ah well. Det är inte lätt....

Har behövt pendla flera gånger till F21 i Luleå under detta och förra året och på hemresan till Stockholm genomförs aldrig priority boardning. Alla bara väller in. På utresan från Arlanda funkar det alltid felfritt.
Såg på Swedavias hemsida att de ska börja bygga om gaterna på Kallax och införa automatiska säkerhetsgrindar. Förhoppningsvis med funktion för prio-boarding!

"På grund av dagens flygplan (ATR 72) så blir det ingen priorityboarding på dagens flight SK2047 till Arlanda. Vi välkomnar istället rad 1-10 att kliva på först."

Det är väl just precis därför prioboarding borde ske tänkte jag?! Så man får plats med väskan där man sitter istället för flera rader bort som det blev för mig...
Småsaker egentligen men ändå.

Fast ATR:en är ju svår att prioboarda då man går på planet där bak. Det gör att de bästa platserna, där man kommer av planet snabbast, är de platserna som är längst bak. Den maskintypen brukar väl dessutom ha viktproblem och kan eventuellt tippa bakåt om ”alla” befinner sig i aktern av planet och ingen eller mycket liten i den främre delen.

Föredömlig prioboarding från Bryssel igår kväll på SK1600. Bara en som försökte smita in under prio boarding som blev bortplockad.
Dock var det en äldre viktigpetter och medelålders viktigstina som trängde sig före priokön. De måste varit väldigt viktiga eller så såg väl vi andra ut att vara folk utan status eller resa i plus som försökte prioboarda.
Gjorde samma observation där.

Fast ATR:en är ju svår att prioboarda då man går på planet där bak. Det gör att de bästa platserna, där man kommer av planet snabbast, är de platserna som är längst bak. Den maskintypen brukar väl dessutom ha viktproblem och kan eventuellt tippa bakåt om ”alla” befinner sig i aktern av planet och ingen eller mycket liten i den främre delen.

Se där. Sådan kunskap hade inte jag, men det där låter som en väldig bra och logisk förklaring!
Nu blev jag klokare och plötslig inte lika "upprörd" över att prioboarding inte utfördes :)

Se där. Sådan kunskap hade inte jag, men det där låter som en väldig bra och logisk förklaring!
Nu blev jag klokare och plötslig inte lika "upprörd" över att prioboarding inte utfördes :)
Kan så vara kring vikt men då borde BRA-flyg ha problem då de flesta väljer sätta sig först bak i samma flygplanstyp. Gällande Sundsvalls flygplats har jag hört köra alla möjliga förklaringar kring prio-boarding. Oftast ignorerar de nämna prio-boarding.

SK1848 från Venedig igår startade ombordstigning endast genom att skylta upp "boarding" (inget gateutrop). Inte en tillstymmelse till prioboarding...

Däremot var "priocheckin" en positiv upplevelse igår. SAS hade en (1) incheckningsdisk för flighten till Stockholm när jag kom till Venedigs flygplats lite mindre än två timmar före avgång och det var säkert 50 personer eller mer i kön dit (jag hade checkat in i appen men hade bagage att lämna). Efter några minuter öppnade ytterligare en incheckningsdisk för Stockholmsflighten men den skyltades till "business/SAS Plus" och alla som inte flög i Plus eller saknade rätt status skickades utan pardon tillbaka till andra kön. Jag flög Plus (har just nu ingen status på SAS) och behövde bara vänta på att en norrman med EBG skulle checka in sitt bagage innan det blev min tur. Jag räknade sedan till 14 pax i Plus ombord, fördelat på fyra rader. Helt fullt i Go.

En annan positiv överraskning var att Plus-biljett ger Fast track på Venedigs flygplats. Det var en helt separerad kontroll, inte bara att man kom först i kön så att säga. Kön till vanliga säkerhetskontrollen var rätt lång medan det var helt tomt i "Priority lane".

Nån lounge har ju inte SAS avtal med längre vilket tjejen i incheckningsdisken trött konstaterade till norrmannen före mig i kön. Det var nog inte första gången hon behövt säga "Sorry but SAS does not offer any lounge to its premium passengers... anymore."

Last edited:
Toppen